Syövätkö kaikki pian planetaarisen ruokavalion mukaan? Orklan podcastissa vieraana THL:n Heli Kuusipalo

Mikä on planetaarinen ruokavalio ja miksi siitä puhutaan? Vastuullisesti hyvää -podcastin kolmannessa jaksossa THL:n johtava asiantuntija Heli Kuusipalo keskustelee William von der Pahlenin kanssa planetaarisesta ruokavaliosta ja ruokavalion roolista ilmastokysymyksissä. Jaksossa mietitään myös muun muassa, miten ihmiset saataisiin tarkastelemaan omia syömistottumuksiaan.

Planetaarisessa ruokavaliossa yhdistyvät ihmisten ja planeetan hyvinvointi sekä terveys. Toisin sanoen, se mikä on hyväksi ihmiselle ja edistää terveyttämme sekä hyvinvointiamme, edistää myös planeetan hyvinvointia.

Millainen sitten on hyvä ruokavalio sekä planeetalle että ihmiselle?

Planetaarisessa ruokavaliossa painotus on Kuusipalon mukaan kasvikunnan tuotteissa, samaan tapaan kuin tutussa suomalaisessa ravitsemussuosituksessa. Ruokavalion tulisi koostua pääasiassa kasviksista, hedelmistä, marjoista, täysjyväviljasta ja palkokasveista. Päivittäin tulisi syödä myös siemeniä, pähkinöitä ja tyydyttymätöntä rasvaa sisältäviä ruokaöljyjä. Punaista lihaa, kanaa, kalaa ja maitotuotteita syödään kuitenkin suomalaisia ravitsemussuosituksia vähemmän.

"Ravintofysiologiamme on muuttunut hämmästyttävän vähän niistä ajoista, kun juoksimme savannilla saalista kiinni. Tarvittavaa energiaa saalistamiseen saatiin kasveista, juurista ja siemenistä. Sen sijaan koko ruokaympäristömme on viimeisen 60 vuoden aikana kokenut järisyttävän muutoksen, sekä globaalisti että paikallisesti", sanoo Kuusipalo.

Tämä heijastuu sekä terveyteemme että planeetan hyvinvointiin.

Vaikka kasvipohjaisen ruoan lisääminen lautasille on tärkeää, sekä von der Pahlen että Kuusipalo toivovat rennompaa suhtautumista ruokavalioon, ehdottomuuden ja purismin sijaan.

"Koko ruokaympäristöä pitäisi tarkastella kestävän kehityksen kannalta, ei vain yhtä osaa ruokaketjusta. Me suomalaiset voisimme esimerkiksi oppia afrikkalaisilta ystäviltämme sen, että tuotettu ruoka ja sen käyttämättä jättäminen on kaikista suurinta tuhlausta. Se minkä tuotamme, pitäisi meidän myös opetella syömään", sanoo 15 vuotta ympäri maailmaa työskennellyt Kuusipalo.

Kuusipalo korostaa ruoan ilmastovaikutuksen lisäksi myös sen taloudellista ja eettistä kestävyyttä.

"Ravitsemustieteilijänä en voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että ostakaa halpoja tomaatteja Etelä-Euroopasta, jos ne on tuotettu epäeettisissä työolosuhteissa, eivätkä työntekijät saa työstään kunnon palkkaa. Ruokatuotannossa pitää olla myös eettinen näkökulma", Kuusipalo sanoo.

Kuuntele podcastjakso täältä.

Vastuullisesti hyvää -podcastin seuraavassa jaksossa jutellaan terveydestä, terveystrendeistä ja vastuullisuudesta laillistetun ravitsemusterapeutti Leena Putkosen kanssa. Uusi podcastjakso julkaistaan joka toinen tiistai!