Ford Kuga ladattava hybridi Euroopan myydyin ladattava hybridmalli

Ford Kuga ladattava hybridi (PHEV) on Euroopan myydyin ladattava hybridimalli

• Tuoreimpien tilastojen mukaan Ford Kuga ladattava hybridi (PHEV) oli Euroopan myydyin ladattava hybridi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.
  • Kuga ladattavalla hybridillä tehdyistä matkoista 49 prosenttia on ajettu puhtaasti sähköllä, mikä tuo asiakkaille merkittävää kustannussäästöä.
  • Ford siirtyy vaiheittain kohti täyssähköistä tulevaisuutta Euroopassa. Vuoden 2026 puoliväliin mennessä Euroopassa myynnissä olevat uudet henkilöautot ovat joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja, ja vuoteen 2030 mennessä koko Fordin henkilöautomallisto on täyssähköinen.

6.8.2021 – Ford Kuga ladattava hybridi (PHEV) oli ensimmäisen vuosipuoliskon aikana myydyin ladattava hybridimalli Euroopassa.1 Fordin keräämän anonymisoidun asiakastiedon mukaan 49 prosenttia Kuga ladattavalla hybridillä tehdyistä matkoista ajettiin pelkästään sähköllä.

“Kuga ladattavan hybridin vetovoima näkyy myös Suomessa. Auto tarjoaa omistajilleen todella paljon vastinetta rahalle erittäin kattavan vakiovarustelun, kuljettajaa avustavien teknologioiden ja sähköisen ajon tuoman kustannussäästön ansiosta. Ja sen 56 kilometrin sähköinen toimintamatka riittää valtaosalle asiakkaista päivittäiseen ajoon erinomaisesti,” toteaa Johan Lindberg, toimitusjohtaja, Oy Ford Ab.

Kuga ladattavan hybridin osuus Suomen Kuga-myynnistä on noin 60 %.2

Kesäkuun myyntiennätys kruunasi erinomaisen alkuvuoden

Kuga ladattavaa hybridiä myytiin Euroopassa kesäkuussa yli 6300 kappaletta, mikä on mallin kaikkien aikojen kuukausikohtainen myyntiennätys. Ladattavan hybridin osuus myynnistä on nyt suurempi kuin kaikkien muiden Kuga-mallien yhteensä. Yksistään vuoden toisen neljänneksen aikana myytiin lähes 16 000 Kuga ladattavaa hybridiä – yli kolmannes enemmän kuin seuraavaksi myydyimmällä kilpailijalla saman ajanjakson aikana. 1

Ladattavien hybridien ja täyssähköautojen myynti on jyrkässä nousussa Euroopassa, kun yhä useampi asiakas on huomannut niiden sopivan heidän tarpeisiinsa ja tuovan kustannussäästöä erityisesti kotilatausasemaa käytettäessä. Euroopassa huhti-kesäkuussa myydyistä henkilöautoista 8,4 prosenttia oli ladattavia hybridejä, missä on edelliseen vuoteen verrattuna kasvua yli 225 prosenttia. 2

“Uskomme asiakkaidemme ostavan hybridiautoja niiden sähköisen ajon tuomien etujen vuoksi. Saadun datan perusteella voimme myös päätellä, että Kuga ladattavalla hybridillä ajavat asiakkaamme haluavat ajaa sähköllä mahdollisimman paljon,” sanoo Roelant de Waard, General Manager, Passenger Vehicles, Ford of Europe.

Kerätty asiakastieto auttaa optimoimaan käyttäjäkokemusta

Fordin keräämä anonymisoitu data auttaa ymmärtämään ja optimoimaan ladattavilla hybrideillä ajavien asiakkaiden käyttökokemusta. Kerätystä datasta selvisi Kuga ladattavan hybridin käytöstä muun muassa seuraavaa:

