Ford Ranger Raptor Stadin Brankkarien ensihoidon johtoautoksi

Ford Ranger Raptor Stadin Brankkarien ensihoidon johtoautoksi

4.1.2022 - Helsingin kaupungin pelastuslaitos – Stadin Brankkari - vastaanotti uuden Ford Ranger Raptorin joulun alla Transit Keskus Laakkosen liikkeessä Herttoniemessä. Auto tulee jatkossa toimimaan ensihoidon johtoautona. Raptorin etuna on erityisesti ainutlaatuinen kyky edetä nopeasti myös vaativissa maastoissa ja ahtaissa paikoissa.

Pelastuslaitokselle luovutettu Ford Ranger Raptor on ensimmäinen tällaiseen tarkoitukseen täysin räätälöity auto. Myös käyttäjät ovat antaneet oman vahvan panoksensa auton suunnitteluun. Näin on varmistettu, että auto toimii vaativissa tehtävissä parhaalla mahdollisella tavalla.

Täysin asiakkaan tarpeisiin rakennettu erikoisauto

Auton muutostöihin ja korinrakennukseen on osallistunut iso joukko yrityksiä ja niissä työskenteleviä ammattilaisia.

Ranger Raptor on muutettu kevytkuorma-autoksi, minkä ansiosta siihen on saatu lisää kantavuutta. Kuorma-auton muutostöistä ja lavan päällä olevan alumiinikopan suunnittelusta vastasi Ford laatusertifioitu (QVM) korinrakentaja Arctic Trucks Finland. Sähkötyöt ja osan sisustuksesta toteutti El-Car, ja valojen ja vilkkujen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana oli Startax.

”Tässä projektissa olemme saaneet käyttää koko oman tiimin ja yhteistyökumppaneidemme asiantuntemusta tosi laajasti, minkä ansiosta se on ollut ammatillisestikin erittäin mielenkiintoista”, toteaa Arctic Trucks Finland Oy:n toimitusjohtaja Ville Viikari. ”On upeaa, että saimme olla mukana tämän prototyypin suunnittelussa ja toteutuksessa. Auto on nyt valmiina tositoimiin.”

Pitkä ja mielenkiintoinen projekti

Ford Ranger Raptor esiteltiin medialle ja maahantuojille Marokossa keväällä 2019. Matkalla mukana ollut Fordin hyötyajoneuvojen myyntipäällikkö Petteri Pajanen pääsi heti tuoreeltaan kertomaan kokemuksistaan ja Raptorin suorituskyvystä Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Kuljetus 2019 -näyttelyssä Helsingin pelastuslaitoksen edustajille, muun muassa ensihoidon kenttäjohtaja Tuomas Taskiselle ja hankintapäällikkö Mårten Hellbomille.

Ranger Raptorin suorituskyky, ajo-ominaisuudet ja kattava vakio- ja turvavarustelu yhdistettynä täysin käyttötarpeisiin räätälöityihin erikoisratkaisuihin ja -varusteluun takaavat ensihoidon johtoyksikölle luotettavan kumppanin tuleviin pelastustöihin.

Projekti on ollut mieleenpainuva myös pitkään autoalla työskennelleelle Petteri Pajaselle.

”Tämä on ollut ehdottomasti hienoin, mielenkiintoisin ja pitkäkestoisin projekti, jossa olen saanut olla mukana aivan alusta alkaen”, Pajanen toteaa tyytyväisenä.

”Tämä uusi automalli korvaa Helsingin pelastuslaitoksella aiemmin käytössä olleen ensihoidon kenttäjohtajan auton”, sanoo hankintapäällikkö Mårten Hellbom

Kansallisen kynnysarvon ylittäneessä hankinnassa Ford Ranger Raptor voitti tarjouskilpailun ja mm. hankintaprosessin vertailun koeajoissa todettiin, että auto kykenee etenemään vaivatta sekä vaikeassa maastossa että ahtaissa kaupunkioloissa, esimerkiksi huoltotunneleissa.

Ford Ranger Raptor

Ford Performancen kehittämän Ranger Raptor ‑mallin voimanlähteenä on 2,0-litrainen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä 500 Nm. Mallin ainutlaatuinen Ford Performance ‑alusta on optimoitu suurilla nopeuksilla tapahtuvaa maastoajoa ja vaikeimpiinkin paikkoihin pääsyä varten.

Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut FOX-iskunvaimentimet vaimentavat jousituksen liikkeitä äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista, mikä takaa mukavan ajettavuuden. Etuiskunvaimentimen liikerata on 32 prosenttia ja takaiskunvaimentimen 18 prosenttia aiempaa pitempi.

Raptorissa on sama Fordin kymmenportainen automaattivaihteisto kuin F-150 Raptorissa. Kestävyydeltään ja painoltaan optimoitu vaihteisto on valmistettu suurlujuusteräksestä, alumiiniseoksista ja komposiittimateriaaleista. Laaja välityssuhdealue parantaa kiihtyvyyttä ja reagointikykyä sekä auttaa osaltaan saavuttamaan polttoaineen kulutuslukeman 10,6 l/100 km ja CO2-päästöarvon 278 g/km.1 Reaaliaikainen vaihtotapahtuman ajoitus varmistaa, että kaikissa tilanteissa on valittuna siih/en parhaiten sopiva vaihde. Ainutlaatuiseen vaihteiston kalibrointiin kuuluu myös Live in Drive -toiminto, jonka ansiosta vaihteita voi halutessaan vaihtaa manuaalisesti vaihtopainikkeilla.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien ja turvallisuustekniikoiden ansiosta auto toimii hienosti kaikenlaisissa maastoissa ja vaativissa työskentelyolosuhteissa. Käytössä ovat kaatumiseneston (ROM) sisältävä Fordin elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä, perävaunun vakautusjärjestelmä, mäkilähtöapu, alamäkihidastin ja kuormantunnistusjärjestelmä.

Lisätietoa Ford Ranger Raptorista  täältä ja täältä.

# # # #

1 Ford Ranger Raptor CO2-päästöt alkaen 278 g/km ja polttoaineen kulutus alkaen 10,6 l/100 km (WLTP).

Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen.

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 188 000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 maassa. Sen palveluksessa työskentelee noin 43 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 55 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 14 tehdasta, joista 10 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 4 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 – samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto aloitettiin Euroopassa vuonna 1911.

Oy Ford Ab on vuonna 1926 perustettu Ford-merkkisten henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen sekä varaosien maahantuoja ja tukkumyyjä, ja työllistää Suomessa noin 40 työntekijää. Ford-jälleenmyyjäverkosto on kattava. Täyden palvelun Ford-liikkeitä on 36, minkä lisäksi asiakkaita palvelee 22 korjaamoa.