Norwegian hankkii kaksi suurempaa Dreamlineria

Norwegian hankkii kaksi suurempaa Dreamlineria

Norwegian on allekirjoittanut sopimuksen kahden uuden Boeing 787-9 Dreamliner -lentokoneen hankinnasta. Koneet toimitetaan vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä. 787-9-malli on suurempi kuin 787-8, jolla Norwegian tällä hetkellä lentää kaukoreittinsä.

Norwegianin MG Aviationin kanssa solmima sopimus kahden uuden Boeing 787-9 -lentokoneen leasauksesta jatkaa yhtiön kansainvälisten toimintojen laajentamista.

Molempien koneiden on määrä olla liikenteessä vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä. Tällä hetkellä Norwegianilla on jo kolme 787-8-konetta kaukoreittilennostossaan sekä viisi konetta tilattuna. Kaikkiaan Norwegianille tulee 10 kaukoreiteille tarkoitettua konetta, joista neljä toimitetaan vuonna 2014, yksi 2015 ja kaksi 2016.

– Kilpailukykymme kaukolento-operaatioissa on riippuvainen uusista kustannustehokkaista lentokoneista. Olen tyytyväinen, että saimme varmistettua yhtiöllemme ensimmäiset kaksi uutta 787-9 Dreamlineria. Se on hieno lentokone, jolla on korkeatasoinen matkustajamukavuus, pitkä toimintasäde ja alhainen polttoainekulutus, sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Bjørn Kjos.

Koneet leasannut MG Aviation toimii New Yorkissa, jonka omistaa Jordache Enterprises.

– Olemme ylpeitä saadessamme Norwegianin kasvavaan asiakasportfolioomme kahden koneen leasaajana. Meihin on tehnyt vaikutuksen Norwegianin strategia, jossa se hyödyntää Boeingin toimialaa muuttavaa 787-9 Dreamlineria kaukoreitistönsä rakentamisessa, sanoo Jordache Enterprisen hallituksen puheenjohtaja Joe Nakash.

Boeing 787-9 Dreamliner

• Matkustajakapasiteetti 20 % suurempi kuin 787-8 Dreamlinerin
  • 6 metriä (20 jalkaa) pitempi kuin 787-8
  • Merkittävästi kevyempi kuin 787-8, mikä tekee siitä vieläkin tehokkaamman
  • Merkittävästi suurempi rahtikapasiteetti kuin 787-8 -koneessa
  • 8 prosenttia alhaisempi polttoainekulutus matkustajapaikkaa kohden, kuin tämän päivän mallissa, mikä tuo myös pienemmät päästöt
  • Toimintasäde pidempi kuin 787-8 -koneessa (riippuu matkustamon varustuksesta)

Yhteystiedot:

Daniel Pilpel Kirchhoff, Norwegian, Communications Consultant, puh. +45 26570767

Jukka Aarnio, Norwegianin mediayhteyshenkilö Suomessa, puh. +358 9 315 854

Norwegian Air Shuttle ASA, jota markkinoidaan tuotemerkillä "Norwegian", on Norjan pörssissä noteerattu low-cost lentoyhtiö. Se on Skandinavian toiseksi suurin lentoyhtiö ja Euroopan kolmanneksi suurin low-cost lentoyhtiö. Yli 20 miljoonaa matkustajaa lentää vuosittain Norwegianin reiteillä. Yhtiö tarjoaa 413 reittiä 125 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Afrikassa ja Lähi-idässä sekä kaukolentoja Yhdysvaltoihin ja Aasiaan. Norwegian työllistää noin 3500 henkeä, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Virossa, Englannissa, Espanjassa ja Thaimaassa. Yhtiöllä on 275 sovittua toimitusta uusista lentokoneista. Norwegian on perustettu vuonna 1993 ja sen pääkonttori sijaitsee Fornebussa, Norjassa. Vuonna 2013 Norwegian valittiin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi, kun se palkittiin SkyTrax World Airline Awards:lla. Norwegian tarjoaa enemmän jalkatilaa kuin monet kilpailijansa, lennonaikaisen nettiyhteyden ja sen lennon pysyvät erittäin hyvin aikataulussaan. Norwegianin konekanta koostuu 80 lentokoneesta, jotka ovat keskimäärin vain noin 4.6 vuotta vanhoja.

Lisätietoja osoitteesta www.norwegian.com.

Yhteyshenkilö/-t

Lehdistön yhteyshenkilö Director of Communications and Public Affairs Nordics +45 2657 0767

Norwegian perustettiin vuonna 1993, mutta halpalentoyhtiötoiminnan se aloitti Boeing 737 -kalustolla vuonna 2002. Niistä päivistä lähtien meidän missiomme on ollut tarjota kohtuuhintaisia matkoja kaikille ja mahdollistaa viisaat valinnat, eli hyvän rahanvastineen sekä runsaan valinnanvaran.

Skytrax on valinnut Norwegianin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi kuutena vuonna peräkkäin. Lisäksi yhtiön kanta-asiakasohjelma, Norwegian Reward, on valittu Freddie Awardsissa parhaaksi kanta-asiakasohjelmaksi Euroopassa/Afrikassa neljänä vuotena peräkkäin. Norwegianin tuotteet, palvelut ja innovaatiot ovat voittaneet yli 55 palkintoa vuodesta 2012 lähtien.

Vuonna 2019 Norwegian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka allekirjoitti YK:n ilmasto-ohjelman, ja yhtiö sitoutui siten tulemaan ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.

Norwegian operoi lyhyen matkan reittejä Pohjoismaissa sekä tärkeimpiin Euroopan kohteisiin – tarjoten erinomaista laatua kohtuuhinnoilla.

P.O Box 242