• 49 prosenttia matkoista on ajettu sähköllä.
  • Yli kaksi kolmasosaa matkoista on enintään 50 kilometriä pitkiä, ja ne pystyy ajamaan pelkästään sähköllä. Tämän vuoden yli 633 000 ajopäivästä yli 420 000 ajopäivää ajettiin päästöttömästi. Päivittäinen ajosuorite oli keskimäärin 52 kilometriä, mikä alittaa Kuga ladattavan hybridin 56 kilometrin sähköisen toimintamatkan (WLTP).
  • Asiakkaat luottavat akkuteknologiaan ja ovat tottuneet lataamaan autoaan säännöllisesti.
    Kuga ladattavalla hybridillä oli 89 latauskertaa 100 päivän aikana.
  • Asiakkaat lataavat autoa yöaikaan ja hyödyntävät näin edullisimpia sähköhintoja.
    35 prosenttia latauksista tapahtui öisin latausajan ollessa 12 tuntia tai yli – eli kaksi kertaa enemmän kuin auton akun lataamiseen tarvitaan aikaa 230 voltin kotipistorasiasta. Kaikkiaan 45 prosenttia latauksista tapahtui yöllä, mikä osoittaa asiakkaiden lataavan autoja samaan tapaan kuin älypuhelimia ja muita älylaitteita.

Kuga ladattavan hybridin sähköinen toimintamatka on 56 kilometriä (WLTP). Autossa on 2,5 litran nelisylinterinen bensiinimoottori ja sähkömoottori, jossa on 14,4 kWh litiumioniakku. Mallin yhdistetty polttoainekulutus on alkaen 1,4 l/100 km (WLTP) ja CO2-päästöt alkaen 32 g/km (WLTP). 3

Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan ladattavan hybridin ajotilan:

• Ajotila Automaattinen, joka vaihtaa automaattisesti sähkö- ja polttomoottorin välillä
    • Ajotila Sähkö, joka käyttää vain sähkömoottoria varaustason ollessa riittävän korkea
    • Ajotila Säästö, joka käyttää polttomoottoria säästääksen akun latausta myöhempää käyttöä varten
    • Ajotila EV-lataus, joka mahdollistaa akun latauksen polttomoottorilla

Ulkoisen latauksen lisäksi Kuga ladattava hybridi lataa akkua myös automaattisesti liikkeellä ollessa ottamalla talteen jarrutuksesta syntyvän kineettisen energian, joka yleensä häviää jarrutuksen yhteydessä.

Kohti sähköistä tulevaisuutta

Ford kiihdyttää kohti täyssähköistä tulevaisuutta Euroopassa. Jo vuoden 2026 puoliväliin mennessä kaikki Euroopassa myytävät uudet henkilöautot ovat joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja, ja vuoteen 2030 mennessä kaikki myytävät henkilöautot ovat täyssähköisiä.

Yhtiön ensimmäinen alusta lähtien täyssähköautoksi rakennettu auto on Mustang Mach-E, jota on toimitettu eurooppalaisille asiakkaille jo yli 5300 kappaletta tämän vuoden toisen neljänneksen aikana. Norjassa Mustang Mach-E oli myydyin henkilöautomalli heinäkuussa.

“Olemme yhtiönä sitoutuneet viemään Fordin sähköiseen tulevaisuuteen, ja Kuga ladattavan hybridin myyntimenestys osoittaa myös asiakkaidemme olevan valmiita tähän muutokseen, ” de Waard jatkaa.

Fordin sähköistettyyn henkilöautomallistoon kuuluu tällä hetkellä kevythybridiversiot Kugasta, Pumasta, Fiestasta ja Focuksesta, täyshybridit Kugasta, Mondeosta, S-MAXista ja Galaxysta ja ladattavat hybridit Kugasta ja Explorerista sekä täyssähköinen Mustang Mach-E.

1 JATO Dynamicsin tilaston mukaan, www.jato.com

2 https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-7-5-hybrid-19-3-petrol-41-8-market-share-in-q2-2021/. Suomen rekisteröinnit Netwheelsin rekisteröintitilaston mukaan 1-7/2021.

3 Ilmoitettu WLTP-mittaustavan mukainen polttoaineen/energiankulutus määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä.

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 188 000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 maassa. Sen palveluksessa työskentelee noin 43 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 55 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 14 tehdasta, joista 10 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 4 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 – samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto aloitettiin Euroopassa vuonna 1911.

Oy Ford Ab on vuonna 1926 perustettu Ford-merkkisten henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen sekä varaosien maahantuoja ja tukkumyyjä, ja työllistää Suomessa noin 40 työntekijää. Ford-jälleenmyyjäverkosto on kattava. Täyden palvelun Ford-liikkeitä on 36, minkä lisäksi asiakkaita palvelee 22 korjaamoa.