Ford esittelee täysin uuden Explorer ladattavan hybridimallin (PHEV), jolla voi ajaa päästöttömästi kaupunkiliikenteessä 40 km

• Täysin uusi seitsenpaikkainen Ford Explorer ladattava hybridi (PHEV) -katumaasturi tulee myyntiin Euroopassa myöhemmin tänä vuonna.
  • Sähköistetty 3,0-litraisesta EcoBoost-bensiinimoottorista, sähkömoottorista ja akusta koostuva voimalinja tarjoaa tehoa yhteensä 450 hv, vääntöä 840 Nm ja kaupunkiajossa 40 km toimintamatkan pelkästään sähköllä.
  • Euroopassa täysin uusi malli, jonka vakiovarusteisiin kuuluvat uusi peruutusjarruavustin (Reverse Brake Assist), aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go ‑toiminnolla, liikennemerkkien tunnistus ja kaistanpitoavustin.
  • Ylelliseen sisustukseen sisältyvät 10,1 tuuman kosketusnäytöllä varustettu SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, FordPass Connect ‑modeemiteknologia, B&O-äänentoistojärjestelmä ja helposti käytettävät, joustavasti järjestettävät istuimet
  • Muunneltavuutta, suorituskykyä ja hienostuneisuutta, jonka tarjoavat 10-vaihteinen automaattivaihteisto, älykäs neliveto ja valittavissa olevilla ajotiloilla varustettu Terrain Management System ‑järjestelmä

AMSTERDAM, Hollanti, 2.4.2019 – Täysin uusi Ford Explorer SUV-malli esiteltiin tänään ensimmäistä kertaa Euroopassa Amsterdamissa järjestetyssä Go Further ‑tapahtumassa. Ford ilmoitti, että Yhdysvaltain kaikkien aikojen myydyimmän SUV:n ladattava hybridiversio tulee myyntiin Euroopassa myöhemmin tänä vuonna.

Täysin uusi Ford Explorer ladattava hybridi (PHEV) on saatavissa kahtena erilaisena huippuvarusteltuna versiona, jotka ovat Ford Performancen innoittama urheilullinen Explorer ST-Line ja ylellinen Explorer Platinum. Niiden kummankin voimanlähteenä on Fordin 3,0-litrainen EcoBoost V6 ‑bensiinimoottori yhdistettynä sähkömoottoriin ja generaattoriin. Tämä voimalinja tuottaa 450 hv tehoa ja 840 Nm vääntöä sekä mahdollisuuden ajaa pelkällä sähkövoimalla.

Vakiovarusteinen Fordin älykäs neliveto yhdistettynä seitsemään eri ajotilaan ja Fordin 10-vaihteiseen automaattivaihteistoon tarjoaa juuri oikean suorituskyvyn erilaisiin ajotilanteisiin kaupunkiajosta maastoon. Huippumodernit kuljettajaa avustavat teknologiat, kuten aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go ‑toiminnolla, liikennemerkkien tunnistus ja kaistanpitoavustin, tarjoavat hienostuneen ja luottamusta herättävän ajokokemuksen.

Poikkeuksellisen tilava, ylellinen ja mukavuuspainotteinen sisustus tarjoaa moderneja ominaisuuksia, kuten keskelle pystyasentoon asennetun 10,1 tuuman kosketusnäytön ja 12,3 tuuman digitaalisen kojetaulun. Perhekäyttöä helpottavat monipuoliset mahdollisuudet kuormaukseen ja istuinten järjestämiseen sekä monet käyttöä helpottavat innovaatiot, kuten yhdellä kädellä helposti järjestettävä kulku kolmannelle penkkiriville.

”Olen innoissani, että ikoninen Ford Explorer tulee Eurooppaan. Täysin uuden Explorerin muotoilu on lyömätön ja sen varustetaso on ilmiömäinen. Autossa on mukavat tilat seitsemälle aikuiselle ja sillä voi helposti hinata 2 500 kg:n perävaunua. Silti sillä voi ajaa 40 km päästötöntä kaupunkiajoa”, sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. ”Ensimmäistä kertaa Euroopassa esittelemiemme 10,1 tuuman kosketusnäytön ja peruutusjarruavustimen kaltaiset tekniikat tekevät Explorerin ladattavasta hybridimallista äärimmäisen palkitsevan ja helpon ajokokemuksen.”

