Kotimaiset ranskalaiset ovat hyvän mielen hittiherkku uuteen vuoteen

Kotimaiset ranskalaiset ovat hyvän mielen hittiherkku uuteen vuoteen

Lupa herkutella! Keräsimme kolme faktaa, joiden vuoksi Oolannin kotimaisia ranskalaisia voi syödä hyvällä mielellä ja vastuullisesti. Testaa myös herkulliset loaded fries -reseptit, jotka maistuvat taatusti koko perheelle.

Mikä olisikaan herkullisempi tapa aloittaa uusi vuosi kuin uunituoreet rapeat ranskalaiset? Näin ajatellaan monissa suomalaiskodeissa, ja siksi ranskalaisten menekissä nähdäänkin vuodenvaihteen ympärillä vuoden suurin myyntipiikki.

Hittiherkkuna tunnetut ranskalaiset ovat koko perheen suosikki ennen kaikkea ylivertaisen makunsa vuoksi. Pakastealtaalla ei välttämättä tule mieleen, että kotimaiset Oolannin ranskalaiset ovat myös yllättävän vastuullinen valinta helppoon ja maistuvaan ruoanlaittoon.

Tässä kolme faktaa Oolannin kotimaisten ranskalaisten vastuullisuudesta:

1. Ranskalaiset ovat mainettaan terveellisempiä – vain pehmeää rasvaa, ei lisättyä suolaa

Moni saattaa luulla, että ranskalaisissa on paljon suolaa ja lisäaineita, tai että ne ovat moneen kertaan uppopaistettuja. Se ei kuitenkaan pidä Oolannin pakasteranskalaisten kohdalla paikkansa.

Tuotteemme tehdään täydestä kotimaisesta perunasta, ja niihin lisätään vain tilkka hyvää, pehmeää rasvaa. Perusranskalaisemme sisältävät vain perunaa ja rapsiöljyä, ei mitään muuta.

Kaikki ranskalaisemme ovat gluteenittomia ja laktoosittomia, ja monet, kuten uunirapeat ranskalaiset, lankkuperunat ja tikkuperunat, myös täysin lisäaineettomia, eikä niihin lisätä tehtaalla suolaa tai muita mausteita. Voit siis itse säädellä suolan määrää annoksessa. Tuotteet sopivat mainiosti myös kasvis- ja vegaaniruokavalioon.

Maalais- ja lohkoperunoillamme on lisäksi Sydänliiton myöntämä Sydänmerkki, joka kertoo, että ne ovat terveellisempi valinta omassa tuoteryhmässään.

2. Oolannin ranskalaiset ovat osa paikallista kiertotaloutta – kotimaisella perunalla on pieni ympäristöjälki

Pakastealtaalla ranskanperunoita valitessa mielessä on varmasti ennen kaikkea herkullinen maku. Ja se onkin Oolannin ranskalaisten suurin myyntivaltti, rapean koostumuksen ja laadun lisäksi.

Herkullisen maun ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa ympäristön hyvinvoinnista tinkimistä. Siksi kaikki Oolannin pakasteperunat tehdään Ahvenanmaan Godbyn tehtaallamme uusiutuvaa energiaa hyödyntäen ja paikallista kiertotaloutta rakentaen.

Saamme sähkömme paikallisesta tuulivoimalasta, kierrätämme vettä perunoiden pesuvedeksi oman vedenpuhdistamomme kautta ja teemme perunankuorista sekä paikallisen maatilan lehmänlannasta biokaasua tehtaamme tarpeisiin. Biokaasutuotanto vähentää hiilidioksidipäästöjä ja tukee samalla paikallista ravinteiden kiertokulkua.

Ilmaston ja ympäristön kannalta kotimainen peruna on hyvä valinta, koska sen hiili- ja vesijalanjälki on pieni. Pienen ympäristöjälkensä ja ravinteikkuutensa vuoksi kotimaista perunaa suositellaankin lisättäväksi entistä enemmän ruokavalioon myös Pohjoismaisten ravintosuositusten mukaan.

3. Ranskalaiset ovat ruokaa omasta maasta – ostamalla tuet myös kotimaista perheviljelyä

Perusranskalaisemme ovat kotimaista tuotantoa pellolta pöytään. Ostamalla Oolannin tuotteita tuet samalla myös kotimaista perheviljelyperinnettä ja suomalaista työtä.

Suurin osa perunoistamme tulee ahvenanmaalaisilta perheviljelmiltä, jossa peruna kasvaa ravinteikkaassa maaperässä ja Saaristomeren leudossa ilmastossa, lähellä Godbyn kylässä sijaitsevaa tehdastamme.

Käytännössä miltei kaikki Ahvenanmaan maakunnassa kasvatettu peruna käytetään vuosittain tehtaamme tarpeisiin - eikä se aina edes riitä, joten hankimme perunaa myös manner-Suomesta. Yhteensä Godbyn tehtaalla kuluu noin 35 miljoonaa kiloa perunaa vuodessa.

Kotimaiset Oolannin ranskalaiset ovat siis hyvän mielen valinta niin uudenvuoden juhlapöytään kuin arkiruoanlaittoon. Ne maistuvat taatusti koko perheelle, ja ovat hyvä valinta myös ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin kannalta.

Ranskalaiset maistuvat sellaisenaan, ja pienellä vaivalla niistä voi loihtia myös supermaukkaan trendiherkun eli erilaisilla lisukkeilla ja mausteilla tuunatun loaded fries -annoksen.

Kokeile herkullisia loaded fries -reseptejämme uuden vuoden rientoihin:

Loaded fries
Nacho plate Oolannin tapaan