Norwegianin joulukuu 2013: matkustajamäärä ja kapasiteetti edelleen kasvussa

Norwegianin joulukuu 2013: matkustajamäärä ja kapasiteetti edelleen kasvussa

Norwegian (NAS) lennätti joulukuussa yli 1,6 miljoonaa matkustajaa. Vuoden viimeisenä kuukautena yhtiön matkustajamäärä sekä kapasiteetti nousivat ja käyttöaste oli korkeampi kuin viime vuonna.

Joulukuun matkustajamäärä oli 1 604 937 eli 338 131 matkustajaa (27 prosenttia) enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Matkustajamäärän kasvu ylittää selvästi kapasiteettikasvun.

Tarjottujen henkilökilometrien (ASK) määrä nousi 48 prosenttia ja myytyjen henkilökilometrien (RPK) 52 prosenttia. Käyttöaste oli 78 prosenttia eli 1,9 prosenttiyksikköä enemmän kuin joulukuussa 2012.

– Viime kuussa Norwegianin kapasiteetti oli suurempi kuin koskaan, eli myynnissä oli entistä enemmän paikkoja. Pystyimme lentämään jopa täydemmillä koneilla kuin viime jouluna. Tämä osoittaa, että Norwegianin tuotteet ovat sekä hinnaltaan että laadultaan kilpailukykyisiä, sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Bjørn Kjos.

Norwegian lensi joulukuussa 98,2 prosenttia suunnitelluista lennoistaan ja näistä 73,3 prosenttia lähti aikataulun mukaisesti. Aikataulussa pysymiseen vaikuttivat vahvasti Keski-Euroopassa kuun alussa vallinneet kehnot sääolosuhteet.

Lisätietoja oheisesta pdf-tiedostosta.

Yhteystiedot:

Viestintäpäällikkö Charlotte Holmbergh Jacobsson

puh: +46 709 89 05 18

Jukka Aarnio, Norwegian lehdistöyhdyshenkilö Suomessa

Puh: +35 89 315 854 48

Norwegian Air Shuttle ASA, jota markkinoidaan tuotemerkillä "Norwegian", on Norjan pörssissä noteerattu low-cost lentoyhtiö. Se on Skandinavian toiseksi suurin lentoyhtiö ja Euroopan kolmanneksi suurin low-cost lentoyhtiö. Yli 20 miljoonaa matkustajaa lentää vuosittain Norwegianin reiteillä. Yhtiö tarjoaa 413 reittiä 125 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Afrikassa ja Lähi-idässä sekä kaukolentoja Yhdysvaltoihin ja Aasiaan. Norwegian työllistää noin 3500 henkeä, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Virossa, Englannissa, Espanjassa ja Thaimaassa. Yhtiöllä on 275 sovittua toimitusta uusista lentokoneista. Norwegian on perustettu vuonna 1993 ja sen pääkonttori sijaitsee Fornebussa, Norjassa. Vuonna 2013 Norwegian valittiin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi, kun se palkittiin SkyTrax World Airline Awards:lla. Norwegian tarjoaa enemmän jalkatilaa kuin monet kilpailijansa, lennonaikaisen nettiyhteyden ja sen lennon pysyvät erittäin hyvin aikataulussaan. Norwegianin konekanta koostuu 80 lentokoneesta, jotka ovat keskimäärin vain noin 4.6 vuotta vanhoja.

Lisätietoja osoitteesta www.norwegian.com.

Yhteyshenkilö/-t

Lehdistön yhteyshenkilö Director of Communications and Public Affairs Nordics +45 2657 0767

Norwegian perustettiin vuonna 1993, mutta halpalentoyhtiötoiminnan se aloitti Boeing 737 -koneilla vuonna 2002. Siitä lähtien tavoitteemme on ollut antaa asiakkaille mahdollisuus matkustaa viisaasti tarjoamalla heille valinnanvaraa ja kohtuuhintaisia lentoja.

Norwegian on äänestetty Skytraxissä Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi kuutena vuonna peräkkäin. Norwegian Reward -kanta-asiakasohjelma on valittu yhdysvaltalaisessa Freddie Awardsissa Euroopan/Afrikan parhaaksi lentoyhtiön kanta-asiakasohjelmaksi neljänä vuonna peräkkäin. Norwegianin tuotteet, palvelut ja innovaatiot ovat voittaneet yli 55 palkintoa vuodesta 2012 lähtien.

Vuonna 2019 Norwegian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka allekirjoitti YK:n ilmasto-ohjelman. Sen mukaan yhtiö on sitoutunut tulemaan ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.

Norwegian tarjoaa kohtuuhintaisia lentomatkoja ja erinomaista laatua Pohjoismaissa sekä tärkeisiin Euroopan kohteisiin.

P.O Box 242