Täysin uusi kuudennen sukupolven Ford Explorer esiteltiin asiakkaille Yhdysvalloissa aiemmin tänä vuonna. Vuonna 1991 ensiesitelty Explorer aloitti Yhdysvalloissa SUV-markkinoiden nopean kasvun. SUV-segmentistä on sittemmin tullut menestys kaikkialla maailmassa.

Päästötöntä ajamista

Täysin uusi Explorer ladattava hybridi (PHEV) tarjoaa sähköisen voimansiirron taloudellisuuden, vaivattomuuden ja suorituskyvyn moniin ajotilanteisiin säilyttäen silti perinteisen polttomoottoriauton toimintasäteen. Pelkkää sähkömoottoria käyttäen on mahdollista ajaa 40 km kaupunkiajoa, mikä oikeuttaa verohelpotuksiin joillakin markkina-alueilla.

Fordin 350 hv:n 3,0-litraisen EcoBoost-moottorin tukena on 100 hv:n sähkömoottori. 13,1 kWh:n litiumioniakku ladataan vasemmassa etulokasuojassa pyöränkotelon ja oven välissä olevan latausliitännän kautta. Lisäksi jarrutusenergian talteenottoteknologia lataa akkua jarrutuksessa normaalisti hukkaan menevällä energialla.

Sähkömoottorin ansiosta Explorerilla voi ajaa kaupunkiliikenteessä päästöttömästi pelkällä sähköenergialla. Kuljettajalla on valittavissaan eri ajotiloja, joilla hän voi määrätä, milloin ja miten haluaa akkuvirtaa käyttää: EV Auto, EV Now, EV Later ja EV Charge. Kun akun varaustaso laskee riittävän alas, Explorer siirtyy automaattisesti EV Auto ‑tilaan, jossa sähkömoottori avustaa tarvittaessa bensiinimoottoria talteen ottamallaan energialla polttoaineen kulutuksen optimoimiseksi. Explorer ladattavan hybridin (PHEV) arvioidut CO2-päästöt ovat 78 g/km ja polttoaineen kulutus 3,4 l/100 km.*

Explorerissa käytettävän rinnakkaishybriditekniikan avulla on mahdollista hyödyntää samanaikaisesti sekä bensiini- että sähkömoottorin tehoa, mikä parantaa auton suorituskykyä sekä tiellä että maastossa ja mahdollistaa auton 2 500 kg:n vetopainon. Fordin hienostunut 10-vaihteinen automaattivaihteisto parantaa taloudellisuutta ja ajokokemusta entisestään.

”Explorer on seikkailumielisille perheille suunniteltu todellinen SUV, joten oli selvää, että myös Explorerin ladattavaan hybridimalliin oli saatava voimalinja, jolla voi vetää niin venettä kuin hevoskärryäkin”, kertoo Matthias Tonn, Explorer Chief Programme Engineer, Europe. ”Valitsimme tarkoituksella rinnakkaishybriditekniikan, jonka avulla kuljettajalla on tarvittaessa käytössään koko 450 hv:n teho ja 840 Nm:n vääntö. Lisäsimme autoon vielä kuolleen kulman varoitusjärjestelmästämme entistä kehittyneemmän version, jonka kantama kattaa 10-metrisen perävaunun.”

Älykäs nelivetotekniikka analysoi 10 millisekunnin välein kymmenien anturien tuottamia tietoja esimerkiksi auton nopeudesta ja kääntymisnopeudesta, ulkoilman lämpötilasta, pyörien luistosta ja hinauksen tilasta ja päättää niiden perusteella, tarvitaanko lisää pitoa. Täysin uusi sähkömekaanisella kytkimellä varustettu jakovaihteisto säätää vääntömomentin jakautumista etu- ja taka-akselien välillä 100 millisekunnin välein ja parantaa siten pitoa tiellä ajettaessa. 10-vaihteisen automaattivaihteiston tavoin myös tämä järjestelmä hyödyntää mukautuvia itseoppivia algoritmeja hienostuneimman mahdollisen ajokokemuksen saavuttamiseksi.

