Ford Car Buying Trends 2015 -tutkimus: Eurooppalaiset autoilijat rakastavat uutta puoliautomaattista teknologiaa

• Teknologia, joka auttaa pysäköinnissä, törmäysten välttämisessä sekä tasaisen nopeuden ja turvavälin säilyttämisessä, kasvattaa suosiotaan vauhdilla
  • Joka kolmas viimeisen vuoden aikana myyty Ford-auto oli varustettu pysäköintiä helpottavilla järjestelmillä, jotka auttavat kuljettajaa löytämään pysäköintipaikan ja ajamaan siihen. Sveitsissä tällainen järjestelmä oli jopa lähes kolmessa neljästä autosta
  • Autoja, joissa on automaattinen jarrutusteknologia, myytiin lähes kaksi kertaa niin paljon kuin vuonna 2013. Ruotsissa kolmessa viidestä autosta oli tällaista teknologiaa
  • Yli puolessa kaikista Euroopassa myydyistä Fordeista, ja lähes kaikissa Turkissa myydyistä, oli vakionopeuden säädin
  • Yli kolme neljästä ostaa auton, jossa on ääniohjausjärjestelmä, jota voidaan käyttää puheluiden soittamiseen, musiikin soittamiseen, ravintoloiden etsintään ja navigointiin
  • Valkoinen oli suosituin väri, jota seurasivat musta, hopea, harmaa sekä nopeimmin yleistyvä vaihtoehto, sininen
  • Ford Car Buying Trends 2015 valottaa autoilijoiden ostotottumuksia ympäri Eurooppaa ja paljastaa niin alueelliset trendit kuin yllättävät kansalliset eroavaisuudetkin

Helsinki, 31.8.2015 – Ilman kuljettajaa ajavat autot saattavat olla vielä tulevaisuutta. Ford Motor Companyn tuoreen eurooppalaisen ostokäyttäytymistutkimuksen mukaan autoilijat ympäri Eurooppaa osoittavat kuitenkin kasvavaa mielenkiintoa puoliautomaattisia teknologioita kohtaan, joista tulevaisuuden autot rakentuvat.

Tämä havainto tehtiin Ford Car Buying Trends 2015 -tutkimuksessa, joka selvitti uusiin autoihin liittyvää ostokäyttäytymistä 22 maassa halki Euroopan ja valotti niin alueellisia trendejä kuin kansallisia eroavuuksia. Tutkimuksessa todettiin, että autot, joissa on pysäköintiä avustavia, törmäyksiä estäviä tai tasaisen nopeuden ja turvavälin säilyttäviä teknologioita, yleistyvät huomattavaa vauhtia.

“Sillä aikaa kun autonvalmistajat, kuten Ford, työskentelevät tähtäimessään täysin automatisoidut ajoneuvot, asiakkaamme ovat ottaneet jo vastaan monia älykkäistä teknologioista, jotka tekevät ajamisesta ja pysäköinnistä helpompaa ja turvallisempaa”, sanoi Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales and Service, Ford of Europe). ”Kysyntä ominaisuuksille, jotka vähentävät ajamisen aiheuttamaa stressiä ja tekevät siitä nautinnollisempaa, on selvässä kasvussa. Ihmiset ovat tottuneet hyvin nopeasti esimerkiksi järjestelmiin, jotka auttavat löytämään sopivan pysäköintipaikan ja peruuttamaan siihen.”

Ford Car Buying Trends 2015 -tutkimus paljasti myös, että viimeisen vuoden aikana myytyjen yli miljoonan auton suosituin värivaihtoehto oli valkoinen. Sitä seurasivat musta, hopea, harmaa ja sininen, joka on nopeimmin suosiotaan kasvattava värivaihtoehto Fordin autoissa.

Kehittynyttä teknologiaa liikkeellä

Aiemmin tänä vuonna Ford julkisti Ford Smart Mobility -ohjelman, jonka tavoitteena on parantaa Fordin toimintaa niin liitettävyyden, liikkuvuuden, automatisoitujen ajoneuvojen, asiakaskokemuksen kuin suurten tietomäärienkin (big data) osalta.

Joukko täysin automaattisia Ford Fusion Hybrid -tutkimusajoneuvoja, joissa on käytössä osittain samaa anturi- ja laskentateknologiaa kuin Fordin autoissa tänä päivänä, on parhaillaan Yhdysvalloissa jatkokehitettävänä ja testattavana. Ford on siirtymässä tutkimusohjelmavaiheesta suunnitteluprojekteihin.

Aktiivinen pysäköintiavustin (Active Park Assist) auttaa antureiden ja ajoneuvon ohjausjärjestelmän avulla kuljettajaa löytämään sopivan pysäköintipaikan ja ohjaamaan siihen. Järjestelmä löytyy useammasta kuin joka kolmannesta (34 prosenttiin) Fordin Euroopassa myydyistä autoista. Vuotta aiemmin luku oli 28 prosenttia. Sveitsissä osuus oli jopa 72 prosenttia, Alankomaissa 62 prosenttia ja Espanjassa 61 prosenttia.

Active City Stop–järjestelmä voi vähentää peräänajojen vakavuutta jarruttamalla automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi ajoissa edellä ajavan auton nopeuden hidastumiseen. Viimeisen vuoden aikana näitä järjestelmiä asennettiin 13 prosenttiin autoista, kun vuotta aiemmin osuus oli seitsemän prosenttia. Tämä teknologia oli suosituinta Ruotsissa (59 prosentissa uusista autoista), Norjassa (58 prosentissa) ja Sveitsissä (41 prosentissa).

