Kuusi Fordin turvallisuusvarustetta on saanut Euro NCAP:n Advanced-tunnustuksen– Kugalle ja Fiestalle täydet viisi tähteä

• Fordin kuudelle turvallisuusteknologialle on myönnetty Euro NCAP:n Advanced-tunnustus
  • Fordin MyKey-järjestelmä, joka tulee uuden Fiestan myötä, sekä B-MAXissa esitelty SYNC-yhteydenpitojärjestelmä hätäaputoiminnolla liittyvät aiemmin palkittujen Driver Alert -vireystason valvonnan, Forward Alert -turvavälihälyttimen, kaistanpitoavustimen ja Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmän joukkoon.
  • Uusi Kuga ja uusi Fiesta saivat molemmat täydet viisi tähteä. Kuga sai 88 prosenttia yleisestä turvallisuudesta, mikä on korkein tulos keskikokoisten SUVien luokassa. Fiesta puolestaan sai yleisestä turvallisuudesta 83 prosenttia.

HELSINKI, 28.11.2012 – Ford on ensimmäinen autovalmistaja, jolle Euro NCAP on myöntänyt kuusi Advanced-tunnustusta teknologisista innovaatioista. Uusimmat palkitut innovaatiot ovat uuden Fiestan mukana Euroopan markkinoille tuleva MyKey sekä SYNC-yhteydenpitojärjestelmä hätäaputoiminnolla, joka on B-MAXin lisäksi saatavana myös Fiestaan, C-MAXiin, Focukseen sekä uuteen ensi vuoden alkupuolella markkinoille tulevaan Kugaan.

Uudet Ford-mallit Kuga ja Fiesta saivat myös täydet viisi tähteä turvallisuudesta Euro NCAP-turvallisuustesteissä.

“MyKey ja SYNC hätäaputoiminnolla eivät ole pelkästään Euroopan Fordin uusia teknologioita, vaan teknologioita, joita ei ole aiemmin nähty pienissä autoissa”, kertoo Andrew Johnson (Supervisor, Automotive Safety Office, Ford of Europe). “Olemme erittäin iloisia, että Euro NCAP on antanut tunnustusta sitoutumisellemme valmistaa teknologioita, jotka tulevat yhä useampien asiakkaiden saataville.”

MyKey on toiminto, jolla voidaan ohjelmoida auton avain siten, että sitä käytettäessä auton maksiminopeus ja audiolaitteiden äänenvoimakkuus on asetettu tietylle tasolle. Se voi esimerkiksi estää audiojärjestelmän toimimisen kokonaan, jos kuljettaja tai matkustajat eivät ole kiinnittäneet turvavöitä. Se voi myös estää auton turvateknologioiden, kuten ajonvakausjärjestelmän ja Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmän, pois kytkemisen. Lisäksi polttoainetankin tyhjenemisestä kertova varoitusvalo voidaan ohjelmoida syttymään aikaisemmin.

Onnettomuustilanteessa SYNCin hätäaputoiminto soittaa paikalliseen hätäkeskukseen. Toiminto “puhuu” 26 kieltä. Se hyödyntää autossa olevaa GPS-paikanninta, karttaa ja matkapuhelinverkkoa onnettomuuspaikan määrittämisessä ja yhdistää järjestelmään Bluetoothilla liitetyn matkapuhelimen hätäkeskukseen. SYNC on saatavana nyt myös uuteen Fiestaan ja uuteen Kugaan B-MAXin, C-MAXin ja Focuksen lisäksi.

Euro NCAP on aiemmin myöntänyt Fordille Advanced-tunnustukset neljästä teknologiasta. Active City Stop, joka estää peräänajot alhaisissa nopeuksissa, esiteltiin B-MAXissa ja Focuksessa ja nyt sen saa myös uuteen Fiestaan ja Kugaan. Focuksen yhteydessä esitellyistä teknologioista tunnustuksen ovat saaneet Driver Alert -vireystilan valvonta, Forward Alert -turvavälihälytin sekä kaistanpitoavustin.

“Euro NCAP:n Advanced -tunnustuksen voivat saada vain korkeatasoisimmat turvallisuusinnovaatiot”, kertoo Euro NCAP:n pääsihteeri Michiel van Ratingen. “Ford on osoittanut sitoutumisensa tuoda edistyksellisiä turvallisuusominaisuuksia useisiin automalleihin ja ansaitsee siten palkintonsa.”

Uudelle Kugalle myönnettiin täydet viisi tähteä turvallisuudesta. Se sai 88 prosenttia yleisestä turvallisuudesta, mikä on korkein tulos keskikokoisten SUVien luokassa. Kuga sai 94 prosenttia aikuisten turvallisuudesta ja 86 prosenttia lasten turvallisuudesta. Uuden Kugan turvallisuusominaisuuksia ovat muun muassa SYNC hätäaputoiminnolla, Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä sekä kuolleen kulman valvontajärjestelmä.

Uusi Fiesta sai 83 prosenttia yleisestä turvallisuudesta, 91 prosenttia aikuisten ja 86 prosenttia lasten turvallisuudesta. MyKeyn lisäksi Fiestaan on saatavana ensimmäisenä segmentissään Active City Stop ja SYNC hätäaputoiminnolla. Fiestan korista yli puolet on tehty korkealujuuksisesta ja erityislujasta teräksestä.

Van Ratingen kertoo vielä, että viiden tähden saavuttaminen vaatii erinomaista yleistä turvallisuustasoa. ”Sekä Fiesta että Kuga täyttävät Euro NCAP:n tiukimmat vaatimukset. Kugan korkeat pisteet SUV-luokassa osoittavat, mitä voidaan saavuttaa innovatiivisella suunnittelulla ja älykkäillä teknologioilla.”

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 172 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 69 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.