Fordilta uusi polttoainetta säästävä 1.0-litrainen EcoBoost- moottori maailmanlaajuiseen moottorimallistoon

• Uusi 1.0 litran EcoBoost, Fordin ensimmäinen kolmisylinterinen bensiinimoottori, on kehitetty Euroopassa, ja se tulee maailmanlaajuisesti Fordin pieniin autoihin
    • Uudessa innovatiivisessa moottorissa on isomman nelisylinterisen suorituskyky, mutta alhaisempi polttoaineenkulutus
    • Uusi moottori laajentaa Fordin EcoBoost -moottoriperhettä, josta nyt löytyy moottoreita 1.0 litrasta 3,5 litraan
    • Ensimmäinen Fordin kehittämä sekä rakentama hybridivaihteisto tuotantoon loppuvuodesta

Helsinki, 25.8.2011 – Ford on ilmoittanut laajentavansa polttoainetaloudellisten moottorien valikoimaansa Euroopassa kehitetyllä täysin uudella 1.0 litran kolmisylinterisellä EcoBoost -bensiinimoottorilla.

Lisäksi Ford vahvisti, että sen uuden sukupolven hybridiajoneuvoissa, kuten vuonna 2013 esiteltävässä C-MAXissa, on Fordin kehittämä ja rakentama vaihteisto.

EcoBoost -moottoriperheen uusin tulokas ja Fordin uusi hybridivaihteisto tulevat vahvistamaan yhtiön polttoainetaloudellisten ajoneuvojen mallistoa. Viimeisten viiden vuoden aikana Ford onkin investoinut ennätysmäisesti eri voimansiirtojen kehittämiseen samoin kuin polttoainetta säästäviin teknologioihin.

Uuden EcoBoost -moottorin on vahvistettu tulevan uuteen Ford B-MAX:iin, joka tulee myyntiin Euroopassa vuonna 2012. Moottorin on myös suunniteltu tulevan maailmanlaajuisesti moniin muihinkin yhtiön pieniin autoihin.

1.0-litrainen: Fordin pienin moottori tähän mennessä

Fordin Isossa-Britanniassa sijaitsevan Duntonin teknisen keskuksen insinöörit ovat olleet päävastuussa uuden 1.0-litraisen EcoBoost-moottorin kehittelystä. Moottori  on todella tehokas kolmisylinterimoottori, jolla on sama suorituskyky kuin nelisylinterisellä, mutta paljon pienempi polttoainekulutus ja päästöt.

Tämän saavuttamiseksi Duntonin insinöörit keskittyivät erityisesti lämmityskäytön aikana lämmön hyötysuhteen parantamiseen ja vähentämään moottorien liikkuvien osien välistä kitkaa. Juuri tuolloin moottori tuottaa enemmän hiilidioksidia ja muita saasteita. Uudessa moottorissa on käytetty monia uusia teknologioita, joista voi tulla Fordin tulevaisuuden moottoreiden perusominaisuuksia.

Tehokasta teknologiaa

Joe Bakaj (Vice President of Global Powertrain Engineering) sanoo uuden 1.0-litraisen moottorin olevan pieni kooltaan, mutta erittäin edistyksellinen teknologialtaan.

“Kukaan ei ole koskaan rakentanut tämänkaltaista kolmisylinterimoottoria. Se on yksi teknologisesti kehittyneimmistä ja tehokkaimmista moottoreista, mitä olemme koskaan suunnitelleet”, Bakaj sanoo. ”Siinä on monia uusia teknologioita, joista voi tulla Fordin tulevaisuuden moottoreiden perusominaisuuksia.”

1.0 litran moottori tarjoaa monia innovatiivisia ratkaisuja, joilla saadaan lisää tehoja:

• Kehittynyt, Fordin itsensä suunnittelema jaettu jäähdytysjärjestelmä, jossa sylinterilohko lämpenee ennen sylinterin kantta. Nopeampi sylinterilohkon lämpeneminen säästää polttoainetta erityisesti kylmällä säällä.
    • Pakosarja sisältyy sylinterinkanteen. Yksiosaisena se laskee pakokaasun lämpötilaa. Tämä mahdollistaa moottorin käynnin laajemmalla kierroslukualueella ja optimaalisella polttoaineen syöttöllä. Uusi muotoilu tekee siitä kevyemmän ja moottori toimii pehmeämmin.
    • EcoBoost-teknologita, kuten turboahdin, suoraruiskutus ja muuttuva nokka-akseleiden ajoitus (Ti-VCT, Twin Independent Variable Camsaft Timing)

Moottorin iskutilavuus on lähes sama kuin ratamoottoripyörillä. Fordilla ei ole koskaan ollut tuotannossaan autoa, jossa on vähemmän kuin neljä sylinteriä.

“Kuljettajat tulevat ihastumaan uuteen 1.0-litraiseen EcoBoost -moottoriin”, sanoo Bakaj. ”Moottori antaa pienillä nopeuksilla erittäin hyvän vastineen sekä hyvän tehon, väännön ja pehmeyden.”

Lisätietoja uudesta 1.0-litraisesta EcoBoost -moottorista julkaistaan syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä.

Uusi hybridivaihteisto

Ford on myös ilmoittanut aloittavansa uuden hybridiautoihin tarkoitetun vaihteiston tuotannon loppuvuonna. Vaihteistot valmistetaan Detroitissa ja tuotannon pitäisi olla täydessä vauhdissa vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen aikana. Uusi vaihteisto korvaa nykyisen Japanissa valmistetun ja Pohjois-Amerikassa Fordin ja Lincolnin hybridiautoissa käytössä olevan mallin.

Uusi hybridivaihteisto on Fordin kehittämä ja rakentama. Sähkötoimisesti jatkuvasti muuttuvan välityksen (e-CVT) ansiosta uuden vaihteiston suorituskyky on edeltäjäänsä parempi, samoin huippunopeus ajettaessa vain sähkövirralla ja pitkillä matkoilla.

Lisätiedot:

Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.