Ford Fiesta on myydyin pienikokoinen auto Euroopassa; Fiestan 1.0-litraiseen EcoBoost –malliin saa nyt PowerShift-automaattivaihteiston

• Ford Fiesta oli myydyin pienikokoinen auto Euroopassa niin syyskuussa kuin myös vuoden 2013 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana JATO Dynamicsin julkaisemien myyntilukujen mukaan.*
  • Syyskuussa myydyt 33 561 ja vuoden 2013 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana myydyt 222 184 Fiestaa tekevät JATO Dynamicsin mukaan siitä toiseksi myydyimmän henkilöauton Euroopassa.
  • Fiesta määriteltiin äskettäin maailmanlaajuisesti parhaiten myyväksi pieneksi henkilöautoksi vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla. Määrittely perustuu Fordin analyysiin Polkin tuottamasta maailmanlaajuisesta ajoneuvojen rekisteröintitilastosta.
  • Fordin palkitulla 1.0-litraisella EcoBoost-moottorilla varustetuun Fiestaan saa nyt  PowerShift-automaattivaihteiston.
  • Fiestassa on myös SYNC-yhteydenpitojärjestelmä hätäaputoiminnolla, MyKey-toiminto sekä Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä.

Helsinki, 8.11.2013 – Ford Fiesta oli Euroopan myydyin pienikokoinen auto niin syyskuussa kuin myös vuoden 2013 ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana autoalan tietoa julkaisevan JATO Dynamicsin viimeisimpien myyntilukujen mukaan.*

Ford myi 33 561 Fiestaa Euroopassa syyskuun aikaa. Vuoden 2013 ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana myyntimäärä oli Euroopassa 222 184, mikä tekee Fiestasta Euroopan toiseksi myydyimmän henkilöauton sekä syyskuussa että vuoden ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana.

Iso-Britannia oli Fiestan ykkösmarkkina Euroopassa. Siellä myytiin 96 000 Fiestaa vuoden 2013 ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana. Seuraavaksi eniten Fiestoja myytiin Saksassa, Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa. Suomessa myynti ylsi 1 670 kappaleeseen. Fiesta määriteltiin äskettäin myös maailmanlaajuisesti parhaiten myyväksi pieneksi henkilöautoksi koko maailmassa vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla perustuen Polkin ajoneuvorekisteröintitietoihin. Koko maailmassa myytiin tällä ajanjaksolla 356 434 Fiestaa.

Fiesta-mallistossa on seitsemän voimansiirtovaihtoehtoa, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 100 g/km** - joukossa myös vuosina 2013 ja 2012 “International Engine of the Year” -palkinnon saanut  1.0-litrainen EcoBoost-moottori. Ford tuo nyt myyntiin 100-hevosvoimaisen Fiesta 1.0 litran EcoBoost -mallin, jossa on Fordin edistyksellinen 6-vaihteinen PowerShift-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun nämä kaksi teknologiaa on yhdistetty. Moottorin CO2-päästöt ovat 114 g/km ja polttoaineenkulutus on 4,9 l/100 km.

”Nämä viimeisimmät myyntiluvut todistavat, että uusi ja tehokas Ford Fiesta, jossa on upea muotoilu ja paljon teknologisia ominaisuuksia, todella kiinnostaa eurooppalaisia asiakkaita”, sanoo Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales and Service, Ford of Europe). “Nyt markkinoille tuleva uusi malli on ensimmäinen, jossa yhdistyvät palkintoja voittanut 1.0-litrainen EcoBoost-moottori sekä PowerShift-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Fiesta tekee näin merkittävän askeleen eteenpäin segmentissään. Malli vetoaa moniin uusiin asiakkaisiin, etenkin niihin, jotka haluavat viimeisintä huipputeknologiaa.”

1.0-litrainen EcoBoost-moottori käyttää teknologioita, kuten polttoaineen suoraruiskutusta, turboahdinta ja muuttuvaa venttiilien ajoitusta yhdistämään suuremman moottorin tehon pienemmän moottorin polttoainetehokkuuteen. Kolmisylinterinen moottori on niin pieni, että se mahtuu lentokoneen matkatavarahyllylle.

Automaattivaihteistojen kysyntä on ollut ennätyksellisen vilkasta. Ford B-MAXin  PowerShift-automaattivaihteistolla varustetun version myynti nousi 10 prosenttia 12 kuukauden aikana ajanjaksolla, joka ulottui tämän vuoden syyskuun loppuun saakka. Samalla ajanjaksolla automaattivaihteistojen kysyntä Ford Kugaan, Mondeoon, S-MAXiin ja Galaxyyn on kasvanut merkittävästi.

Uudessa Fiestassa on myös dynaaminen ja tyylikäs ulko- ja sisätilojen muotoilu, joissa on käsityöläisyyden henkeä ja ergonomiaa. Lisäksi autossa on Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä, joka auttaa kuljettajaa välttämään kolarit alhaisilla nopeuksilla ajettaessa.

Fiestaan on saatavilla myös Fordin ääniohjauksella toimiva, autoon intergoitu SYNC-yhteydenpitojärjestelmä. SYNCissä on hätäaputoiminto , joka ottaa automaattisesti yhteyden paikalliseen hätäkeskukseen onnettomuuden sattuessa 26 eri kielellä 40 Euroopan alueella.

Auton tekniset tiedot liitteenä.

* JATO Dynamicsin tulokset perustuvat JATO Consultin tuottamaan tietoon. Jato Consult tuottaa tilauksesta konsulttipalveluja JATO Dynamicsille. Luvut perustuvat 30 Euroopan maan tietoihin. Lisätietoa: www.jato.com.

** Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivin (EC) 715/2007 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 180 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista 13 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.