Ford lisää uusien tuotteiden esittelyvauhtia Euroopassa: yhtiö tähtää kannattavaan kasvuun uusien henkilöautojen, crossovereiden ja hyötyajoneuvojen avulla

• Ford tuo kiihtyvällä vauhdilla uusia tuotteita Euroopan markkinoille. Yhtiö panostaa Euroopan kasvumahdollisuuksiin esittelemällä muun muassa suurikokoisia autoja, crossovereita ja hyötyajoneuvoja.
  • Ford laajentaa crossovereiden valikoimaansa tänä vuonna täysin uudella Kuga-mallilla, jonka jälkeen lanseerataan uudet Ford EcoSport ja Ford Edge.
  • Fordin Euroopassa myytävät hyötyajoneuvot suunnitellaan seuraavien kahden vuoden aikana täysin uudelleen. Ajoneuvoihin tulee edistyksellisiä ominaisuuksia ja luokkansa matalimmat käyttökustannukset.
  • Fiesta, joka on Euroopan myydyin pienikokoinen henkilöauto, sai uuden rohkean ulkomuodon, hienostuneet sisätilat sekä uutta tekniikkaa, muun muassa EcoBoost-bensiinimoottorin, Ford SYNC -yhteydenpitojärjestelmän sekä MyKey-toiminnon.
  • Tyylikäs ja täysin uusi Mondeo muuttuu entistä hienostuneemmaksi. Saatavana ovat viisiovinen, wagon ja neliovinen malli sekä neliovinen luokkansa paras bensiinikäyttöinen hybridimalli.
  • Amerikkalainen urheiluautoikoni, Mustang, tulee myyntiin Euroopassa.
  • Euroopassa tuodaan myyntiin viisitoista globaalia ajoneuvoa seuraavien viiden vuoden aikana. Mukana ovat muun muassa EcoSport ja Edge.
  • Euroopan Ford kolminkertaistaa EcoBoost-moottorilla varustettujen ajoneuvojensa vuosittaisen tuotannon. Euroopan teillä on vuoteen 2015 mennessä 3,5 miljoonaa ajoneuvoa, joissa on autoon integroitu yhteydenpitojärjestelmä SYNC.

HELSINKI, 7.9.2012 –Ford Motor Company kertoi tänään merkittävistä tuoteuudistuksistaan Euroopassa. Ford kehittää yhtiön globaalia One Ford -tuotevalikoimaa ja tähtää kannattavuuden kasvuun suurikokoisten ajoneuvojen, crossovereiden ja hyötyajoneuvojen segmenteissä.

Ford esitteli valikoiman uusia henkilöautoja, hyötyajoneuvoja ja uutta tekniikkaa Amsterdamissa järjestetyssä ”Go Further” -tapahtumassa, johon osallistui 2 500 Ford-jälleenmyyjää ja Fordin työntekijää sekä median edustajia.

Ford myös vahvisti, että yhtiön useita globaalin tuotevalikoiman ajoneuvoja, muun muassa amerikkalainen Ford Mustang, tulee myyntiin lähitulevaisuudessa Euroopassa.

”Vaikka Euroopassa eletään lyhyen aikavälin liiketoimintaympäristössä, alueella on merkittävä mahdollisuus kannattavalle kasvulle”, sanoo Alan Mulally (Ford President and CEO). ”Lisäämme uusien tuotteidemme esittelyjä Euroopassa One Ford -suunnitelmamme mukaisesti. Tarjoamme täyden valikoiman arvonsa säilyttäviä ajoneuvoja, joissa on viimeistelty laatu, alhainen polttoaineenkulutus, hyvä turvallisuus ja upea muotoilu – samalla tavalla muutimme liiketoimintaamme Pohjois-Amerikassa.”

Euroopan Fordin malliston uutuudet ovat:

