Ford S-MAX- ja Galaxy-tila-autoille täydet viisi tähteä Euro NCAP:n turvallisuustesteissä

• Uudet Ford S-MAX- ja Galaxy-tila-autot ovat saaneet Euro NCAP:n riippumattomissa törmäystesteissä korkeimman, viiden tähden turvallisuusluokituksen
  • Kaikkiin uusiin malleihin on tarjolla ensi kertaa toisen istuinrivin sivuturvatyynyt ja mallit on varusteltu etu- ja takaistuinrivien turvavöiden esikiristimillä
  • Auton korin suurilujuusteräs ja älykkäät tekniikat suojaavat matkustajia tehokkaammin törmäystilanteessa
  • Molemmissa malleissa on tarjolla ensimmäisenä segmentissään Pre-Collision Assist
  • -törmäyksenestoavustin jalankulkijan tunnistuksella. Ominaisuus lieventää nokkakolareiden vakavuutta, tapahtui törmäys sitten toisen ajoneuvon tai jalankulkijan kanssa.

Helsinki 11.9.2014– Uusi urheilullinen Ford S-MAX ja uusi Galaxy ovat saaneet EURO NCAP:n korkeimman, viiden tähden turvallisuusluokituksen.

Teknologisesti edistyksellisiin S-MAX- ja Galaxy -malleihin on nyt saatavana ensi kertaa toisen istuinrivin sivuturvatyynyt, jotka lisäävät matkustajien suojaa sivutörmäyksissä. Lisäksi nyt myös toisen istuinrivin turvavöissä on esikiristimet kuormanrajoittimilla, jotka edistävät takapenkin matkustajien turvallisuutta entisestään.

Molempien ajoneuvojen A- ja B-pilareihin sekä kattokiskoihin on käytetty suurilujuusterästä, joka suojaa matkustajia sivutörmäyksissä.

S-MAX- ja Galaxy-tila-autoihin on saatavana Fordin Pre-Collision Assist -törmäyksenestoavustin jalankulkijan tunnistuksella. Ominaisuus lieventää nokkakolareiden vakavuutta, tapahtuipa törmäys toisen ajoneuvon tai jalankulkijan kanssa; lisäksi se voi auttaa kuljettajaa välttämään törmäyksiä kokonaan.

”Samalla, kun Euro NCAP:n korkeimman, viiden tähden turvallisuusluokituksen vaatimukset kasvavat, Fordin ajoneuvot vastaavat edelleen sen tiukkoihin vaatimuksiin”, sanoo Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe). ”Uudet S-MAX- ja Galaxy-tila-automme tarjoavat hienostuneita turvallisuusominaisuuksia kuten Pre-Collision Assist -teknologiaa, joka suojelee niin auton kuljettaa ja matkustajia kuin myös jalankulkijoita.”

Valinnaisena saatavien toisen istuinrivin uusien sivuturvatyynyjen lisäksi S-MAXissa ja Galaxy-tila-autossa on kuljettajan ja etupenkin matkustajan turvatyynyt, kuljettajan polviturvatyyny sekä ensimmäisen, toisen ja kolmannen rivin sivuturvaverhot. Galaxy-mallin ja seitsenpaikkaisen S-MAXin kaikilla kolmella istuinrivillä on turvavyövahti, mikä auttaa vanhempia huolehtimaan lastensa turvavyön käytöstä. Suurilujuusteräksen ansiosta kori on kolme prosenttia vankempi.

S-MAXin ja Galaxyn teknologiat auttavat kuljettajaa välttämään onnettomuuksia:

• Auton etusäleikössä oleva kamera (Front Split View Camera) antaa 180 asteen näkymän ja auttaa kuljettajaa näkemään paremmin poistuttaessa pysäköintipaikasta tai matkan jatkuessa hankalasta risteyksestä sekä auttaa kuljettajaa huomaamaan lähestyvät ajoneuvot, jalankulkijat ja pyöräilijät
  • Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System) auttaa kuljettajaa huomaamaan muut ajoneuvot kaistaa vaihtaessa
  • Kaistanpitoavustin (Lane Keeping Aid) havaitsee tahattoman kaistalta poistumisen ja varoittaa kuljettaa värisyttämällä ohjauspyörää ja näyttämällä varoituksen kojelaudalla
  • Lane Keeping Alert reagoi tahattomaan kaistalta ajautumiseen ja käyttää auton ohjausvääntöä palauttaakseen auton turvallisesti kaistalle
  • Ääniohjattava SYNC 2 Ford-hätäaputoiminnolla mahdollistaa katseen pitämisen tiessä ja käsien pitämisen ratilla samalla, kun se yhdistää autossa matkustavan puhelimen suoraan paikalliseen hätäkeskukseen onnettomuuden sattuessa.

Auton vakautta on parannettu kääntymisen hallintajärjestelmällä (Curve Control) ja kaatumisen estojärjestelmällä (Roll Stability Control), jotka säätävät moottorin vääntövoimaa ja jarruja siten, että kuljettajan on helpompi pitää auto hallinnassa. Lisäksi uudet S-MAX ja Galaxy auttavat kuljettajaa myös taajamassa edistyksellisillä teknologioilla:

• Älykäs nopeudenrajoitin (Intelligent Speed Limiter) täydentää liikennemerkit tunnistavaa järjestelmää (Traffic Sign Recognition) sekä mukautuvaa vakionopeudensäädintä, ja ollessaan aktiivisena se säätää kaasua auttaakseen kuljettajaa pysymään nopeusrajoituksen sallimassa nopeudessa
  • Mukautuvat ja heijastamattomat LED-ajovalot havaitsevat lähestyvät ajoneuvot ja häivyttävät muita kuljettajia häiritsevän valon, mutta säilyttävät maksimaalisen valaistuksen muihin suuntiin

Ford S-MAX ja Galaxy ovat nyt myynnissä Euroopassa.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Näet testin tulokset ja videot sekä kuvathttp://euroncap.synapticdigital.com/Home ja

Fordin mediatiedotteet sekä kuvia löydät: http://galaxy.fordpresskits.com/ ja http://s-max.fordpresskits.com/ -sivuilta

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 194 000 henkilöä ja sillä on 66 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 8 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.