Terrain Management System ‑järjestelmän valittavilla ajotiloilla kuljettaja voi muuttaa ajo-ominaisuuksia tie-, sää- ja maasto-olosuhteiden mukaan. Kullakin ajotilalla – Normal, Sport, Trail, Slippery, Tow/Haul, Eco, ja Deep Snow and Sand – on oma yksilöllinen graafinen näyttönsä 12,3 tuuman mittaristossa. Alamäkihidastin helpottaa maastoajoa.

Rentouttavaa matkantekoa niin kaupungissa kuin maaseudullakin

Explorer ladattavan hybridin (PHEV) monipuoliset kuljettajaa avustavat teknologiat tuottavat hienostuneen ja intuitiivisen ajokokemuksen ja helpottavat kookkaan auton käsittelemistä kaupunkiympäristössä.

Valinnaisvarusteena saatavan Active Park Assist 2 ‑pysäköintiavustimen avulla auto suorittaa tasku- ja rinnakkaispysäköinnin täysin automaattisesti yhtä painiketta painamalla. Järjestelmä tunnistaa sopivat pysäköintipaikat, ja kuljettaja voi hallita auton liikkeitä kytkemällä vaihteiston vapaa-asentoon ja pitämällä keskikonsoliin sijoitettua painiketta painettuna. Sen jälkeen auto ohjaa itsensä automaattisesti pysäköintipaikkaan käyttäen itsenäisesti vaihteita, kaasua ja jarrua sekä ohjauspyörän liikkeitä. Lopuksi järjestelmän kytkee vaihteiston pysäköintiasentoon. Sama tekniikka auttaa kuljettajia myös poistumaan taskupysäköinnistä täysautomaattisen ruudustapoistumisavustimen avulla.

Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmällä varoittaa kuljettajaa ajoneuvoista, joihin auto saattaa törmätä peruutettaessa pois pysäköintiruudusta. Järjestelmä voi myös jarruttaa automaattisesti välttääkseen törmäyksen tai minimoidakseen sen vaikutukset, jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin. Lisäksi peruutusjarruavustin havaitsee auton kulkureitillä olevat esteet tutkan ja ultraäänianturien avulla ja jarruttaa automaattisesti estääkseen törmäykset, kun autolla peruutetaan hitaalla nopeudella – esimerkiksi pihatieltä poistuttaessa. Kuljettajaa avustavat myös sisäänrakennetuilla linssinpuhdistimilla varustetut peruutus- ja etukamerat sekä ulkotaustapeilien alapuolelle asennetut lisäkamerat. Ne tuottavat auton keskinäytölle 360 asteen näkymän auton ympäriltä.

Törmäyksenestoavustin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella havaitsee edessä tai lähistöllä olevat auton reitille mahdollisesti tulevat jalankulkijat ja pyöräilijät ja jarruttaa automaattisesti, jos se huomaa törmäyksen mahdollisuuden eikä ajaja reagoi varoituksiin.

Aktiivinen vakionopeudensäädin (ACC) Stop & Go –toiminnolla, liikennemerkkien tunnistus ja kaistanpitoavustin helpottavat ajamista pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä, moottoritiellä tai pitkillä ajomatkoilla. Nämä teknologiat auttavat Explorer Plug-In Hybridiä säilyttämään turvallisen välimatkan edellä ajaviin autoihin voi auttaa pitämään auton keskellä ajokaistaa. Lisäksi tämä teknologia pystyy säätämään auton nopeutta nopeusrajoitusten mukaiseksi seuraamalla nopeusrajoituskylttejä ja käyttämällä auton navigointijärjestelmän antamia tietoja.