• Uusi Fiesta on Euroopan myydyin pienikokoinen auto. Se on suunniteltu täysin uudelleen ja mallistoon kuuluu myös Fiesta ST. Uusi Fiesta tulee myyntiin tänä vuonna ja uusi Fiesta ST vuonna 2013.
  • Uusi Mondeo on Fordin suurikokoinen hienostunut ajoneuvo, jossa on premium-luokan muotoilu, käsityöntarkka viimeistely sekä edistyksellistä tekniikkaa. Mondeossa on ainoana segmentissään palkintoja voittanut 1.0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori, jossa oletetaan olevan luokkansa paras polttoainetaloudellisuus.
  • Ford suuntaa Euroopan kasvavaan crossover-segmenttiin tuomalla markkinoille tänä vuonna täysin uuden Kugan. Puolentoista vuoden kuluttua Euroopassa tulee myyntiin EcoSport crossover. Myöhemmin markkinoille tulee myös suuremman kokoluokan Ford Edge.
  • Ford uudistaa täysin hyötyajoneuvojensa valikoiman seuraavien kahden vuoden aikana. Uudistettavia malleja ovat Transit, Transit Custom, Transit Connect ja Transit Courier sekä uudet Tourneo-henkilökuljetusautot.
  • Amerikkalainen ikoni, Ford Mustang, tuodaan myyntiin Euroopassa.
  • Uusia tekniikoita, kuten EcoBoost-moottorit, autoon integroitu SYNC-yhteydenpitojärjestelmä, ilmatäytteiset takapenkin turvavyöt, MyKey-toiminto, sekä muita kuljettajaa avustavia toimintoja tuodaan markkinoille jatkuvasti.

“Euroopan markkinoilla on mahdollisuus kannattavaan kasvuun, vaikka markkinoita varjostaakin tällä hetkellä taloudellinen kriisi”, sanoo Stephen Odell (Ford of Europe Chairman and CEO). “Henkilöauto- ja hyötyajoneuvomarkkinan uskotaan kasvavan Euroopassa, Venäjä mukaan lukien, 20 prosenttia seuraavien viiden vuoden aikana, mikä tarkoittaa 23 miljoonaa ajoneuvoa. Muut autovalmistajat perääntyvät ja leikkaavat tuotantoinvestointejaan, mutta me Fordilla lisäämme uusien tuotteiden lanseerausvauhtia ja tuomme globaalin One Fordin vahvuudet esiin.”

Uusi Fiesta

Ford esitteli uuden Fiestan ja toi Euroopan myydyimmän pienen henkilöauton uudelle tasolle selkeälinjaisella sisä- ja ulkotilojen suunnittelulla, parannetulla polttoainetaloudellisuudella sekä isolla joukolla uusi tekniikoita, kuten Ford SYNC, MyKey ja Active City Stop. Fiesta saa voimanlähteekseen ”Kansainväliseksi Vuoden Moottoriksi” valitun 1.0-litraisen EcoBoost-bensiinimoottorin, jonka odotetaan olevan luokkansa polttoainetaloudellisin.

Uusi Fiesta tulee myyntiin myöhemmin tänä vuonna. Autossa on voimakkaasti kaareutuva konepellin muotoilu sekä puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö, jota tukevat ”laserleikatut” ajovalot, joissa on LED-päiväajovalot.

Uudet kolme- ja viisioviset Fiesta-mallit saavat seurakseen uuden suorituskykyisen Fiesta ST-malliin. Autossa on 1.6-litrainen 180 hevosvoiman EcoBoost-moottori. Moottori tuottaa 20 prosenttia enemmän tehoja ja 20 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä verrattuna aiempaan Fiesta ST -malliin. Fiesta ST:n odotetaan olevan luokkansa polttoainetaloudellisin, kun se tulee myyntiin vuonna 2013.

Ford vahvisti myös, että täysin uusi kompakti tila-auto B-MAX tulee myyntiin ensi kuussa. B-MAXissa on ainutlaatuinen Easy Access -ovijärjestelmä, joka on integroitu B-pilariin ja jossa on 1,5 metrin levyinen matkustajien sisäänkäynti autoon, SYNC-järjestelmä sekä 1.0-litrainen EcoBoost-moottori. B-MAXissa on luokkansa paras polttoainetaloudellisuus sekä bensiini- että dieselmalleissa.

Täysin uusi Mondeo

Tyylikkäässä ja täysin uudessa Ford Mondeossa on huomiota herättävä muotoilu ja premium-luokan sisätilojen käsityöntarkka viimeistely. Mondeo on saatavana ainoana luokassaan Euroopassa 1.0-litraisella EcoBoost-bensiinimoottorilla, jonka oletetaan olevan luokkansa polttoainetaloudellisin.

Uudistettu versio Fordin suurikokoisesta autosta on rakennettu CD-segmentin alustalle. Saatavana ovat viisiovinen, wagon ja neliovinen malli sekä neliovisesta mallista myös luokkansa paras bensiinikäyttöinen hybridimalli. Malli on Fordin ensimmäinen täyshybridi sähköauto Euroopan markkinoilla. Nelivetoinen dieselmalli, jossa on loistava pito, suorituskyky ja käsittely, tulee täydentämään niinikään Mondeo-mallistoa.

