Uudessa Ford Pumassa yhdistyvät houkutteleva muotoilu, luokkansa suurin tavaratila ja polttoainetaloutta parantava kevythybriditekniikka

Ford esitteli tänään uuden SUV-vaikutteisen Ford Puma crossover-mallin, jonka houkutteleva ulkoasu edustaa Fordin ihmiskeskeisen suunnittelun seuraavaa vaihetta. Kompaktin kokoluokan crossover-mallissa yhdistyvät näyttävä muotoilu, edistyksellinen kevythybridivoimansiirtoteknologia ja luokkansa suurin tavaratila.

Nerokkaat ja muunneltavat tavaratilaratkaisut ovat käyttäjien palautteen pohjalta kehitettyjä innovaatioita. Esimerkiksi auton ainutlaatuisen Ford Megabox-ratkaisun ansiosta tavaratilassa voi kuljettaa helposti vaikka kaksi golfbagia pystyasennossa. Megabox on myös helppo puhdistaa vedellä sen pohjassa olevan tyhjennystulpan ansiosta, mikä mahdollistaa likaisten ja märkien tavaroiden kuljettamisen mukavasti.  Asiakkaat voivat valita täysin uuden Puma-crossover-mallin omiin toiveisiinsa tai tarpeisiinsa sopivasti varusteltuna. Mallistoon kuuluu urheilullinen Puma ST-Line ja tyylikäs Puma Titanium.

Fordin EcoBoost-kevythybriditeknologian ansiosta Puma on polttoainetaloudellinen, reagoi nopeasti ja tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn. Matalakitkaiseen kolmisylinteriseen 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottoriin integroitu kevythybridivoimansiirtoteknologia takaa jopa 155 hevosvoiman tehon ja laajentaa bensiinimoottoria 11,5 kW:n hihnakäyttöisellä integroidulla laturi/generaattorilla (BISG). Tavallisen laturin korvaavalla BISG:llä voi ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevän energian ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkupakettia.

Puma hyödyntää 12 ultraäänianturia, kolmea tutkaa ja kahta kameraa Fordin edistyksellisissä Co-Pilot360-teknologioissa, jotka suojaavat autoa, helpottavat ajamista ja pysäköimistä ja tekevät ajokokemuksesta mukavamman, vaivattomamman ja turvallisemman. Helppokäyttöisiin ja intuitiivisiin teknologioihin kuuluvat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go ‑toiminnolla, uusi paikallinen vaarailmoitusjärjestelmä, langaton lataustoiminto ja 12,3 tuuman digitaalinen ”true colour” ‑kojetaulu. Täysin uuden Puman toiminnot langattomasta latauksesta Stop & Go ‑toimintoon saakka on suunniteltu tarjoamaan ratkaisuja omistajansa elämään ja tekemään ajamisesta Fordille tunnusomaisesti nautinnollisen ja hauskan kokemuksen.

KÖLN, Saksa, 26.6.2019 – Ford esitteli tänään uuden Ford Puman – SUV-vaikutteisen kompaktin kokoluokan crossover-mallin, jossa yhdistyvät näyttävä muotoilu, luokkansa suurin tavaratila sekä edistyksellinen kevythybridivoimansiirtoteknologia.

Uusi Ford Puma esittelee Fordin muotoiluidentiteetin uuden luvun vetovoimaisine suunnitteluyksityiskohtineen, mukaan lukien persoonalliset lokasuojan päälle sijoitetut ajovalot ja urheilulliset, aerodynaamiset linjat. Kompaktin crossover-mallin korotetun maavaran ansiosta ajo-ominaisuudet ovat vakaat, ja auto tarjoaa myös luokkansa suurimman 456-litraisen tavaratilan.

Fordin 48 voltin EcoBoost-kevytbriditeknologian ansiosta Puma on polttoainetaloudellinen, reagoi nopeasti ja tarjoaa tehokkaan suorituskyvyn. Matalakitkaiseen kolmisylinteriseen 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottoriin integroitu kevythybridivoimansiirtoteknologia takaa jopa 155 hevosvoiman tehon.

