Pakastemyynti nousee uudelle tasolle Suomessa – ja se tarkoittaa hyvää myös kasvipohjaisille vaihtoehdoille

Blogikirjoitus -

Suomalaisten kulutustottumukset ovat muuttuneet dramaattisesti koronavirustilanteen aikana, ja tämä näkyy myös ruokakaupassa. PT-kaupan myynti kasvaa voimakkaasti, ja erityisesti kotoiluun ja ruoanlaittoon liittyvissä tuotteissa kasvuluvut ovat huikeita. Kuluttajat ostavat ruokaa aiempaa suunnitelmallisemmin ja kerralla enemmän vähentääkseen kauppakäyntejä.

Yksi aiempaa suositumpi vierailukohde ruokakaupoissa on nyt pakasteosasto. Suomalaiset eivät ole aiemmin olleet erityisen innokkaita ruokapakasteiden ostajia ja kuluttajia, mutta nyt ostokäyntien harventuessa ja kotivarastoinnin kasvaessa tilanne on muuttunut nopeasti. Esim. Oolannin perunapakasteiden myynti ruokakaupoista kuluttajille kasvoi huhtikuussa (eli vielä suuren hamstrauspiikin jälkeen) yli 30 %.

Pakasteet ovat erinomainen tapa hallita kotitalouden ruokahävikkiä ja varmistaa se, että kotoilevalle perheelle löytyy fressiä tarjottavaa koko ajan. Moni on nyt pakasteostoksia lisättyään varmasti myös huomannut ruokapakasteiden laadun ja maun nousseen ihan uudelle tasolle viimeisten 10 vuoden aikana.

Hävikin pieneneminen on hyvä asia kotitalouksien ja maapallon lisäksi myös kaupalle. Eikä hävikin lasku ole ainoa kasvavan pakastemyynnin tuoma hyöty kaupalle, vaan lisäksi säästyy työaikaa päiväystenhallintaan liittyvistä tehtävistä myynnin siirtyessä lyhyen päiväyksen tuotteista pakastettuihin.

Yhdysvalloissa, jossa pakastemarkkina on paljon kehittyneempi kuin Suomessa, koronakriisin myötä edelleen nousseen pakastemyynnin uskotaan jäävän pysyvästi aiempaa korkeammalle tasolle. Yhä useammat kotitaloudet oppivat nyt suunnitelmallisempaan ostamiseen ja huomaavat pakasteiden tuomat edut niin ruokahuollon hallintaan, aterioiden laatuun kuin kotitaloushävikkiinkin. Uskon, että Suomessa käy samoin. Puhumme siis hyvin mahdollisesti pysyvästä tasonoususta ruokapakasteiden myynnissä.

Oolannin tehdas Ahvenanmaalla puskee pakasteperunatuotteita putket kuumana, ja Oolannin perunamuusi, ranskalaiset tai pyttipannu on löytynyt aika monen koronakokin lautaselta. Samoin Grandiosan tehtailla ja muilla ruokapakastetehtaillamme tehdään urotöitä rajusti kasvaneeseen kysyntään vastaamiseksi.

Näemme, että nyt on aivan erinomainen aika lanseerata pakasteosastolle myös uutta ja todella maukasta vegaanista tarjontaa – ilman huolta päiväyksistä ja hävikistä. Syksyllä tuomme vihdoinkin tanskalaisen menestystarinan Naturli´-tuotteet laajasti suomalaisten saataville. Uskomme niiden osaltaan lisäävän kasvipohjaisten vaihtoehtojen suosiota myös fleksaajien keskuudessa.

Jussi Tolvanen
Twitter @TolvanenJussi

Kirjoittaja työskentelee Orkla Suomen myyntijohtajana ja seuraa suomalaisen ruokakaupan kehitystä suurella uteliaisuudella.