Ford Focus asettaa uuden vertailuarvon polttoainetaloudellisuuteen Euroopassa

Ford Focus asettaa uuden vertailuarvon polttoainetaloudellisuuteen Euroopassa

• Ford Focus on ensimmäinen perheautoluokan bensiinikäyttöinen ei-hybridi Euroopassa, jonka CO2-päästöt ovat 99 g/km. Ford-mallistossa on nyt 13 autoa, joiden päästöt ovat alle 100 g/km.
  • Focuksen 99 g/km-mallin voimanlähteenä on Fordin palkittu 1.0 litran EcoBoost-moottori. Malli on Fordin kaikkien aikojen polttoainetehokkain bensiinikäyttöinen C-luokan perheauto polttoaineen kulutuksen ollessa 4,3 litraa sadalla kilometrillä.
  • Vuosina 2012 ja 2013 vuoden moottoriksi valittu 1.0 litran EcoBoost Auto-Start-Stop-toiminnolla ja uudistetuilla välityssuhteilla on erittäin polttoainetehokas

Helsinki, 28.2.2014 – Ford Focus on ensimmäinen perheautoluokan bensiinikäyttöinen ei-hybridi Euroopassa, jonka CO2-päästöt ovat alle 100 g/km. Focus 99 g/km on nyt saatavana Euroopassa. Se on 13:s Ford-malli, jonka päästöt ovat alle 100 g/km, ja se on myös Fordin kaikkien aikojen polttoainetehokkain bensiinikäyttöinen auto polttoaineen kulutuksen ollessa 4,3 litraa sadalla kilometrillä*.

Focus 99 g/km -mallissa on uudistettu 100-hevosvoimainen versio palkitusta 1.0 litran EcoBoost-moottorista. Saatavana on myös 100 hevosvoiman moottori 109 g/km CO2-päästöillä sekä 125 hevosvoiman versio 114 g/km CO2-päästöillä.

“Vuonna 2010 markkinoille tullut Ford Focus ECOnetic diesel oli ensimmäinen Focus, jonka CO2-päästöt olivat 99 g/km”, kertoo Joe Bakaj (Vice President, Product Development, Ford of Europe). “Ja nyt neljässä vuodessa olemme päässeet samaan bensiinikäyttöisellä 1.0 litran EcoBoost-moottorilla.”

Kaikissa 1.0 litran EcoBoost-moottoreissa on turboahdin, muuttuva venttiilien ajoitus ja polttoaineen suorasuihkutus, joilla kolmisylinterisestä moottorista saadaan irti hämmästyttävän hyvä suorituskyky. Focus 99 g/km -mallissa on käytetty Ford ECOnetic -teknologioita, kuten  Auto-Start-Stop-toiminto, uudistetut välityssuhteet, älykäs uudelleenlataus, aktiivinen etusäleikkö sekä Ford EcoMode -toiminto, joka auttaa ajamaan taloudellisemmin ja ympäristöystävällisemmin.

Focukset valmistetaan Fordin Saarlouisin tehtaalla Saksassa. Ford toi hiljattain markkinoille päästöttömän Focus Electricin sekä dieselmallin Focus ECOneticin, jonka polttoaineen kulutus on 3,4 l/100 km ja CO2-päästöt 88 g/km.

Ford-mallistosta löytyy nyt 13 autoa, joiden CO2-päästöt ovat alle 100 g/km. Yksi näistä on Focus Electric, 4 Focuksen dieselmallia ja seitsemän on Fiestan eri malliversioita.

Ford Focuksesta on saatavana neliovinen, viisiovinen ja farmarimalli. Autoissa on edistyksellistä teknologiaa, kuten pysäköintiavustin, Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä, kaistanpitoavustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä,  Driver Alert -toiminto ja kuolleenkulman valvontajärjestelmä.

* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivin (EC) 715/2007 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Polttoainetehokkuuden lisäksi ajokäyttäytymisellä sekä muilla ei-teknisillä asioilla on vaikutusta auton polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen määrittämiseen. CO2 on pääasiallisin kasvihuonekaasu, joka on syynä ilmaston lämpenemiseen. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 181 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista 13 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.