​Satelliittinavigaattorin leivänmuruteknologia auttaa off-road –maastoon uskaltautuvia kuskeja löytämään tien takaisin helposti

KÖLN, Saksa, 15.8.2019 Leivänmurut eivät ehkä olleet Hannulle ja Kertulle paras tapa merkitä reittiään metsässä (varoitus, seuraa juonipaljastus: kivet olisivat toimineet paljon paremmin). Sen sijaan ne ovat täydellisiä auttamaan kuskeja löytämään tiensä takaisin tiettomästä off-road –maastosta.

Maastoajossa maamerkkien ja reittimerkintöjen havaitseminen voi olla vaikeaa, ja lisäksi tavallisissa satelliittinavigaattoreissa voi olla rajoitteita. Mutta nyt apu on käden ulottuvilla. Uusi Ford Ranger Raptor pudottaa ajetulle reitille virtuaalisen nastan joka sekunti, minkä ansiosta kuskit voivat palata helpommin takaisin lähtöpaikkaansa.

Katso video:

“Olipa kyse työstä tai puhtaasta seikkailunhalusta, uusi Raptor rakastaa päästessään irti off-road –maastoon,” sanoo Leo Roeks, Director, Ford Performance. “Leivänmurunavigointi on yksinkertainen, mutta tehokas tapa näyttää kuljettajille tarkasti, miten he voivat palata omia jälkiään takaisin olivatpa he missä tahansa.”

Ford Ranger on Euroopan suosituin avolava-auto, ja sitä on myyty yli 26 700 kappaletta vuoden 2019 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana.* Ford Performancen kehittämä uusi Ranger Raptor on suunniteltu päihittämään maailman haastavimmat off-road-maastot. Nyt koko Euroopassa myynnissä olevassa Ranger Raptorissa on Fordin uusi 2.0-litrainen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottori ja kilpailukäytöstä tuttu FOX Pro -jousitus.

Ranger Raptor CO2 –WLTP-päästöt alkaen 281 g/km, polttoaineen kulutus alkaen 10,7 l/100 km

Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure ‑testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. WLTP on uusi ja entistä totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP on alkanut korvata kokonaan New European Drive Cycle ‑syklin (NEDC), joka on edellinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

* Euro20-markkinat ovat: Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska,Tsekki ja Unkari.

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 196  000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 51 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 65 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 17 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 6 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.