Edistykselliset kuljettajaa avustavat teknologiat tarjoavat mutkattoman ja miellyttävän ajokokemuksen. Näihin teknologioihin kuuluvat muun muassa:

• Aktiivinen vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control) Stop & Go ‑toiminnolla, liikennemerkkien tunnistuksella ja ajolinja-avustimella vaivattomaan ajamiseen moottoritiellä ja pysähtelevässä liikenteessä
  • Uusi paikallinen vaarailmoitusjärjestelmä (Local Hazard Warning), joka ilmoittaa kuljettajalle tiellä vastaan tulevasta vaaratilanteesta jo etukäteen ennenkuin kuski tai auton anturit havaitsevat sen.

Puma on myös kokoluokassaan ensimmäinen ajoneuvo, jossa on käyttömukavuutta lisäävät handsfree-takaluukku ja hierovalla ristiselän tuella varustettu istuin.

• ”Asiakkaamme kertoivat haluavansa kompaktin ja näyttävän auton, joka tarjoaa myös ratkaisuja jokapäiväiseen elämään. Vastasimme palautteeseen luomalla täysin uuden Ford Puman, joka on karismaattinen ja täynnä käytännöllisiä ratkaisuja aina hierovista istuimista kevythybridivoimansiirtotekniikkaan”, kertoo Stuart Rowley, President, Ford of Europe.

Uusi Puma on osa Fordin Euroopan laajentuvaa SUV-mallien ja SUV-vaikutteisten crossover-mallien valikoimaa, johon kuuluvat Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, Kuga, Edge ja täysin uusi Explorer ladattava hybridi. Jo yli joka viides Fordin Euroopassa myymä auto on SUV-mallinen, ja niiden myynti kasvoi vuonna 2018 yli 19 prosenttia.

Vuoden 2019 lopulla myyntiin tuleva Puma valmistetaan Romanian Craiovassa Fordin tehtaalla, joka vuonna 2008 tehtyjen 1,5 miljardin euron investointien jälkeen toimii äärimmäisen tiukkojen laatu- ja kokoonpanovaatimusten mukaisesti. Suomeen ensimmäiset autot toimitetaan alkuvuodesta 2020.

Katseet keräävää muotoilua ja luokkansa parasta käytännöllisyyttä

Täysin uuden Ford Puman tyylikkäät, urheilulliset ja huomiota herättävät mittasuhteet on saatu aikaiseksi hyödyntämällä Fordin pienen kokoluokan (B-segmentin) autoarkkitehtuuria ja käyttämällä optimoituja akseli- ja raidevälejä.

Puman matala ja viisto katto tekee sen siluetista dramaattisen ja helposti tunnistettavan. Crossover-mallille tyypillisen kiilamaisen sivuprofiilin vastaisesti autossa on ei-kiilamainen muotoilu, jonka matalamman vyötärölinjan ansiosta mittasuhteet ovat tasapainoiset. Fordin muotoilutiimi loi autoon tunteisiin vetoavan ja tasapainoisen olemuksen, ja tuotti yhdessä insinööritiimin kanssa tyylikkään kokonaisuuden, jossa helppokäyttöisyydestä ja tavaratilasta ei tarvitse tinkiä.

Puman sensuellit linjat jatkuvat auton sivuilla, jonka selkeästi muotoillut pyöränkaaret korostavat sen urheilullista luonnetta. Ilmeikkäässä etuosassa on taidokkaasti suunnitellut kanootin muotoiset ajovalot, jotka on sijoitettu korkealle lokasuojiin aivan etuosan ilmaverhoaukkoihin integroitujen LED-sumuvalojen yläpuolelle. Aukot ohjaavat ilmavirtausta etupyörien yli vähentäen ilmanpyörrettä ja siten parantaen auton aerodynamiikkaa. Kohti tunnistettavaa etusäleikköä jatkuvat ajovalot korostavat Puman rohkeaa ja aerodynaamista etuosaa ja antavat sille helposti lähestyttävää ilmettä.

