Fordin maailmanuutuudet esillä Geneven autonäyttelyssä (liitteenä olevasta pdf-tiedotteesta löydät enemmän esillä olevista tuotteista)

• Fordin pääjohtaja Alan Mulally ja Euroopan Fordin pääjohtaja Stephen Odell pitävät tiedotustilaisuuden Geneven autonäyttelyssä 6.3. klo 9.00 paikallista aikaa.
  • Fordin osastolla on esillä tuotantovalmis täysin uusi B-MAX, joka kuuluu luokkansa teknologisesti kehittyneimpiin autoihin Euroopassa. B-MAXissa on muun muassa SYNC- yhteydenpitojärjestelmä, luokkansa alhaisin polttoaineenkulutus ja innovatiivinen Fordin Easy Access Door -ovijärjestelmän, joka mahdollistaa helpon kulun autoon.
  • Näyttelyssä maailmanlaajuisen ensiesittelynsä saa myös odotettu uusi tuotantovalmis Ford Fiesta ST.
  • Myös seuraavan sukupolven tyylikäs ja tilava Ford Kuga esitellään maailmanlaajuisesti ensimmäistä kertaa Geneven autonäyttelyssä.
  • Fordin osastolla on niin ikään maailman ensiesittelyssä Ford Tourneo Custom -konsepti. Konsepti antaa viitteitä myöhemmin tänä vuonna markkinoille tulevien henkilökuljetusajoneuvojen henkilöautomaisista ominaisuuksista.
  • Lisäksi Ford esittelee näyttelyssä ympäristöä huomioivat uuden Ford Focus Electric -sähköautomallin sekä uuden 100- ja 125-hevosvoimaisen Focus EcoBoost -mallin.

HELSINKI 5.3.2012 – Fordin pääjohtaja Alan Mulally ja Euroopan Fordin pääjohtaja Stephen Odell esittelevät uuden tuotantovalmiin B-MAX-nimeä kantavan tila-auton Geneven autonäyttelyssä.

Fordin osastolla on esillä myös täysin uusi tuotantovalmis Fiesta ST ja täysin uusi Kuga, joka on suosittua edeltäjäänsä vieläkin tyylikkäämpi ja tilavampi. Ensiesittelynsä saa myös Tourneo Custom -konsepti, joka antaa viitteitä täysin uusien tonniluokaan kuuluvien ajoneuvojen saapumisesta markkinoille.

Ford esittelee näyttelyssä myös ympäristöä huomioivat uutuutensa, uuden Focus Electric-sähköauton ja uuden Focuksen uudella 100- ja 125-hevosvoimaisella EcoBoost -moottorilla. Moottori on Fordin polttoainetaloudellisin kautta aikojen.

”Olemme sitoutuneet täysin lupaukseen, että Fordin tuotanto on yksi markkinoiden kehittyneimmistä. Ford B-MAX haastaa perinteisen ajattelutavan ja tarjoaa kuluttajille jotain sellaista, mihin mikään muu autovalmistaja ei ole pystynyt”, riemuitsee Odell Fordin uudesta tulokkaasta ja jatkaa muista esittelyssä olevista tuotteista: “Uusi Fiesta ST, Kuga ja Tourneo Custom ovat keskenään hyvin erilaisia tuotteita, mutta niitä kaikkia yhdistää vahva asiakaslähtöinen suunnittelu.”

B-MAX – ensiluokkainen teknologia haastaa perinteisen ajattelutavan

B-MAX kuuluu luokkansa teknologisesti kehittyneimpiin autoihin Euroopassa. Se sisältää Fordin Easy Access Door -ovijärjestelmän, joka on rakennettu integroimalla ajoneuvon keskipilarit kääntyviin etuoviin ja liukuviin takaoviin. Näin on saatu luotua tilava sisäänkäynti auton molemmille puolille. B-MAX tarjoaa myös luokkansa alhaisimman polttoaineenkulutuksen ja matalimmat CO2-päästöt.

B-MAXin myötä debyyttinsä Euroopassa tekee myös ääniohjauksella toimiva SYNC -järjestelmä ja siihen kuuluva hätäaputoiminto, joka soittaa hätäkeskukseen ja ilmoittaa paikallisella kielellä ajoneuvon GPS-koordinaatit onnettomuuden sattuessa paikallisella kielellä. Uutuusmallista löytyy myös Fordin Active City Stop -järjestelmä, joka auttaa autoilijaa välttämään kolareita edellä olevien, paikallaan seisovien tai hitaasti etenevien ajoneuvojen kanssa.

Kaikki nämä yhdessä takaavat sen, että B-MAXista tulee varmasti yksi vuoden puhutuimmista automaailman uutuuksista.

Fiesta ST – suorituskykyinen uusi malli maailmanlaajuisessa ensiesittelyssä

Täysin uusi Fiesta ST on edeltäjäänsä 20 prosenttia tehokkaampi. Moottorissa on 180 hevosvoimaa ja 240 Nm:n vääntömomentti. Fiesta ST kiihtyy nollasta sataan alle seitsemässä sekunnissa, ja huippunopeus on 220 km/t.

Fiesta ST tuo tullessaan muitakin uudistuksia. Mallin alustaa on madallettu normaali Fiestaan verrattuna 15 mm, siinä on päivitetty dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmä (Torque Vectoring Control) ja kolme ajovakauden hallintajärjestelmän asetusvaihtoehtoa. Näitä kaikkia on testattu ajamalla yli 5 000 kilometriä Saksan Nürburgring Nordschleifessa.

Ford Kuga – älykkäämpi, tyylikkäämpi ja tilavampi

Uusi Ford Kuga perustuu nykymallin menestykseen. Se on varustettu muun muassa innovatiivisella hands-free-takaluukulla, jonka saa avattua ja suljettua heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla olevan liikesensorin läheisyydessä. Nykymalliin verrattuna 82 litran lisätavaratila ja napinpainalluksella alas tasaiseksi pinnaksi taittuvat takapenkit tekevät uudesta Kugasta entistä monikäyttöisemmän.

Ford on myös parantanut uuden mallin ajodynamiikkaa sekä neliveto-ominaisuuksia. Uuden Ford Kugan konepellin alla sykkii 1,6 litran EcoBoost-moottori ja lisäksi autossa on hätäaputoiminnolla varustettu SYNC-järjestelmä.

Tourneo Custom -konsepti esittäytyy

Ford esittelee Genevessä myös Tourneo Custom -konseptin, joka edustaa tulossa olevaa aivan uudenlaisten ajoneuvojen tuoteperhettä.

Tourneon Custom –konseptin ulkomuoto nojaa vahvasti Fordin viimeisemmästä henkilöautomallistosta tuttuun kineettiseen muotokieleen, joka luo ajoneuvolle dynaamisen ja modernin yleisilmeen. Tourneo Custom –konseptiin kuuluu myös olennaisena osana SYNC-järjestelmä ja siihen kuuluva hätäaputoiminto sekä valikoima uusimpia kuljettajaa opastavia järjestelmiä.

Focuksen kaksi versiota enteilevät ekologisempaa tulevaisuutta

Kaksi Ford Focus -versiota näyttää suuntaa tulevaisuuden ekologisemmalle autoilulle. Focus EcoBoost 100- ja 125-hevosvoimaiset mallit ja polttoainevapaa Focus Electric -sähköauto liittyvät alati kasvavaan, ECOnetic Techology -tunnuksella varustettujen autojen rintamaan. Tunnusta kantavat autot kuuluvat markkinoiden energiatehokkaimpiin malleihin.

Lisätietoja: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 3517 0123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.