Stop & Go –toiminnolla varustetun aktiivisen vakionopeudensäätimen ansiosta auto voi pysähtelevässä liikenteessä pysähtyä kokonaan ja lähteä automaattisesti liikkeelle, jos pysähdys kestää alle kolme sekuntia. Jos pysähdys kestää yli kolme sekuntia, kuljettajan täytyy painaa ohjauspyörässä olevaa painiketta tai kaasupoljinta saadakseen auton jälleen liikkeelle.

Ajolinja-avustin tarkkailee tiemerkintöjä ja auttaa kuljettajaa pysymään ajokaistan keskellä kääntäen ohjauspyörää hienovaraisesti mutta silti havaittavasti, kun aktiivinen vakionopeudensäädin on kytketty päälle. Järjestelmä toimii jopa 200 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa ja varoittaa kuljettajaa sekä visuaalisella varoituksella että merkkiäänellä, jos se havaitsee, ettei kuljettaja ohjaa riittävästi.

Muita teknologioita, jotka auttavat kuljettajaa välttämään onnettomuuksia tai lieventävät niiden seurauksia, ovat Fordin kaistavahtijärjestelmä ja törmäyksenväistöavustin, joka auttaa väistämään törmäyksen uhatessa. Törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä jarruttaa autoa törmäyksen jälkeen ja vähentää myöhempien törmäysten aiheuttamia vammoja ja vaurioita.

”Kyse ei ole siitä, että lataamme auton täyteen teknologiaa vain teknologian itsensä vuoksi”, sanoo Torsten Wey, Manager, Driver Assistance and Safety Technology, Ford of Europe. ”Haluamme parantaa ajokokemusta, vähentää ajamiseen liittyvää stressiä ja saada kuljettajan tuntemaan itsensä luottavaisemmaksi ratin takana.”

Suorituskykyinen ja mukava

Yli viisi metriä pitkä, kaksi metriä leveä ja lähes kaksi metriä korkea täysin uusi Explorer ladattava hybridi (PHEV) tarjoaa kolmella penkkirivillä ylelliset tilat jopa seitsemälle aikuiselle.

Ensimmäisen ja toisen rivin matkustajilla on yli metri pää- ja jalkatilaa ja yli 1,5 metriä hartiatilaa. Kolmannen rivin istuimet tarjoavat 96 cm päätilaa, yli metrin hartiatilaa ja yli 83 cm jalkatilaa, joten se on riittävän tilava myös aikuisille mukavaa matkustusta varten.

Vakiovarusteiset kolmannen rivin EasyFold-istuimet Power Raise –ominaisuudella ja toisen rivin EasyFold-istuimet taittuvat lattiatasoon tarjoten tarvittaessa 2 274 litraa tasapohjaista kuormatilaa. Sisätiloissa on 123 litraa säilytystilaa eri puolilla ohjaamoa, mikä antaa kaikkien kolmen rivin matkustajille runsaasti mahdollisuuksia henkilökohtaisten tavaroidensa säilyttämiseen – eikä pidä unohtaa kaikkiaan 12 mukitelinettä.

Auton vakiovarusteisiin kuuluvia mukavuusvarusteita ovat esimerkiksi 10-vaihteisen automaattivaihteiston pyöritettävä vaihteenvalitsin, lämmitettävät ja ilmastoidut 10 suuntaan sähköisesti säätyvät etuistuimet, lämmitettävät toisen rivin istuimet, langaton latausalusta sen kanssa yhteensopiville laitteille, lämmitettävä ohjauspyörä, kokoon taittuvat toisen rivin häikäisysuojat sekä toisen ja kolmannen istuinrivin ikkunoiden tummennus. Platinum-malleissa on niiden lisäksi vakiovarusteena huippuluokan 14-kaiuttiminen 1 000 watin B&O Sound System ‑äänentoistojärjestelmä ja ST-Line-malleissa huippuluokan 12-kaiuttiminen 800 watin B&O Sound System ‑äänentoistojärjestelmä.