Puman voimakkaita mittasuhteita vahvistaa myös ainutlaatuinen "kelluva" A-pilarin muoto. Tällä aikaan saatu keskeytyksetön yhteys vyötärölinjasta konepeltiin asemoi matkustamon visuaalisesti taaksepäin muodostaen voimakkaan, mutta selkeästi sensuellin siluetin.

”Halusimme heti alusta alkaen luoda tähän segmenttiin auton, jonka tunnistaa välittömästi – tulos on kompakti crossover-malli, jollaista emme ole koskaan aiemmin valmistaneet”, sanoo George Saridakis, Director, Interior and Exterior Design, Ford of Europe. ”Uusi huomiota herättävä muotoilu edustaa aivan uutta lukua Fordin muotoilussa. Auton houkutteleva ja omaleimainen ulkonäkö yhdessä sen kekseliäiden ja tyylikkäiden suunnitteluratkaisujen kanssa ilahduttavat ja yllättävät asiakkaamme täyttäen samalla heidän tarpeensa ja toiveensa.”

Asiakkaat voivat valita täysin uuden Puma-crossover-mallin omiin toiveisiinsa tai tarpeisiinsa sopivasti varusteltuna. Mallistoon kuuluu urheilullinen Puma ST-Line ja tyylikäs Puma Titanium.

Puma Titanium ‑mallissa on ainutlaatuiset helmenharmaat Pearl Grey 18 tuuman kevytmetallivanteet ja kromiset säleikön, sivuhelmojen ja sumuvalojen yksityiskohdat. Takadiffuusorissa ja etupohjapanssarissa on tyylikäs metallinharmaa viimeistely, ja ikkunalistat ovat kiiltävän mustat. Puma Titaniumin sisätiloissa ihastuttavat keinonahkainen ohjauspyörä, puuta jäljittelevät yksityiskohdat mittaristossa ja kojetaulussa sekä mallille tunnusomaiset ovien sisäosien kangasverhoilut.

Ford Performancen innoittamassa Puma ST-Line –mallissa on mattamustat kevytmetallivanteet 18 tuumaisina (vakiovaruste) tai 19 tuumaisina (valinnaisvaruste) ja urheilullinen jousitus, jonka jouset ja iskunvaimennus on erityisesti tähän malliin säädetty. ST-Line-mallin etuosan säleikössä on mattamustat yksityiskohdat ja korkeakiiltoinen rajaus, korkeakiiltoiset sumuvalojen kehykset sekä lisävarusteena saatava suurempi ja toiminnallinen kattospoileri.

ST-Line-malleille tunnusomaiset etupuskurin siivekkeet ohjaavat ilmaa aerodynamiikkaa parantaviin ilmaverhoaukkoihin. Puma ST‑Linen sisätiloissa on alaosastaan tasainen ohjauspyörä ja ST-Line-malleille tunnusomaiset istuimet punaisine korostustikkauksineen, saatavana myös valinnaisvarusteisiin osanahkaverhoiltuihin istuimiin. Kevytmetallipolkimet, alumiininen vaihteenvalitsin ja omaleimainen musta kattoverhoilu lisäävät auton urheilullista luonnetta.

Saatavilla on 10 eloisaa ulkoväriä: Blazer Blue, Frozen White, Race Red, Solar Silver, Agate Black, Lucid Red, Grey Matter, Desert Island Blue, Magnetic ja Metropolis White.

Puman houkutteleva ja ennennäkemättömän kompakti ulkoasu on sekä hyvännäköinen että käytännöllinen. Auton innovatiiviset tavaratilaratkaisut tarjoavat käytännöllisiä ratkaisuja päivittäisiin tavaratilaongelmiin. Pumassa on luokkansa suurin 456-litrainen tavaratila. Joustavaan tavaratilaan mahtuu helposti 112 cm pitkä, 97 cm leveä ja 43 cm korkea laatikko, kun toisen penkkirivin istuimet ovat taitettuina.

Fordin MegaBox-ratkaisu on kehitetty vastaamaan asiakkaiden tarpeita ja jopa ylittämään ne. Sen syvään, monikäyttöiseen säilytystilaan mahtuu helposti vaikkapa kaksi golfbagia pystyasennossa.