Täysin uudessa Mondeossa on luokkansa ensimmäisenä SYNC-yhteydenpitojärjestelmä, jossa on ääniohjattava ajoneuvon sisäinen MyFord Touch-liitäntäjärjestelmä kahdeksan tuuman värillisellä kosketusnäytöllä sekä ilmatäytteiset takapenkin turvavyöt.

“Uusi Mondeo muuttaa käsityksiä Fordin suurikokoisista autoista. Mondeossa on voittamaton yhdistelmä ensiluokkaista muotoilua, käsityöntarkkaa viimeistelyä ja uutta teknologiaa ilman suurta hintalappua”, sanoo Raj Nair (Ford Group Vice President of Global Product Development).

Crossoverit

Crossovereiden myynnin odotetaan nousevan 34 prosenttia seuraavien viiden vuoden aikana Euroopassa. Ford suunnittelee laajentavansa Eurooppaan crossovereiden myyntijohtajuuttaan, joka yhtiöllä on ollut Pohjois-Amerikassa ja muilla alueilla ympäri maailman. Ford tavoittelee yli miljoonan crossoverin myyntiä Euroopassa seuraavien kuuden vuoden aikana, mikä tarkoittaa sitä, että joka kymmenes alueella myyty Ford-ajoneuvo on crossover vuoteen 2016 mennessä.

Suunnitelma lähtee liikkeelle, kun täysin uusi Kuga tulee myyntiin myöhemmin tänä vuonna. Kugassa on selkeälinjaisempi muotoilu ja aiempaa enemmän tekniikkaa, kuten innovatiivinen hand-free-takaluukkutoiminto, joka mahdollistaa tavaratilan avaamisen jalan heilautuksella takapuskurin alla.

Ford ilmoitti myös tänään, että täysin uusi globaali crossover EcoSport tulee myyntiin puolentoista vuoden kuluessa. Uusi Ford EcoSport on moderni ja innovatiivinen ajoneuvo, jossa yhdistyvät luokkansa paras muotoilu, teknologia, laatu ja turvallisuus. Auton on tarkoitus vetää puoleensa nuorta sukupolvea, joka haluaa crossoverin hyödyt pienemmässä koossa. EcoSport tulee saataville palkitulla 1.0-litraisella EcoBoost-moottorilla.

Ford vahvisti myös, että Edge – suurempi ja premium-luokan crossover, joka on menestynyt Pohjois-Amerikassa ja muilla markkinoilla – tulee saataville myös Euroopassa.

”Euroopan crossovervalikoiman laajentaminen on ainutlaatuinen mahdollisuus Fordille”, sanoo Jim Farley (Group Vice President of Global Marketing, Sales and Service).

Hyötyajoneuvot

Hyötyajoneuvojen myynnin ennustetaan kasvavan Euroopassa yli 30 prosenttia, lähes neljään miljoonaan autoon, vuoteen 2017 mennessä. Pienikokoisten hyötyajoneuvojen segmentin oletetaan kasvavan yli 70 prosenttia.

Tämän johdosta Ford hyödyntää globaalia alustastrategiaansa ja suunnittelee Eurooppaan täysin uuden hyötyajoneuvojen valikoiman seuraavien kahden vuoden aikana.

Ford esitteli ”Go Further” -tapahtumassaan Transit-hyötyajoneuvojen perheen sekä henkilökuljetusautot, jotka on listattu seuraavassa:

• Täysin uudessa ja tyylikkäässä tonnin painoisessa Transit Customissa on luokkansa johtava kuormankantokyky, Ford SYNC sekä luokkansa paras polttoainetaloudellisuus. Transit Custom ja Tourneo Custom tulevat myyntiin tänä vuonna.
  • Täysin uusi kahden tonnin painoinen globaali Transit on käytännöllinen, vahva ja innovatiivinen nykyisen Transitin seuraaja, joka tulee myyntiin ensi vuoden alussa. Se korvaa myös pitkään markkinoilla olleen E-sarjan pakettiauton Pohjois-Amerikassa.
  • Täysin uudessa kompaktissa Transit Connectissa odotetaan olevan luokkansa paras polttoainetaloudellisuus, matalimmat CO2-päästöt ja käyttökustannukset sekä paras turvallisuus. Ajoneuvo tulee markkinoille ensi vuonna.
  • Fordin uusi tulokas nopeasti kasvaville Euroopan pienten hyötyajoneuvojen markkinoille on uusi Transit Courier. Tämä kompakti pakettiauto perustuu Fordin globaaliin B-alustaan ja sen suunnitellaan tulevan myyntiin vuonna 2014.

