Norwegianin matkustajamäärä kasvoi ja täsmällisyys parani maaliskuussa

Norwegianin matkustajamäärä kasvoi ja täsmällisyys parani maaliskuussa

Lähes kolme miljoonaa matkustajaa lensi Norwegianilla maaliskuussa. Tämä vastaa viiden prosentin kasvua vastaavaan ajanjaksoon viime vuonna. Pääsiäisen ajankohdasta johtuen maaliskuun luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia viime vuoden maaliskuuhun verrattuna.

Kaikkiaan 2 961 840 matkustajaa valitsi maaliskuussa lentoyhtiökseen Norwegianin, 145 676 matkustajaa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Myytyjen henkilökilometrien määrä (RPK) kasvoi yhdeksän prosenttia ja tarjottujen henkilökilometrien määrä (ASK) kasvoi 11 prosenttia. Käyttöaste oli 85,4 prosenttia, laskua 1,3 prosenttiyksikköä.

Pääsiäisen ajankohta vaikuttaa aina kyseisen kuukauden lukuihin positiivisesti. Viime vuonna pääsiäinen oli maaliskuussa, minkä vuoksi yksikkötuotot (RASK) ovat alhaisemmat tänä vuonna viime vuoteen verrattuna.

Norwegian lensi maaliskuussa 97,4 prosenttia aikataulun mukaisista lennoista. Huolimatta siitä, että yhtiön Boeing 737 MAX -koneet otettiin pois liikenteestä, vaikutti se vain vähäisessä määrin matkustajiin. Yhtiö muun muassa yhdisti useita lentoja ja matkustajille tarjottiin vaihtoehtoisia lähtöjä, jotta heitä pystyttiin palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla. Maaliskuussa 80,8 prosenttia lennoista lähti aikataulussa.

– Huolimatta siitä, että Boeing 737 MAX -koneemme otettiin pois liikenteestä maaliskuussa, on säännöllisyys hyvä ja täsmällisuus nousi peräti 8,5 prosenttiyksiköllä. Norwegianin omistautuneet työntekijät ovat työskennelleet kellon ympäri löytääkseen hyviä ratkaisuja asiakkaidemme tarpeisiin. Ne, joita muutokset ovat koskeneet, ovat osoittaneet suurta ymmärrystä tilanteessa, joka ei ole Norwegianin käsissä. Haluat kiittää heitä siitä, sanoo Norwegianin konsernijohtaja Bjørn Kjos.

– Meillä on hyvä yhteys Boeing kanssa, jotta voimme ratkaista ongelman, joka Boeing 737 MAXien tilanne on aiheuttanut Norwegianille, jatkaa Kjos.

Maaliskuussa yhtiölle toimitettiin suoraan tehtaalta yksi uusi 787 Dreamliner.

Lisätietoja liitteenä olevasta pdf-tiedostosta

Lisätietoja:
Charlotte Holmbergh Jacobsson, viestintäpäällikkö,
sähköposti: charlotte.holmbergh.jacobsson@norwegian.com
Tarja Valde-Brown, Norwegianin viestinnän edustaja Suomessa,
sähköposti: tarja.valde-brown@eurofacts.fi

Kategoriat

Norwegian on maailman viidenneksi suurin halpalentoyhtiö, jonka palveluksessa työskentelee yli 11 000 henkilöä. Yhtiö liikennöi yli 500 reittiä yli 150 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Aasiassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Etelä-Amerikassa ja Karibialla. Norwegianin laivastossa on noin 170 lentokonetta. Yhtiön lentolaivasto on yksi maailman nuorimmista ja sen keski-ikä on 3,8 vuotta. Vuonna 2018 yli 37 miljoonaa matkustajaa lensi Norwegianilla.

The International Council on Clean Transportation (ICCT) on nimennyt Norwegianin lentoyhtiöksi, joka lentää polttoainetehokkaimmin Atlantin ylittävillä lennoilla.

Norwegian on valittu maailman parhaaksi kaukolentoja lentäväksi halpalentoyhtiöksi kolmena viime vuonna peräkkäin ja kuutena viime vuonna peräkkäin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi arvostetussa SkyTrax World Airline Awards -äänestyksessä.

Seuraa Norwegiania: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn ja YouTube.

Yhteyshenkilö/-t

Lehdistön yhteyshenkilö Director of Communications and Public Affairs Nordics +45 2657 0767

Norwegian perustettiin vuonna 1993, mutta halpalentoyhtiötoiminnan se aloitti Boeing 737 -kalustolla vuonna 2002. Niistä päivistä lähtien meidän missiomme on ollut tarjota kohtuuhintaisia matkoja kaikille ja mahdollistaa viisaat valinnat, eli hyvän rahanvastineen sekä runsaan valinnanvaran.

Skytrax on valinnut Norwegianin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi kuutena vuonna peräkkäin. Lisäksi yhtiön kanta-asiakasohjelma, Norwegian Reward, on valittu Freddie Awardsissa parhaaksi kanta-asiakasohjelmaksi Euroopassa/Afrikassa neljänä vuotena peräkkäin. Norwegianin tuotteet, palvelut ja innovaatiot ovat voittaneet yli 55 palkintoa vuodesta 2012 lähtien.

Vuonna 2019 Norwegian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka allekirjoitti YK:n ilmasto-ohjelman, ja yhtiö sitoutui siten tulemaan ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.

Norwegian operoi lyhyen matkan reittejä Pohjoismaissa sekä tärkeimpiin Euroopan kohteisiin – tarjoten erinomaista laatua kohtuuhinnoilla.

P.O Box 242