MegaBoxin tilavuus on 80 litraa. Sen 763 mm leveään, 752 mm pitkään ja 305 mm syvään säilytystilaan mahtuu pystyasentoon jopa 115 cm korkeita epävakaita tavaroita, kuten huonekasveja. Vaihtoehtoisesti siinä voidaan kansi suljettuna kuljettaa esimerkiksi likaisia urheiluvälineitä tai mutaisia kumisaappaita. Ford MegaBoxin synteettisen verhoilun ja pohjassa olevan tyhjennystulpan ansiosta se on helppo puhdistaa vedellä.

Puman tavaratilan lattia on uskomattoman monipuolinen. Sitä voi säätää kuormaustarpeen mukaan kolmeen eri asentoon käyttämällä vain yhtä kättä:

• Alimmassa asennossa käytössä on tavaratila suurimmillaan sekä Fordin MegaBoxin tarjoama säilytystila.
  • Ylimmässä asennossa on käytössä suurin lattiapinta-ala, joka on samassa tasossa alas taitettujen toisen penkkirivin istuimien kanssa.
  • Irrotettuna lattiaa voidaan säilyttää turvallisesti pystysuunnassa tuettuna toisen penkkirivin istuimien takaosaa vasten, jolloin käytössä on koko 456 litran tilavuus.

Säädettävässä tavaratilan lattiassa on hunajakennorakenne, joka on saanut inspiraationsa suihkukoneissa ja superautoissa käytettävien komponenttien erittäin lujista kuusikulmaisista kennoista.

Puman kuormausta helpottaa entisestään Fordin kokoluokassaan ensimmäisenä tarjoama handsfree-takaluukkutekniikka. Tämän ansiosta takaluukku on helppo avata yksinkertaisella potkuliikkeellä puskurin alla, vaikka kantaisi ostoksia, lapsia tai urheiluvälineitä.

Puman takaluukussa on myös innovatiivinen hattuhyllyratkaisu, joka ratkaisee tavallisen ongelman: mitä tehdä hattuhyllylle kuormauksen ja kuorman purkamisen aikana sekä kuljetettaessa suuria tavaroita. Takaluukkuun asennettu tavaratilan kansi liikkuu yhdessä takaluukun kanssa, jolloin sivutukia ei tarvita. Tämä takaa esteettömän pääsyn lastattaessa autoa takaa. Joustava matkatavaroiden suojus muotoutuu helposti suurten tavaroiden ympärille.

”Tavoitteemme oli koko kehitysprosessin ajan tarjota ennennäkemätöntä käytännöllisyyttä kompaktissa ja tehokkaassa paketissa”, kertoo Norbert Steffens, Puma Chief Programme Engineer. ”Puman ainutlaatuinen Ford MegaBox ja hattuhylly ovat esimerkkejä innovatiivisesta ajattelustamme, jonka ansiosta pystyimme tarjoamaan joustavuutta tyylistä tinkimättä.”

Edistyksellinen voimansiirtoteknologia

Aiemmin tänä vuonna Ford ilmoitti, että täysin uudesta Focuksesta alkaen kaikista yhtiön esittelemistä malleista esitellään myös sähköistetty versio. Täysin uuden Puman asiakkaat pääsevät ensimmäisten joukossa nauttimaan modernista kevythybridirakenteesta, joka vähentää polttoaineen kulutusta ja entisestään parantaa Fordille tunnusomaista hauskaa ajokokemusta tarjoamalla lisää suorituskykyä ja nopeamman reagoinnin.

Kevythybriditeknologia laajentaa Puman 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottoria 11,5 kW:n hihnakäyttöisellä integroidulla laturi/generaattorilla (BISG). Tavallisen laturin korvaavalla BISG:llä voi ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevän energian ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkupakettia.

BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen moottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.

