Robotti tiskijukkana DJ Yodan kanssa – maailmankuulu tuottaja opetti suojattinsa pyörittämään levyjä

• Katso, kuinka yhteistyörobotti soittaa huikean livesetin mentorinsa, palkitun DJ Yodan, kanssa uuden sukupolven Ford Fiestan paljastustilaisuudessa
  • Läheiseen yhteistyöhön ihmisten kanssa kehitetty ”YuMi” soittaa kappaleita ikonisen auton 40-vuotisen historian juhlistamiseksi, vierellään Mark Ronsonin ja Dr Dren kanssa työskennellyt DJ ja tuottaja
  • Ford on yhtenä ensimmäisistä autonvalmistajista kehittämässä uutta, tiiviisti integroitua lähestymistapaa, jossa työntekijät ja yhteistyörobotit työskentelevät yhdessä kokoonpanolinjalla

KÖLN, Saksa, 30.11.2016 – Tahtoisitko nähdä robotti-DJ:n? Katso uskomaton video, jossa ”YuMi” pyörittää dekkejä ihmismentorinsa, palkitun DJ Yodan rinnalla.

Yhteistyörobotti ”YuMi” – lausutaan ”juumi”– on suunniteltu tekemään läheistä yhteistyötä ihmisten kanssa, ja se ohjelmoitiin varta vasten pitämään ainutkertainen esitys Ford Fiestan uuden sukupolven paljastustilaisuudessa, joka pidettiin Fordin päämajassa Saksan Kölnissä.

Ikoninen auto juhlii tänä vuonna 40. syntymäpäiväänsä, ja juhlien soittolista koostuikin kappaleista vuodesta 1976 lähtien. Useita palkintoja voittanut hiphop-DJ ja tuottaja DJ Yoda, joka on tehnyt yhteistyötä mm. Mark Ronsonin ja Dr Dren sekä taiteilija Banksyn kanssa, työskenteli ainutlaatuisia haasteita tarjonneen projektin parissa kahden viikon ajan.

”Olen aiemmin työskennellyt klassisen orkesterin, beatboksaajan ja torvisoittokunnan kanssa, mutta robotin opettaminen DJ-hommiin on ollut aivan hullua. En aina tiennyt, tulisiko siitä mitään vai ei”, DJ Yoda kertoi. ”Suurin haaste oli rytmin opettaminen robottikoodaajille. Joilla oli paljon taskulaskimia.”

Ford on yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, joka kehittää uutta, tiiviisti integroitua lähestymistapaa, jossa työntekijät ja yhteistyörobotit työskentelevät yhdessä kokoonpanolinjalla. Työntekijät käyttävät jo yhteistyörobotteja, joita kutsutaan myös co-boteiksi, apuna iskunvaimentimien asennuksessa Fiesta-mallin autoihin Kölnissä. Näin varmistetaan täydellinen yhteensopivuus eikä työntekijöiden tarvitse kurotella vaikeasti tavoitettaviin paikkoihin.

Huomioita

Soittolista

70-luku Jump On It Bob McGilpin
70-luku DJ Rap Poor Boy Rappers
80-luku U Really Got It Goin’ On Maria Mendez
80-luku Play The Game Easy Listening
90-luku Feel The Music Kid Wavy
90-luku Get Up Demrick
00-luku V8 Unicorn Eddy the Atlantis
00-luku Gimme That Power Ben England, Hannah V and Max Marshall

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 203 000 henkilöä ja sillä on 62 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Laajentaakseen liiketoimintamalliaan Ford investoi aktiivisesti uusiin mahdollisuuksiin sähköautoissa, itseohjautuvissa autoissa ja liikkumisen sujuvoittamisessa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteestawww.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 68 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.