Norwegianin heinäkuun liikennetiedot: käyttöaste nousi ja kasvu tasaantui

Norwegianin heinäkuun liikennetiedot: käyttöaste nousi ja kasvu tasaantui

Norwegianin liikennetiedot osoittavat, että yli 3,7 miljoonaa matkustajaa valitsi yhtiön lennot heinäkuussa. Käyttöaste oli 93,5 prosenttia, nousua puoli prosenttiyksikköä.

Kaikkiaan 3 714 432 matkustajaa lensi Norwegianilla heinäkuussa. Myytyjen henkilökilometrien määrä (RPK) kasvoi kuusi prosenttia ja tarjottujen henkilökilometrien määrä (ASK) kasvoi viisi prosenttia.

– Liikennetiedot osoittavat, että kasvu tasaantuu. Se on täysin linjassa strategiamme kanssa, jonka mukaan siirrymme kasvusta kannattavuuteen voimakkaan kasvu- ja investointijakson jälkeen. Luvut osoittavat myös, että asiakkaat matkustavat kauemmas ja koneet ovat täydempiä. Se tarkoittaa, että aiempaa useampi matkustaja valitsee lentoyhtiökseen Norwegianin, erityisesti mannertenvälisillä lennoilla, sanoo Norwegianin väliaikainen konsernijohtaja ja talousjohtaja Geir Karlsen.

Norwegianin kaukolentojen kapasiteetti kasvoi 20 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna ja niiden käyttöaste oli 94 prosenttia. Amerikkalaisten matkustajien määrä kasvaa jatkuvasti. Heinäkuussa noin puolet Yhdysvaltojen ja Euroopan välisistä matkustajista oli amerikkalaisia.

– Norwegian edistää kasvua kaikilla markkinoilla, joille lennämme. Matkailun kasvu luo uusia työpaikkoja sekä lisää talouskasvua ja sosiaalista kehitystä, jatkaa Karlsen.

Norwegian vastaanotti heinäkuussa yhden uuden Boeing 787-9 Dreamlinerin. Heinäkuussa yhtiö vähensi matkustajakilometrikohtaisia CO2-päästöjä viime vuoden vastaavan ajankohdan 68 grammasta 67 grammaan tänä vuonna. Norwegianin lentolaivaston keski-ikä on 3,8 vuotta ja se on yksi polttoainetehokkaimmista ja ympäristöystävällisimmistä lentolaivastoista maailmassa. Nuoren laivaston ansiosta Norwegian on vähentänyt matkustajakohtaisia päästöjä 30 prosentilla vuodesta 2008.

Norwegian lensi heinäkuussa 99,2 prosenttia aikataulun mukaisista lennoista. Täsmällisyys oli 68,1 prosenttia. Täsmällisyyttä heikensi Norwegianin vaikutuspiirin ulkopuolella olevat kesäajan yleiset myöhästymiset Euroopan ilmatilassa. Lisäksi korvaavien vuokralentojen käyttö vaikutti negatiivisesti täsmällisyyteen.

Lisätietoja liitteenä olevasta liikennetietoraportista.

Lisätietoja:
Charlotte Holmbergh Jacobsson, viestintäpäällikkö, charlotte.holmbergh.jacobsson@norwegian.com
Tarja Valde-Brown, Norwegianin viestinnän edustaja Suomessa, tarja.valde-brown@norwegian.com

Tunnisteet

Norwegian on maailman viidenneksi suurin halpalentoyhtiö, jonka palveluksessa työskentelee yli 11 000 henkilöä. Yhtiö liikennöi yli 500 reittiä yli 150 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Aasiassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Etelä-Amerikassa ja Karibialla. Norwegianin laivastossa on noin 170 lentokonetta. Yhtiön lentolaivasto on yksi maailman nuorimmista ja sen keski-ikä on 3,8 vuotta. Vuonna 2018 yli 37 miljoonaa matkustajaa lensi Norwegianilla.

The International Council on Clean Transportation (ICCT) on nimennyt Norwegianin lentoyhtiöksi, joka lentää polttoainetehokkaimmin Atlantin ylittävillä lennoilla.

Norwegian on valittu maailman parhaaksi kaukolentoja lentäväksi halpalentoyhtiöksi kolmena viime vuonna peräkkäin ja kuutena viime vuonna peräkkäin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi arvostetussa SkyTrax World Airline Awards -äänestyksessä.

Seuraa Norwegiania: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn ja YouTube.

Yhteyshenkilö/-t

Lehdistön yhteyshenkilö Kommunikationschef / Head of Communications +45 2657 0767

Norwegian perustettiin vuonna 1993, mutta halpalentoyhtiötoiminnan se aloitti Boeing 737 -kalustolla vuonna 2002. Niistä päivistä lähtien meidän missiomme on ollut tarjota kohtuuhintaisia matkoja kaikille ja mahdollistaa viisaat valinnat, eli hyvän rahanvastineen sekä runsaan valinnanvaran.

Skytrax on valinnut Norwegianin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi kuutena vuonna peräkkäin. Lisäksi yhtiön kanta-asiakasohjelma, Norwegian Reward, on valittu Freddie Awardsissa parhaaksi kanta-asiakasohjelmaksi Euroopassa/Afrikassa neljänä vuotena peräkkäin. Norwegianin tuotteet, palvelut ja innovaatiot ovat voittaneet yli 55 palkintoa vuodesta 2012 lähtien.

Vuonna 2019 Norwegian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka allekirjoitti YK:n ilmasto-ohjelman, ja yhtiö sitoutui siten tulemaan ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.

Norwegian operoi lyhyen matkan reittejä Pohjoismaissa sekä tärkeimpiin Euroopan kohteisiin – tarjoten erinomaista laatua kohtuuhinnoilla.

P.O Box 242