125 ja 155 hevosvoiman vaihtoehtoina tarjottava älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää. Sähköenergiaa voi käyttää kahdella eri tavalla:

• Täydentämään polttomoottorin vääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuottaa enimmillään 50 Nm vääntöä ja vähentää siten polttomoottorista otettavaa tehoa ja pienentää kulutusta jopa 9 prosenttia WLTP-analyysin perusteella. Vääntömomentin korvaus vaikuttaa CO2-päästöihin lukemasta 124 g/km alkaen ja polttoainetalouteen lukemasta 5,4 l/100 km alkaen 125 hevosvoiman mallissa ja CO2-päästöihin lukemasta 127 g/km alkaen ja polttoainetalouteen lukemasta 5,46 l/100 km alkaen 155 hevosvoiman mallissa.*
  • Lisäämään koko voimansiirtojärjestelmän kokonaisvääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuo jopa 20 Nm lisää vääntöä polttomoottorin suurimpaan vääntöarvoon. Tämä tuottaa jopa 50 prosenttia enemmän vääntöä pienemmillä kierroksilla parantaen auton suorituskykyä.

Sähköinen vääntömomentti tekee autosta pirteämmän ja suorituskykyisemmän tarjoten jopa 50 prosenttia enemmän vääntöä – erityisesti matalilla kierrosluvuilla – ja parantaen siten ajokokemusta. BISG-järjestelmän tuoma lisävääntö myös vähentää turboahtimen aiheuttamaa viivettä ja nopeuttaa turbon vastaamista kaasuun, joten Fordin suunnittelijat ovat voineet pienentää 1,0 litran EcoBoost-moottorin puristussuhdetta ja käyttää siinä suurempaa turboahdinta.

BISG:n avulla moottorin pystyy myös käynnistämään 300 millisekunnissa – noin silmäräpäykseen kuluvassa ajassa – joten sen avulla Puman EcoBoost-kevythybridiversion polttoainetta säästävä Auto Start-Stop ‑tekniikka pystyy toimimaan entistä useammissa tilanteissa, kuten esimerkiksi auton rullatessa pysähdyksiin alle 15 km/h:n nopeudella ja auton ollessa paikallaan kytkinpoljin painettuna.

• ”1,0 litran EcoBoost-moottorimme on jo osoittanut, että suorituskyky ja polttoainetaloudellisuus voivat toteutua samanaikaisesti. EcoBoost-kevythybriditeknologiamme nostaa tämän aivan uudelle tasolle”, sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. ”Uskomme asiakkaiden ihastuvan yhtä paljon EcoBoost-hybridijärjestelmämme tasaiseen ja tehokkaaseen voimantuottoon kuin sen tarjoamiin polttoainesäästöihinkin.”

Lisäksi asiakkaat voivat valita haluamansa mallin Ford EcoBoost ‑bensiinimoottoreiden ja Ford EcoBlue ‑dieselmoottoreiden laajasta valikoimasta. Moottoreiden toimintaa tukevat käyttökustannuksia entisestään alentava vakiovarusteinen Auto Start-Stop –järjestelmä ja nopeatoiminen kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

Puman 125 hevosvoiman 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottorin CO2-päästöt ovat 131 g/km ja kulutus 5,8 l/100 km. Mallisto täydentyy lanseerauksen jälkeen myös dieselmalleilla ja seitsenvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla.

Puman 125 hevosvoiman 1,0 litran EcoBoost-kevythybridivoimansiirrossa on käytetty Fordin kehittämää toimialan ensimmäistä kolmisylinterisen moottorin lepuutustoimintoa, joka poistaa käytöstä yhden moottorin sylintereistä, kun moottorin täyttä tehoa ei tarvita esimerkiksi vaihteen ollessa vapaalla tai moottorin kuormittuessa vain vähän. Järjestelmä voi ottaa yhden sylinterin käyttöön tai poistaa sen käytöstä 14 millisekunnissa.

Puma parantaa entisestään Fordin B-segmentin autojen arkkitehtuuria, joka tarjoaa luokkansa parasta ajodynamiikkaa myös Ford Fiestalle. Uusi jäykempi takajousitus, suuremmat iskunvaimentimet, jäykemmät jousitusholkit ja optimoidut jousituksen yläkiinnikkeet vähentävät kitkaa ja parantavat jäykkyyttä koko alustassa, minkä ansiosta Puma tarjoaa luokkansa parhaan ajodynamiikan.