Mukautuvan vakionopeudensäätimen (Adaptive Cruise Control) avulla kuljettaja voi säilyttää välimatkan edellä ajavaan ajoneuvoon samana, vaikka ajoneuvo kulkisi hitaammin. Viimeisen vuoden aikana yli puolessa uusista Fordin autoista Euroopassa oli käytössä vakionopeudensäädinteknologiaa, osuuden noustessa 48 prosentista 52 prosenttiin. Turkissa tämä teknologia oli suosituinta ja käytössä 86 prosentissa uusista Fordeista, Suomessa 84 prosentissa ja Ruotsissa 80 prosentissa.

Kaistanpitoavustin (Lane Keeping Aid) havaitsee tahattoman kaistalta poistumisen ja käyttää ohjausvääntöä varoittaakseen kuljettajaa. Viimeisen vuoden aikana tämä teknologia oli käytössä 51 prosentissa Ruotsissa myydyistä Ford-ajoneuvoista, 28 prosentissa Norjassa ja 21 prosentissa Sveitsissä. Koko Euroopassa kaistanpitoavustimella varustettujen autojen myynti kasvoi 20 prosentilla.

Sinua kuunnellen

Vuonna 2012 Euroopassa lanseeratut Fordin ääniohjauksella toimivat yhteydenpitojärjestelmät ovat löytäneet tiensä uusiin autoihin. Viime vuonna SYNC-järjestelmiä oli 78 prosentissa kaikista Fordin ajoneuvoista – 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2013.

SYNC 2 -järjestelmän ansiosta kuljettajat voivat antaa autoilleen äänikomentoja yksinkertaisella, keskustelunomaisella kielellä käyttääkseen puhelinta, viihdelaitteistoa tai ilmastointi- ja navigointijärjestelmiä, tai jopa saada esiin listan paikallisista ravintoloista sanomalla ”I’m hungry”.

Sininen tekee vaikutuksen

Koko Euroopassa suosituimmat värivaihtoehdot olivat valkoinen (23 prosenttia), musta (19 prosenttia) ja hopea (16 prosenttia), joka nousi kolmanneksi suosituimmaksi vaihtoehdoksi harmaan ohi.

Viidennelle sijalle tullut sininen oli nopein nousija. Värin suosio kasvoi 63 prosenttia, ja sen valitsi joka kahdeksas asiakas.

Turkissa valkoisen värin suosio oli jo valmiiksi korkeimmillaan. Siellä lähes kolme neljästä uudesta Fordista oli valkoisia, kun vuotta aiemmin värin valitsi hieman yli puolet ostajista. Lähes kaikissa maissa joku kolmesta suosituimmasta väristä – valkoinen, musta tai hopea – oli ykkösenä. Vain Tšekissä ja Isossa-Britanniassa sininen kiilasi johtopaikalle.

Portugalissa (31 prosenttia), Norjassa (28 prosenttia) ja Alankomaissa (26 prosenttia) mustat ajoneuvot olivat suosituimpia, kun taas Irlannissa (28 prosenttia), Portugalissa (25 prosenttia), Unkarissa ja Puolassa (21 prosenttia) valittiin todennäköisimmin hopea. Unkarilaiset valitsivat muita todennäköisemmin myös ruskean auton (15 prosenttia).

Muodon vuoksi

Viimeisen vuoden aikana useimmat asiakkaat valitsivat 5-ovisen auton (52 prosenttia). Wagon-mallin valitsi 37 prosenttia. Molemmat kasvattivat osuuttaan 4-ovisten kustannuksella (11 prosenttia) edellisvuoteen verrattuna.

Mondeon ja Focuksen käytännölliset wagon-korimallit vetosivat eniten autoilijoihin Tanskassa (84 prosenttia), Saksassa (81 prosenttia) ja Alankomaissa (78 prosenttia). Samojen autojen 5-oviset mallit päätyivät todennäköisimmin Kreikkaan (96 prosenttia), Espanjaan (87 prosenttia) ja Isoon-Britanniaan (83 prosenttia). Nelioviset versiot olivat suosituimpia Turkissa (87 prosenttia).

Voimaa peliin

Tänä päivänä asiakkailla on suurempi määrä vaihtoehtoja autonsa käyttövoimaksi kuin koskaan ennen. Ylivoimainen enemmistö (98 prosenttia) valitsi kuitenkin bensiini- tai dieselmoottorilla varustetun mallin.

Bensiinimoottorin valitsi 56 prosenttia eurooppalaisista autoilijoista, ja Venäjällä sen suosio ylsi jopa 96 prosenttiin. Alankomaissa bensiinikäyttöisellä moottorilla varustetun ajokin valitsi 87 prosenttia ja Tšekissä 83 prosenttia uuden Fordin ostajista.

Viimeisen vuoden aikana dieselmoottoreiden suosio oli suurinta Irlannissa (70 prosenttia), Turkissa ja Romaniassa (molemmissa 65 prosenttia).

Vaihteiston valinnassa luvut olivat lähestulkoon samat kuin edellisvuonna. Kaikissa Euroopan maissa manuaalivaihteisto oli suositumpi kuin automaattivaihteisto – 83 prosenttia valitsi manuaalivaihteet. Kreikassa manuaalivaihteistoa suosi jopa 97 prosenttia uuden Fordin ostajista, Irlannissa 96 prosenttia ja Puolassakin 95 prosenttia.

“Mitä tulee autonostajien mieltymyksiin, muutama asia pysyy samana vuodesta toiseen, mutta monissa asioissa tapahtuu muutoksia ja kehitystä”, de Waard sanoi. ”Tutkimme näitä muutoksia – joista jotkut voivat olla yllättäviä – pystyäksemme palvelemaan asiakkaitamme kaikkialla Euroopassa entistä paremmin.”

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 194 000 henkilöä ja sillä on 66 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 8 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.