Ford lanseerasi myös uuden sukupolven tyylikkäitä henkilökuljetusautoja Tourneo-brändin alle. Uuden henkilökuljetusautovalikoiman kärjessä on täysin uusi ja nyt ensimmäistä kertaa esiteltävä Tourneo Connect. Tourneo Custom on malliston suurempi malli.

Ford olettaa myyvänsä vuodessa 500 000 hyötyajoneuvoa Euroopassa vuoteen 2016 mennessä, mikä kasvattaisi yhtiön hyötyajoneuvojen markkinaosuutta yli 13 prosentilla nykyisestä 9,3 prosentista.

”Fordilla on kokonaisvaltaisin ja uudenaikaisin hyötyajoneuvojen mallisto Euroopassa One Ford -hyötyajoneuvojen valikoiman ansiosta. Millään muulla brändillä ei ole kattavampaa pienikokoisten ja keskisuurten hyötyajoneuvojen valikoimaa kuin Fordilla”, sanoo Samardzich. ”Käytimme globaalia asiantuntemustamme suunnitellessamme uutta Transit-perhettä. Ajoneuvoissa on erinomaiset ominaisuudet, luokkansa matalimmat käyttökustannukset ja mahtavia uusia ominaisuuksia”.

Mustang tulee Eurooppaan

Ford ilmoitti myös, että legendaarinen Mustang tulee myyntiin Euroopassa.

“Amerikkalainen ikoni, Mustang, on saanut upean vastaanoton tänä kesänä Euroopassa, kun se esiteltiin Goodwood Festival of Speed- festivaaleilla Isossa-Britanniassa sekä Le Mans Classic
-tapahtumassa Ranskassa”, Odell kertoo.” Mustang on ainutlaatuinen Ford ja sillä on huikea määrä faneja Euroopassa. Nyt faneilla on jotakin odotettavaa - kerromme aiheesta lisää lähitulevaisuudessa.”

Johtajuus ympäristön huomioimisessa ja teknologiassa

Ford laajentaa nopeassa tahdissa EcoBoost-polttoainemoottoreiden, matalien CO2-päästöjen ECOnetic-teknologioiden, sähköisten ajoneuvojen ja kuljettajaa avustavien ominaisuuksien saatavuutta:

• Fordin 1.0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori on jo käytössä Focuksessa, B-MAXissa, C-MAXissa ja Grand C-MAXissa. EcoBoost-moottori tulee Fiestaan vielä tänä vuonna ja myöhemmin EcoSport- ja Mondeo-malleihin.
  • Kaksi kolmesta yhtiön ajoneuvoista tulee olemaan luokkansa johtajia tai luokkansa parhaiden joukossa polttoainetaloudellisuudessa vuoteen 2013 mennessä.
  • Fordin kaikkien aikojen ensimmäinen henkilöauto, jossa ei ole lainkaan päästöjä, on Focus Electric, joka tulee myyntiin ensi vuoden alussa.
  • Ford Mondeo Hybrid on Fordin ensimmäinen täysin sähköinen hybridiajoneuvo Euroopassa.
  • Ford C-MAX Energi on Fordin ensimmäinen pistorasiaan kytkettävä sähköinen hybridiajoneuvo.
  • SYNC on suosittu autoon integroitu yhteydenpitojärjestelmä, joka on tuotu nopealla tahdilla Euroopassa myytäviin ajoneuvoihin, kuten B-MAXiin, Focukseen, C-MAXiin, Grand C-MAXiin, Fiestaan ja Transit Customiin. Euroopassa on vuoteen 2015 mennessä yli 3,5 miljoonaa ajoneuvoa, joissa on SYNC.
  • SYNC, jossa on MyFord Touch-liitäntäjärjestelmä, esitellään Focus Electricissä ja tuodaan markkinoille muun muassa Mondeossa. Järjestelmä ymmärtää yli 10 000 äänikomentoa ja siinä on kahdeksantuumainen värillinen kosketusnäyttö.
  • Hätäaputoiminto on Fordin järjestelmä, joka automaattisesti ottaa yhteyden paikalliseen hätäkeskukseen onnettomuuden sattuessa. Järjestelmä lanseerattiin B-MAXissa, ja se tulee jatkossa muun muassa Fiestaan, Mondeoon ja EcoSportiin.
  • Active City Stop -järjestelmä on jo saatavilla Focukseen ja myöhemmin muun muassa B-MAXiin ja Fiestaan.

Lisätietoja: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.