Tältä näyttää M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto; talli Monte Carlon MM-avauskilpailuun neljällä autolla

16.1.2022 – M-Sport Ford World Rally Team (WRT) on esitellyt tämän kauden kilpa-autonsa ja julkistanut tiimin kuljettajat Monte Carlon rallissa ja kauden aikana. Kuluva kausi juhlistaa Fordin ja M-Sportin 25 vuotta jatkunutta ja seitsemän mestaruutta tuonutta menestyksekästä yhteistyötä.

Rallin uusi sähköinen aikakausi käynnistyy Monte Carlossa

M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto nähdään ensimmäistä kertaa tositoimissa Monte Carlon rallissa 20.-23.1. Samalla rallin MM-sarjassa siirrytään ajamaan hybridiautoilla.

Kauden aikana M-Sport osallistuu kaikkiin MM-rallin osakilpailuihin kolmella Ford Puma Hybrid Rally1 -autolla kuljettajinaan Craig Breen, Adrien Fourmaux ja Gus Greensmith. Lisäksi yhdeksänkertainen rallin maailmanmestari Sébastien Loeb liittyy M‑Sport Ford World Rally Teamiin tämän vuoden Monte Carlo -rallissa, jonka hän on aiemmin voittanut seitsemän kertaa.

Alkava kausi on Fordin ja M-Sportin erittäin menestyksekkään yhteistyön 25. WRC-kausi. Yhteistyön aikana M-Sport on saavuttanut seitsemän mestaruutta ja yli 1500 erikoiskoevoittoa ikonisilla ralliautoilla, kuten M-Sport Ford Fiesta WRC ja Ford Focus RS WRC. Yhteistyön aikana M-Sport ja Ford ovat myös saaneet ennätykselliset 268 peräkkäistä valmistajan pistettä

M-Sport Ford World Rally Team valmiina Monte Carloon neljän kuljettajan voimin

M-Sportin kuljettajat Monte Carlossa edustavat sekä nuoria, uransa alkuvaiheessa olevia kuljettajia että kokemusta. Autokunnat ovat:

Kuljettaja

925 erikoiskoevoittoa

180 rallia

1727 pistettä

Kilpa-auton kehitystyöstä hyötyä myös asiakkaille

“Vuosien varrella yksi kiehtovimmista seikoista WRC-sarjassa on ollut selkeä yhteys huippusuorituskykyisten ralliautojen ja vastaavien arkikäyttöön tarkoitettujen mallien välillä”, sanoo Mark Rushbrook, Global Director, Ford Performance. "Siksi onkin niin tärkeää, että uusi WRC-aikakausi vastaa toimialamme sähköistymistä. Olemme Fordilla sitoutuneet sähköistettyyn tulevaisuuteen ja M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auton toiminta vaikeissakin olosuhteissa auttaa meitä kehittämään entistä jännittävämpiä sähköistettyjä voimansiirtoratkaisuja ja malleja asiakkaillemme.”

Uusi M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto on Fordin ensimmäinen sähköistetty kilpa-auto. Ralliauto perustuu Puma EcoBoost Hybrid -malliin ja sen voimansiirrossa on käytössä samanlaiset periaatteet, joita käytetään myös Puma EcoBoost Hybrid -mallissa.1Seuraavan sukupolven hybridivoimansiirto kerää energiaa talteen jarrutettaessa ja auton rullatessa ja varastoi sen 3,9 kWh akkuun. Energiaa käytetään täydentämään turboahdetun 1,6 litran EcoBoost-bensiinimoottorin suorituskykyä 100 kW tehoisen sähkömoottorin tuottamilla jopa kolme sekuntia kestävillä tehopiikeillä.

Sähköistetyn voimansiirron avulla on mahdollista ajaa puhtaasti sähköllä kaupunki-, ja huoltoalueilla sekä valikoiduilla alueilla erikoiskokeiden välillä. Akkua voi ladata ulkoisesta virtalähteestä tietyissä huoltopisteissä erikoiskokeiden välillä. Lataus kestää noin 25 minuuttia.

Lisäksi FIA WRC Rally1 -autoissa käytetään kaudesta 2022 alkaen fossiilivapaata polttoainetta, jossa yhdistetään synteettisiä ja biohajoavia ainesosia. Näin saadaan tuotettua sataprosenttisesti ympäristöystävällinen polttoaine.

“Aikataulu on ollut erittäin tiukka ja olemme olleet kiireisiä saadaksemme sekä autot että tiimin valmiiksi tulevan viikonlopun Monte Carlon ralliin ja rallin MM-kauden avaukseen. Mutta työ on ollut kaiken vaivan arvoista”, sanoo Richard Millener, M-Sport Team Principal. “Ford-kollegojen avulla ja tuella olemme rakentaneet fantastisen auton, jossa on valtavasti potentiaalia. Iso kiitos kaikille, jotka ovat olleet mukana tässä vaiheessa ja auttaneet meitä tiukkojen määräaikojen saavuttamisessa. Olemme ylpeitä saadessamme edustaa Fordia yhteistyömme 25. vuonna!”

M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 tekniset tiedot

M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto tukee Fordin sitoutumista sähköistymiseen. Yhtiö ilmoitti viime vuonna, että Euroopassa myytävä henkilöautomallisto koostuu kokonaan ladattavista hybrideistä ja täyssähköautoista vuoden 2026 puoliväliin mennessä, ja vuoteen 2030 mennessä henkilöautomallisto on kokonaan täyssähköinen.

Lisää tietoa ja kuvia Ford Motorsport -mediapankissa .

1 Puma 1.0 EcoBoost Hybrid CO2 -päästöt 119-143 g/km ja polttoaineenkulutus 5,3-6,3 l/100 km WLTP.

CO2-päästöt ja polttoaineenkulutus voi vaihdella eri mallien ja varustetasojen välillä.

WLTP-päästömittauksessa ilmoitettava polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä.

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 188 000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 maassa. Sen palveluksessa työskentelee noin 43 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 55 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 14 tehdasta, joista 10 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 4 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 – samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto aloitettiin Euroopassa vuonna 1911.

Oy Ford Ab on vuonna 1926 perustettu Ford-merkkisten henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen sekä varaosien maahantuoja ja tukkumyyjä, ja työllistää Suomessa noin 40 työntekijää. Ford-jälleenmyyjäverkosto on kattava. Täyden palvelun Ford-liikkeitä on 36, minkä lisäksi asiakkaita palvelee 22 korjaamoa.