Suuri sipsikysely paljastaa suomalaisten talven juhlien top 3 -sipsit

Suuri sipsikysely paljastaa suomalaisten talven juhlien top 3 -sipsit

Suomalainen sipsinsyöjä luottaa talven juhlissa klassisiin suosikkeihin, vaikka suosituimpien Taffel-sipsien kärkisija saattaa yllättääkin. Orkla Suomen tuottamassa tuoreessa sipsikyselyssä yli 5 000 vastaajaa avasi suomalaisten sipsimieltymyksiä, ja tulokset kertovat, että vasta kaupan hyllyllä ratkeaa, mikä maku ostoskoriin lähtee.

Sipsihyllyllä suomalaiset ovat harvinaisen yksimielisiä näin talven juhlien alla. Sipsikyselyn mukaan kärkikolmikossa on tuttuja klassikkoja mutta myös nuorten suosimia uudempia makuja.

Suomalaisten Top 3 Taffel-sipsit talven juhlakauteen ovat:

1. Taffel Hearts
  2. Kartanon perunalastut
  3. Broadway

Yhteensä 37 % vastaajista valitsee todennäköisimmin jonkin sipsimaun näistä kolmesta. Tutkimustulokset osoittavat, että hieman varttuneemmat sipsinystävät (50+) nauttivat juhlapöydässään mieluiten klassikkoja kuten Kartanon perunalastuja (18 %), kun taas nuorten (15–25 vuotta) ykkönen on uudemmat Hearts-kuviosnacksit (18 %). Broadwaysta pitävät kaikki, mutta erityisesti nuoret alle 15-vuotiaat suosivat näitä ranskankermalla ja sipulilla maustettuja perunalastuja (17 %).

– Oli iloinen yllätys huomata, että Heartsit olivat kirineet listan kärkeen. Kun tarkastelemme koko vuoden myyntidataa, löytyy top 3 -listalta Sips-perunalastut ja Juustosnacksit, jotka eivät kuitenkaan yltäneet juhlakauden kärkikolmikkoon. Broadway on vuositasolla myydyin sipsimme. Monet selvästi suosivat juhlissa tuttuja, klassisia sipsimakuja, jotka maistuvat isollekin porukalle. Nacho cheesin makuisten Heartsien sydämenmallinen muoto on myös hauska lisä juhlapöytään, kertoo Taffelin markkinointipäällikkö Petra Väkelä Orklalta.

Sipsihyllyllä sipsimakuja kokeillaan rohkeasti

Kaupassa sipsipussin valinta perustuu useimmiten valikoimaan ja kuluttajan silloiseen fiilikseen. Lähes 63 % luottaa tutkimuksen mukaan spontaaniin tunteeseen ja valitsee sipsimakunsa kaupassa vasta ostohetkellä. Eri sipsimakuja myös kokeillaan rohkeasti: ainoastaan reilu 8 % vastaajista valitsee aina saman sipsipussin.

Kuka kaupassa sitten valitsee tutun maun ja kenen mukaan uutuusmaut lähtevät? Tutkimuksen mukaan perinteiset maut kuten Sips-perunalastut ja Juustosnacksit ovat erityisesti 40-50+-vuotiaiden valinta, kun taas nuoret alle 25-vuotiaat kokeilevat rohkeammin myös uusia maustettuja sipsejä.

Väkelä vahvistaa, että sipsifanien kokeiluhalukkuus vaikuttaa myös tuotekehitykseen. Tavoitteena on löytää uusien muotojen ja makujen myötä ne tulevaisuuden klassikot, jotka sopivat kaikenlaisiin juhla- ja herkkuhetkiin.

– Uutuustuotteet kuten chilinmakuiset Cruncheezit ja juustoiset Waffelit on suunniteltu juuri mielellään uusia makuja kokeilevien sipsiostajien mieltymysten mukaan. Osa uutuussipseistä on saatavilla myös pienemmässä pussikoossa, joka mahdollistaa rohkeamman eri makujen kokeilun, Väkelä kertoo.

Dippailun etiketti

Dippailun etiketti on suomalaisille asia, josta ollaan yhtä mieltä. Koko Suomi dippailee hyvin samalla tavalla iästä tai asuinpaikasta riippumatta. Kyselyn mukaan lähes 80 % dippaa yhden sipsin kerrallaan ja kerää siihen mahdollisimman paljon dippiä mukaan. Selvää vähemmistöä ovat ne herkuttelijat, jotka dippaavat samaa sipsiä useammin (14 %).

Moni kyselyn vastaaja intoutui myös jakamaan oman innovatiivisen dippivinkkinsä. Esimerkiksi nakkikastikkeiden, lihapullien ja murekkeiden maustaminen eri dipeillä oli monella toistuva tapa, mutta luovimmat kokeilijat laittavat dippijauhetta paahtoleivän tai pizzan päälle.

Mikäli sipsiä on vielä jäljellä, mutta dipin pohja alkaa häämöttää voi sipsit murustella dippikulhoon ja sekoittaa. Näin saat käytettyä kaiken dipin ja saat hyvän pikku herkun sipsuttelun päätteeksi

“Pika-Guacamoleen sopii esimerkiksi valkosipuli- tai sweet chili -dippi mukaan”

“Valkosipulidippi sekoitettuna porkkana- ja kaalisuikalesalaatin joukkoon = <3.”