FordPass Connect ‑modeemiteknologia tekee Explorerin ladattavasta hybridimallista mobiiliyhteyspisteen, jonka langattomaan verkkoon voi yhdistää jopa 10 laitetta. FordPass Connectin ansiosta kuljettajat voivat suunnitella nopeampia, vähemmän rasittavia reittejä navigointijärjestelmän Live Traffic ‑päivitysten avulla ja matkustajat voivat käyttää suoratoistopalveluja ajon aikana. Tämän lisäksi FordPass-mobiilisovellus tarjoaa monenlaisia toimintoja, joita ovat esimerkiksi:

• Auton sijaintitieto, jonka avulla kuljettaja löytää autonsa esimerkiksi ostoskeskuksien sokkeloisista pysäköintihalleista
  • Auton tiedot, esimerkiksi polttoaineen määrä, hälytysten tila, öljyn vaihtotarve ym.
  • Ovien lukitus ja avaus etänä etänä
  • Etäkäynnistys**

Pystyasentoon asennettu 10,1 tuuman kosketusnäyttö – vakiovarusteena Platinum-versiossa – näyttää tarvittaessa kartat koko näytön suuruisina tai jakaa näytön äänentoistotietojen kanssa. Näytössä käytetään samanlaista kapasitiivista lasia kuin älypuhelimissa ja tableteissa. Sen ansiosta SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmän käyttäminen on nopeampaa ja tunnokkaampaa. Lisäksi kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointia ja ilmastointia sekä järjestelmään kytkettyjä älypuhelimia yksinkertaisilla äänikomennoilla.

Kosketusnäytön lisäksi tietoja näytetään 12,3 tuuman täysin digitaalisen mittariston kautta. Siihen konfiguroitujen näyttöjen – esimerkiksi tehonvirtaus, lataus ja energiansäästöavustus – avulla kuljettajat voivat hyödyntää Explorerin ladattavaa hybridivoimansiirtoa mahdollisimman tehokkaasti. ST-Line-versiossa on vakiovarusteena 8 tuuman keskelle asennettu kosketusnäyttö ja 12,3 tuuman digitaalinen mittaristo.

Tyylikäs, moderni muotoilu

Johdonmukainen laadukas muotoilu on ollut yksi tekijä Explorerin Yhdysvalloissa jo 29 vuotta kestäneen menestystarinan takana. Muotoilutiimi on pyrkinyt säilyttämään nämä tärkeät perinteet myös suunnitellessaan tätä täysin uutta sukupolvea. Perinteisiä piirteitä ovat Explorerin tummennetut etu- ja takaikkunapilarit. Viisto kattolinja ja lyhyt etuylitys antavat urheilullisen, tyylikkään ulkonäön.

Explorer ladattavassa hybridissä (PHEV) on vakiovarusteena näyttävät 20 tuuman kevytmetallivanteet, ST-Line-malleissa mustat ja Platinum-malleissa mattapintaiset.

ST-Line-malleissa on kiiltävä musta yksiosainen säleikkö ja kiiltävät mustat kattokiskot, takaluukun lista ja ovien suojalistat. Sisätiloille antavat ilmettä punaiset tikkaukset istuimissa, lattiamatoissa ja urheilullisessa alaosastaan tasaisessa ohjauspyörässä sekä kojetaulun hiilikuitukuvioiset koristeet.

Platinum-malleissa on satiinialumiinipintaiset yksiosainen säleikkö ja kattokiskot, takaluukun lista ja ovien suojalistat. Sisätiloille antavat laadukasta ilmettä aitoa puuta olevat koristelistat kojetaulussa.

”Valtava karisma ja ennenkokemattoman vaikuttava ulkoasu ovat uuden Explorer ladtad Hybridimme vakiovarusteita”, Matthias Tonn sanoi. ”Tarjolla olevat, toisistaan selvästi erottuvat ST-Line- ja Platinum-versiot antavat asiakkaille mahdollisuuden löytää juuri itselleen sopiva vaihtoehto.”

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 199  000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.