Merelliset omega-3-rasvahapot ovat terveydelle tärkeitä

Omega-3-rasvahapot on ihmiselle välttämättömiä rasvahappoja, joita elimistö ei pysty itse valmistamaan. Näin ollen ne pitää saada ruoasta. Aina ei kuitenkaan ole helppo huolehtia siitä, että ravinto on päivittäisten suositusten mukaisesti terveellistä ja monipuolista. Ravintolisillä, kuten omega-3-kapseleilla voidaan täydentää ruokavaliota.

Omega-3-rasvahappoja nautitaan siksi, että saataisiin niiden vaikuttavia aineita EPA:a (eikosapentaeenihappoa) ja DHA:ta (dokosaheksaeenihappoa). Nämä ovat tutkimusten mukaan terveyden kannalta vaikuttavimpia omega-3-rasvahappoja. EPA:a ja DHA:ta saadaan erityisesti merellisistä lähteistä eli rasvaisesta kalasta, kalaöljystä ja kalanmaksaöljystä. Omega-3-rasvahappoja saa myös kasviöljyistä, erityisesti rypsiöljystä, ja niistä valmistetuista kasvirasvalevitteistä, mutta nämä eivät sisällä ollenkaan EPA:a tai DHA:ta, vaan ainoastaan ALA:aa (alfalinoleenihappoa).

Sekä suomalaiset ravitsemussuositukset että Suomen Sydänliitto suosittelee syömään kalaa 2–3 kertaa viikossa. Suomen Sydänliitto kehottaa valitsemaan lautaselle nimenomaan rasvaista kalaa. Rasvaista kalaa käytetään myös kalaöljyissä ja kalanmaksaöljyssä. Kansallisen Finnriski 2007 -terveystutkimuksen mukaan 70 % suomalaisista ei syö suositusten mukaisesti kalaa. Finravinto 2007 -tutkimuksen mukaan suomalaiset työikäiset saavat EPA:a ja DHA:ta viikossa vain yhden kala-aterian verran. Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys 2011 -tutkimuksen mukaan jopa neljännes (25 %) suomalaisista ei syö kalaa edes viikoittain. Nuoremmissa ikäluokissa (15–24-vuotiaissa) harvemmin kuin kerran viikossa kalaa suomalaisista syövät 35 % miehistä ja 41 % naisista.

On myös huomattava, että kasviöljypohjaisen omega-3-rasvahapon eli ALA:n muuntuminen elimistössä EPA:ksi ja erityisesti DHA:ksi vaihtelee henkilöiden välillä ja on usein riittämätöntä. Siksi kalaöljyn tai kalanmaksaöljyn käyttö on monille erityisesti vähän kalaa syöville hyvä vaihtoehto turvata terveydelle tärkeiden EPA:n ja DHA:n saanti päivittäin. Noin 15 000 tieteellistä artikkelia osoittaa kalaöljyn olevan tehokas omega-3-rasvahappojen lähde.

Käytettäessä ravintolisiä suositellun vuorokausiannostuksen mukaan, on niiden käyttö turvallista ja niillä voidaan tutkitusti parantaa ravitsemustilaa. Omega-3-rasvahappojen riittävästä saannista kannattaa huolehtia, sillä ne vaikuttavat tutkitusti suotuisasti sydän- ja verisuoniterveyteen sekä tukevat yleistä hyvinvointia. Sydän- ja verisuonitaudit on suomalainen kansansairaus, ja suomalaisten yleisin kuolinsyy.

EFSA (European Food Safety Authority / Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen) suosittelee 2-4 grammaa EPA:a+DHA:ta päivässä veren normaalin triglyseridipitoisuuden ja 3 grammaa EPA:a+DHA:ta päivässä normaalin verenpaineen ylläpitämiseksi. EFSA:n mukaan jopa 5 gramman (5000 mg) EPA:n ja DHA:n yhteismäärä päivässä ravintolisästä saatuna on turvallista aikuisille. Suositukset perustuvat ihmisillä tehtyihin kliinisiin tutkimuksiin.

Lähteitä:

EFSAn suositukset julkaistu 27.7.2012

Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2005
Kansallinen FINRISKI 2007 -terveystutkimus Kansanterveyslaitoksen julkaisuja
Finravinto 2007 -tutkimus, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2007
Suomalaisten aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys, kevät 2011, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2011
Ravitsemustiede, Duodecim, 4.uudistettu painos, 2012