Ford sijoittaa Argo AI -tekoäly-yhtiöön osana autonomisten autojen kehitystä

• Ford sijoittaa 1 miljardia Yhdysvaltain dollaria Argo AI -tekoäly-yhtiöön seuraavan viiden vuoden aikana ja yhdistää näin Fordin asiantuntijuuden autonomisten autojen kehityksessä Argo AI:n robotiikka-osaamiseen ja startup-nopeuteen; tavoitteena on edistää autonomisten ajoneuvojen kaupallistumista
  • Aiemmin Googlella ja Uberilla vaikuttaneiden johtajien perustama Argo AI työllistää robotiikka-ammattilaisia ja insinöörejä niin Fordilta kuin yhtiön ulkopuolelta ja kehittää uuden ohjelmistoalustan Fordin 2021 esiteltävälle täysin autonomiselle ajoneuvolle; Argo AI:n työntekijät osallistuvat startupin kasvuun osakkaina
  • Sijoitus Argo AI -yhtiöön vahvistaa Fordin johtoasemaa itsestään ajavien autojen markkinoille tuomisessa lähitulevaisuudessa ja luo teknologiaa, jota voitaisiin lisensoida muiden yhtiöiden käyttöön tulevaisuudessa

San Francisco, 13.2.2017 – Ford on kertonut sijoittavansa 1 miljardia Yhdysvaltain dollaria Argo AI -tekoäly-yhtiöön seuraavan viiden vuoden aikana. Tarkoitus on kehittää virtuaalinen kuljettajajärjestelmä yhtiön 2021 esiteltävään autonomiseen ajoneuvoon. Lisäksi on mahdollista, että teknologiaa voidaan lisensoida muille yhtiöille.

Argo AI tuo yhteen erittäin kokeneita, autonomian parissa työskenteleviä robotiikka-ammattilaisia ja insinöörejä niin Fordilta kuin yhtiön ulkopuolelta. Argo AI:n perustajat Bryan Salesky (CEO) ja Peter Rander (COO) johtavat robotiikan ja tekoälyn ammattilaisten tiimiä. Molemmat ovat Carnegie Mellon National Robotics Engineering Centerin alumneja. Lisäksi he ovat työskennelleet itsestään ajavien autojen kehitykseen keskittyvissä tiimeissä Googlella ja Uberilla.

”Auton automatisointi tulee määrittämään seuraavan vuosikymmenen, ja autonomisilla autoilla tulee olemaan yhtä merkittävä vaikutus yhteiskuntaan kuin Fordin liikkuvalla kokoonpanolinjalla 100 vuotta sitten”, kertoo Mark Fields (Ford President and CEO). ”Fordin laajentuessa ajoneuvo- ja mobiliteettiyhtiöksi uskomme, että sijoitus Argo AI -yhtiöön luo osakkeenomistajillemme merkittävää arvoa vahvistamalla Fordin johtoasemaa itsestään ajavien autojen tuomisessa markkinoille lähitulevaisuudessa sekä luomalla teknologiaa, jota voitaisiin lisensoida muille yhtiöille tulevaisuudessa.”

Fordin virtuaalista kuljettajajärjestelmää (autonomisten autojen aivoina toimiva, koneoppimisen ohjelmisto) kehittävä tämänhetkinen tiimi yhdistyy Argo AI:n robotiikkataitoihin ja -osaamiseen. Innovatiivinen kumppanuus tuo virtuaalisen kuljettajajärjestelmän Fordin SAE-luokan 4 itsestään ajaviin autoihin.

Ford säilyttää edelleen johtoasemansa autonomisten ajoneuvojen laitteistoalustan kehityksessä sekä työssään järjestelmien integroinnin, valmistuksen, ulko- ja sisämuotoilun sekä sääntelyn hallinnan parissa.

Argo AI yhdistää voimansa Fordin autonomisen ajoneuvon ohjelmistojen kehitysponnistelujen kanssa vankentaakseen itsestään ajavien ajoneuvojen kaupallistamista. Argo AI:n ketteryys ja Fordin skaala yhdistävät teknologiaan erikoistuneen startupin hyödyt Fordin kokemukseen ja kurinalaisuuteen johtavassa autonomisen ajoneuvojen kehitysohjelmassa ainutlaatuisella tavalla.

”Olemme käännepisteessä tekoälyn käyttämisessä erilaisiin käyttötarkoituksiin, ja itsestään ajavien autojen onnistunut käyttöönotto tulee muuttamaan ihmisten ja tuotteiden liikkumisen perinpohjaisesti”, sanoo Bryan Salesky. ”Olemme innostuneita Fordin omistautumisesta ja tulevaisuuden liikkumisen visiosta. Uskomme, että tämän yhteistyön myötä itsestään ajavat autot voidaan kaupallistaa ja ottaa käyttöön mittakaavassa, joka tuo edullisen liikkumisen kaikkien saataville.”

Yhteistyö tukee Fordin aikomusta esitellä täysin autonominen SAE-luokan 4 ajoneuvo kaupalliseen käyttöön vuonna 2021.

”Argo AI:n kanssa työskentely antaa Fordille selvän kilpailuedun auto- ja teknologia-alojen risteyskohdassa”, kertoo Raj Nair (Ford Executive Vice President, Global Product Development, and Chief Technical Officer). ”Tämä avoin yhteistyö poikkeaa muista kumppanuuksista – hyödymme startupin nopeuden yhdistämisestä Fordin vahvuuksiin teknologian skaalautumisessa, järjestelmien integroinnissa ja ajoneuvomuotoilussa.”

Ford Smart Mobility LLC -tytäryhtiö tulee johtamaan Fordin itsestään ajavien autojen kaupallistamisstrategiaa. Tähän lukeutuu mahdollisuudet käyttää autonomisia ajoneuvoja ihmisten ja tuotteiden liikuttamiseen, esimerkiksi kimppakyydeissä sekä kyyditys- ja tavarantoimituspalveluissa.

Ford on Argo AI:n enemmistöosakas. Yhtiö on rakennettu toimimaan hyvin itsenäisesti. Sen työntekijät omistavat yhtiöstä merkittävän osuuden, minkä ansiosta he pääsevät jakamaan Argo AI:n menestyksen. Yhtiön hallituksessa tulee olemaan viisi jäsentä: Nair, John Casesa (Ford group vice president, Global Strategy), Salesky, Rander ja yksi johtaja.

1 miljardin dollarin sijoitus Argo AI -yhtiöön jakautuu viiden vuoden aikajänteelle, ja se on viime syyskuussa Fordin sijoittajatapahtumassa esitellyn suunnitelman mukainen.

Vuoden 2017 loppuun mennessä Argo AI -yhtiö odottaa työllistävänsä 200 henkilöä yhtiön pääkonttorissa Pittsburghissa sekä merkittävissä toimipisteissä Michiganissa ja Kaliforniassa.

Argo AI keskittyy tukemaan Fordin autonomisen ajoneuvon kehitystä ja tuotantoa. Tulevaisuudessa Argo AI voisi lisensoida teknologiansa muiden autonomisia toimintavalmiuksia haluavien yritysten ja sektorien käyttöön.

Lisätietoja Argo AI -yhtiöstä löytyy osoitteesta www.argo.ai/.

Ford Motor Company on globaali auto- ja mobiliteettiyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 201 000 henkilöä ja sillä on 62 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Laajentaakseen liiketoimintamalliaan Ford investoi aktiivisesti uusiin mahdollisuuksiin sähköautoissa, itseohjautuvissa autoissa ja liikkumisen sujuvoittamisessa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 68 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.