Norwegianin ensimmäinen 787-9 Dreamliner laskeutui Osloon

Norwegianin ensimmäinen 787-9 Dreamliner laskeutui Osloon

Norwegianin ensimmäinen kaikkiaan 30 Boeing 787-9 Dreamliner -koneesta saapui Oslon Gardermoenin lentokentälle keskiviikkoaamuna. Kone tuli suoraan Boeingin tehtaalta Seattlesta. – Kansainvälinen kasvumme jatkuu ja matkustajat ympäri maailmaa pääsevät nauttimaan uusista kohteista ja edullisista hinnoista, sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Björn Kjos.

– Ensimmäisen 787-9-koneemme toimitus on tärkeä merkkipaalu Norwegianin kansainvälisessä kasvussa. Uudet ja isommat kaukolentokoneet luovat tuhansia uusia työpaikkoja sekä ilmassa että maassa. Matkustajille tämä merkitsee uusia kohteita ja edullisia hintoja. Uudet koneet laskevat myös kustannuksiamme ja aiheuttavat vähemmän päästöjä, sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Björn Kjos.

Norwegianilla on tällä hetkellä laivastossaan kahdeksan 787-8 Dreamlineria, jotka liikennöivät Euroopan ja Yhdysvaltojen sekä Skandinavian ja Thaimaan välillä. Uutta ja suurempaa 787-9 -konetta tullaan käyttämään uusilla Pohjois-Amerikan, Etelä-Amerikan ja Kaakkois-Aasian reiteillä. Dreamlinerin uusi versio on kuusi metriä pidempi ja siihen mahtuu 53 matkustajaa enemmän kuin pienempään 787-8 Dreamlineriin. Koneen päästöt ovat 20 prosenttia alhaisemmat kuin saman kokoluokan muilla koneilla.

Ruotsalainen näyttelijä Greta Garbo koristaa koneen pyrstöä. Koneen ensimmäinen kaupallinen lento lähtee Oslosta Orlandoon 27. helmikuuta. Norwegian vuokraa koneen New Yorkissa kotipaikkaansa pitävältä leasing-yhtiö MG Aviationilta.

Norwegianilla on nyt yhdeksän Dreamlineria kaukolentolaivastossaan ja 29 Boeing 787-9 Dreamlineria tilauksessa. Lisäksi yhtiöllä on 100 Boeing 737 MAX-, 100 Airbus A320neo- ja 34 Boeing 737-800 -konetta tilauksessa. Norwegianin lentolaivasto on yksi maailman nykyaikaisimmista ja The International Council on Clean Transportation on nimennyt Norwegianin ympäristöystävällisimmäksi lentoyhtiöksi Atlantin ylittävillä lennoilla.

Median yhteyshenkilö:
Charlotte Holmbergh Jacobsson, viestintäpäällikkö, puhelin +46 709 89 05 18
Median yhteyshenkilö Suomessa Tarja Valde-Brown, puhelin 040 545 6163

Kategoriat

Norwegian Air Shuttle ASA (Norwegian) on kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö Euroopassa ja seitsemänneksi suurin maailmassa. Yhtiö operoi 439 reittiä 132 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Thaimaassa, Yhdysvalloissa ja Karibialla. Vuonna 2015 Norwegian kuljetti lähes 26 miljoonaa matkustajaa. Yhtiö on noteerattu Oslon pörssissä vuodesta 2003 lähtien ja se työllistää noin 6 000 henkilöä. Norwegian ottaa jatkuvasti käyttöön uusia ja aiempaa ympäristöystävällisempiä koneita. Norwegianin laivastossa on noin 100 lentokonetta, joiden keski-ikä on vajaa neljä vuotta.

Norwegian on palkittu kolmena edeltävänä vuotena peräkkäin Euroopan parhaana halpalentoyhtiönä arvostetulla SkyTrax World Airline Awards -tunnustuksella. Viime vuonna Norwegian palkittiin myös maailman parhaana kaukolentoja lentävänä halpalentoyhtiönä. Skytrax World Airline Awards on arvostetuin ja tunnustetuin ilmailualan kunnianosoitus, jossa matkustajat arvioivat yli 200 lentoyhtiötä ympäri maailmaa. Vuonna 2015 The International Council on Clean Transportation (ICCT) arvioi Norwegianin polttoainetehokkaimmaksi ja ympäristöystävällisimmäksi lentoyhtiöksi Atlantin ylittävillä lennoilla. Lisätietoja osoitteesta www.norwegian.com

Seuraa meitä YouTubessa
Seuraa meitä Facebookissa

Yhteyshenkilö/-t

Lehdistön yhteyshenkilö Director of Communications and Public Affairs Nordics +45 2657 0767

Norwegian perustettiin vuonna 1993, mutta halpalentoyhtiötoiminnan se aloitti Boeing 737 -kalustolla vuonna 2002. Niistä päivistä lähtien meidän missiomme on ollut tarjota kohtuuhintaisia matkoja kaikille ja mahdollistaa viisaat valinnat, eli hyvän rahanvastineen sekä runsaan valinnanvaran.

Skytrax on valinnut Norwegianin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi kuutena vuonna peräkkäin. Lisäksi yhtiön kanta-asiakasohjelma, Norwegian Reward, on valittu Freddie Awardsissa parhaaksi kanta-asiakasohjelmaksi Euroopassa/Afrikassa neljänä vuotena peräkkäin. Norwegianin tuotteet, palvelut ja innovaatiot ovat voittaneet yli 55 palkintoa vuodesta 2012 lähtien.

Vuonna 2019 Norwegian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka allekirjoitti YK:n ilmasto-ohjelman, ja yhtiö sitoutui siten tulemaan ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.

Norwegian operoi lyhyen matkan reittejä Pohjoismaissa sekä tärkeimpiin Euroopan kohteisiin – tarjoten erinomaista laatua kohtuuhinnoilla.

P.O Box 242