Herätys, kuljettajat!

Herätys, kuljettajat!

• Fordin uusi kuljettajan vireystilan valvonta Driver Alert -teknologia lisää autoilun turvallisuutta
  • Taustapeilin kohdalla oleva kamera seuraa kaistaviivoja ja valvoo, että auto pysyy niiden välissä
  • Driver Alert tunnistaa ailahtelevan ajon ja varoittaa kuljettajaa aluksi vaimealla varoitusäänellä ja mittaristossa näkyvillä symboleilla. Varoitusääni voimistuu, jos kuljettaja ei korjaa ajotapaa.

Helsinki, 15.6. 2011 – Useat liikenneonnettomuudet johtuvat kuljettajan nukahtamisesta ratin taakse. Fordin uusi Driver Alert -järjestelmä voi osoittautua todelliseksi hengenpelastajaksi.

Driver Alert hyödyntää kehittynyttä teknologiaa ja algoritmeja, joiden avulla se analysoi kuljettajan ajokäyttäytymistä. Jos järjestelmä havaitsee kuljettajan huomiokyvyn laskevan, se varoittaa kuljettajaa.

"Väsyminen ratin takana on vakava ongelma ja se voi tapahtua kenelle tahansa”, kertoo Driver Alert -järjestelmän kehitystyössä mukana ollut insinööri Margareta Nieh, joka on erikoistunut tutkimaan uneliaan kuljettajan käyttäytymistä. ”Kun kuljettajaa alkaa väsyttää, hänen keskittymiskykynsä saattaa herpaantuu ja auto liukua pois kaistalta. Tämän seurauksena on, että kuljettaja saattaa yhtäkkiä havahtua ja hän tekee korvaavan ohjausliikkeen. Kehittämämme järjestelmä havaitsee ailahtelevan ajon tarkkailemalla auton sivuttaisliikkeitä ajolinjalla.”

Järjestelmään kuuluu eteenpäin suunnattu kamera, joka on kytketty ajotietokoneeseen. Kamera on sijoitettu tuulilasiin taustapeilin kohdalle. Se tunnistaa kaistamerkinnät molemmilla puolin autoa.

Kun auto on liikkeellä, tietokone seuraa edessä näkyvää tietä ja arvioi, missä auton pitäisi olla suhteessa kaistaviivoihin. Sitten se mittaa auton todellisen sijainnin ja jos ero on merkittävä, järjestelmä antaa varoituksen.

"Kuvitellaan, että kuljettaja on väsynyt. Hänen keskittymiskykynsä alkaa laskea ja auto alkaa liikehtimään puolelta toiselle. Järjestelmä huomaa muutoksen kuljettajan käyttäytymisessä ja käynnistää kaksivaiheisen varoituksen”, Nieh selvittää.

Ensimmäinen varoitus ilmestyy tekstinä mittariston näytölle, jossa se pysyy 10 sekunnin ajan. Samaan aikaan kuuluu myös varoitusääni. Jos kuljettaja jatkaa unisenoloista toimintaa, tulee kovempiääninen varoitus, johon kuljettajan täytyy reagoida painamalla OK-näppäintä.

"Jos kuljettaja ei reagoi voimakkaampaankaan varoitukseen, järjestelmän saa pois päältä vain pysäyttämällä auton ja avaamalla kuljettajan oven. Silloin järjestelmä ajattelee, että on vaihdettu kuljettajaa tai olet levännyt ja voit jatkaa matkaa”, Nieh jatkaa.

Vaikka järjestelmän kamera on säädetty tarkkailemaan tiemerkintöjä molemmin puolin tietä, se toimii vaikka havaitsisikin merkinnät vain toisella puolella. Järjestelmän voi kytkeä myös kokonaan pois päältä.

“Järjestelmä on ohjelmoitu siten, että se tunnistaa tarkoitukselliset kaistanvaihtoliikkeet, joten se ei anna varoitusta esimerkiksi ohitettaessa.”

Driver Alert -järjestelmä on saatavana uuteen Focukseen ja Mondeoon sekä S-MAXiin ja Galaxyyn. Koska arvioiden mukaan yksi viidestä vakavasta liikenneonnettomuudesta aiheutuu rattiin nukahtamisesta, Driver Alert -järjestelmä hyödyttää ketä tahansa kuljettajaa. Niehin sanoin: ”Kyseessä voi olla elämäsi tärkein herätys!”

Useimmat väsymisestä johtuvat onnettomuudet tapahtuvat:

• pitkiä matkoja ajettaessa yksitoikkoisella tiellä, kuten moottoriteillä
  • Aamuyöllä klo 02-06
  • Iltapäivällä klo 14-16 (erityisesti ruokailun jälkeen)
  • kuljettajan nukuttua normaalia vähemmän
  • kuljettajan nautittua alkoholia
  • kuljettajan käytettyä väsyttäviä lääkkeitä
  • kotimatkalla yövuoron jälkeen

Driver Alert -järjestelmää esitellään  http://www.youtube.com/fordofeurope#p/search/0/6_oHzooWMvk

Lisätiedot:     Riitta Salin

(09) 351 700

rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.