Norwegian leikkasi kuluja ja saavutti ennätystuloksen

Norwegian (ASA) julkisti tänään runsaan miljardin Norjan kruunun suuruisen liiketuloksen vuoden kolmannella neljänneksellä. Kyseessä on yhtiön toistaiseksi paras neljännesvuositulos. Samalla yhtiö on leikannut kulujansa voimakkaasti 10 prosentilla. Uusien, vähemmän polttoainetta käyttävien lentokoneiden käyttöönoton myötä yhtiö on säästänyt polttoainekustannuksissa yhteensä 47 miljoonaa Norjan kruunua verrattuna viime vuoden vastaavaan vuosineljännekseen.

Norwegianin matkustajamäärä oli vuoden kolmannella neljänneksellä yhtiölle ennätyksellinen 4,6 miljoonaa, mikä on 21 prosenttia enemmän kuin vastaavalla tarkastelukaudella vuonna 2010. Yksikkökustannuksia, polttoainekulut pois lukien, leikattiin 10 prosentilla ja polttoainekulut mukaan lukien 2 prosentilla, huolimatta siitä, että polttoaineen hinnat olivat
lähes 50 prosenttia aiempaa korkeammat. Kvartaalin aikana koneiden käyttöaste oli 84 prosenttia, mikä on 4 prosenttiyksikköä suurempi viime vuoteen verrattuna. Samalla käyttökapasiteetti on noussut 22 prosenttia. Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto oli 3,4 miljardia Norjan kruunua.

SAS maksoi Norwegianille teollisuusvakoilusta saamansa 175 Norjan kruunun suuruisen sakon vuoden 2010 kolmannella kvartaalilla.

Paras tähänastinen vuosineljännes

- Olemme erittäin tyytyväisiä tähän osavuositulokseen. Se on paras, jonka olemme koskaan saavuttaneet. Yksin tämän kvartaalin aikana olemme vähentäneet kokonaiskulujamme peräti 10 prosentin verran. Jopa korkeista polttoainekustannuksista huolimatta olemme onnistuneet pienentämään kulujamme, mikä on uuden ja polttoainetehokkaamman lentokalustomme ansiota. Nyt pystymme hyödyntämään uuden ympäristöystävällisemmän, kustannustehokkaamman ja yhtenäisemmän kalustomme etuja entistä paremmin. Suurempien ja suuritehoisempien lentokoneiden käyttöönotosta huolimatta käyttöasteemme nousi 4 prosenttiyksiköllä 84:n prosenttiin, sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Björn
Kjos.

3. vuosineljännes, avainluvut (heinäkuu-syyskuu 2011)

Matkustajamäärä: 4,6 miljoonaa (3,8 miljoonaa.)

Liikevaihto: 3,4 miljardia kruunua (2,8 miljardia kruunua)

Käyttöaste: 84 prosenttia (80 prosenttia)

EBITDAR: 1,206 miljoonaa kruunua (840)

EDITBA: 1,001 miljoonaa kruunua (624)

EBT: 686 miljoonaa kruunua (733)

Liikevoitto: 495 miljoonaa kruunua (528)

Vuoden 2010 liikevoittoon vaikuttivat liiketoiminnasta johtumattomat 172 miljoonan Norjan kruunun valuuttatuotot.

Yksityiskohtaisemmat tiedot oheisessa pdf-tiedostossa.

Yhteyshenkilöt:
Talousjohtaja Frode Foss, puh. +47 16 316 45
Viestintäpäällikkö Åsa Larsson, puh. + 46 735 22 22 44

Norwegian Air Shuttle ASA, jota markkinoidaan tuotemerkillä "Norwegian", on Norjan pörssissä noteerattu low-cost lentoyhtiö. Se on Skandinavian toiseksi suurin lentoyhtiö ja Euroopan neljänneksi suurin low-cost lentoyhtiö. Alhaisilla hinnoillaan ja asiakasystävällisillä ratkaisuillaan Norwegian on kasvattanut matkustajamääriään voimakkaasti viime vuosina. Se tarjoaa noin 261 reittiä 100 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Afrikassa ja Lähi-Idässä. Vuonna 2010 Norwegian kuljetti lähes 13 miljoonaa matkustajaa. Sen henkilöstömäärä on 2500 ja konekanta koostuu 59 lentokoneesta. Yhtiölle toimitetaan vuosina 2008–2014 73 uutta Boeing 737-800W -konetta, minkä jälkeen Norwegianin kalusto on kaupallisen lentoliikenteen uudenaikaisin, tehokkain ja ympäristöystävällisin. Lisätietoja osoitteesta www.norwegian.com

Yhteyshenkilö/-t

Lehdistön yhteyshenkilö Director of Communications and Public Affairs Nordics +45 2657 0767

Norwegian perustettiin vuonna 1993, mutta halpalentoyhtiötoiminnan se aloitti Boeing 737 -kalustolla vuonna 2002. Niistä päivistä lähtien meidän missiomme on ollut tarjota kohtuuhintaisia matkoja kaikille ja mahdollistaa viisaat valinnat, eli hyvän rahanvastineen sekä runsaan valinnanvaran.

Skytrax on valinnut Norwegianin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi kuutena vuonna peräkkäin. Lisäksi yhtiön kanta-asiakasohjelma, Norwegian Reward, on valittu Freddie Awardsissa parhaaksi kanta-asiakasohjelmaksi Euroopassa/Afrikassa neljänä vuotena peräkkäin. Norwegianin tuotteet, palvelut ja innovaatiot ovat voittaneet yli 55 palkintoa vuodesta 2012 lähtien.

Vuonna 2019 Norwegian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka allekirjoitti YK:n ilmasto-ohjelman, ja yhtiö sitoutui siten tulemaan ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.

Norwegian operoi lyhyen matkan reittejä Pohjoismaissa sekä tärkeimpiin Euroopan kohteisiin – tarjoten erinomaista laatua kohtuuhinnoilla.

P.O Box 242