Luottamusta herättävää tekniikkaa

Puma hyödyntää auton ympärille sijoitettuja 12 ultraäänianturia, kolmea tutkaa ja kahta kameraa. Näin saadaan aikaan Fordin edistyksellisiä Co-Pilot360-teknologioita, jotka suojaavat autoa, helpottavat ajamista ja pysäköimistä ja tekevät ajokokemuksesta mukavamman, vaivattomamman ja turvallisemman.

Seitsenvaihteinen automaattivaihteisto, Stop & Go ‑toiminnolla varustettu aktiivinen vakionopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistus ja kaistanpitoavustin auttavat pitämään auton turvallisen ja mukavan etäisyyden päässä edellä kulkevista autoista. Järjestelmä auttaa vähentämään pitkien ajomatkojen rasitusta pitämällä auton ajokaistan keskellä ja lisäksi säätämään auton nopeutta nopeusrajoitusten mukaiseksi seuraamalla nopeusrajoituskylttejä. Lisäksi käytetään auton navigointijärjestelmän antamia tietoja.

Stop & Go ‑toiminnon ansiosta aktiivinen vakionopeudensäädin pystyy pysäyttämään auton kokonaan ajettaessa pysähtelevässä liikenteessä käyttämällä jopa 50 % kokonaisjarrutusvoimasta ja lähtemään automaattisesti liikkeelle alle kolme sekuntia kestävän pysähdyksen jälkeen. Jos pysähdys kestää yli kolme sekuntia, kuljettajan täytyy painaa ohjauspyörässä olevaa painiketta tai kaasupoljinta saadakseen auton jälleen liikkeelle.

FordPass Connect ‑modeemiteknologian tarjoama uusi paikallinen vaarailmoitusjärjestelmä ilmoittaa kuljettajalle tiellä edessä olevista vaaratilanteista jo ennen kuin ne tulevat näkyville kulman tai muiden ajoneuvojen takaa.

Paikallisia vaaratilanteita koskevat ilmoitukset toimitetaan satelliittinavigoinnista riippumatta, ja ne perustuvat HERE Technologiesin toimittamiin ajantasaisiin tietoihin, jotka saadaan paikallisilta viranomaisilta, hätäpalveluilta ja muilta pilveen yhdistetyiltä ajoneuvoilta.

Vaaratilanneilmoitukset muun muassa tietöistä, rikkoutuneista ajoneuvoista, eläimistä, jalankulkijoista tai esineistä ajotiellä, ja jopa vaarallisista ajo-olosuhteista toimitetaan autoon OTA-päivityksinä. Tämän ansiosta kuljettajat voivat ajoissa valmistautua myös niihin vaaratilanteisiin, jotka eivät ole vielä heidän näköpiirissään.

B-segmentin Fordiin on asennettu nyt ensimmäistä kertaa taakse laajakulmakamera, jonka 180 asteen näkymää voi katsoa auton kosketusnäytön kautta. Tämän ansiosta jalankulkijat, pyöräilijät ja muut ajoneuvot voi havaita helpommin peruutettaessa pois parkkipaikoilta tai kulkuväyliltä.

Puman peruuttaminen onnistuu helpommin Fordin kuolleen kulman varoitusjärjestelmän (BLIS) ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän ansiosta. Järjestelmä varoittaa peruuttavan auton takaa mahdollisesti ajavista ajoneuvoista ja voi jarruttaa automaattisesti välttääkseen törmäyksen tai minimoidakseen sen vaikutukset, jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin.

Fordin aktiivinen pysäköintiavustin ja rinnakkaispysäköintiavustin auttavat kuljettajia löytämään sopivan paikan ja pysäköimään handsfree-toiminnolla tasku- tai rinnakkaisparkkiin. Automaattinen kaukovalotekniikka himmentää Puman ajovalot automaattisesti, jolloin vastaantulevien ajoneuvojen kuljettajat eivät häikäisty.

Fordin kaistavahtijärjestelmää entisestään parantava, tienreunan havaitsemistoiminto (Road Edge Detection) tunnistaa, milloin päällystetty tie muuttuu ajokelvottomaksi pinnaksi, kuten pehmeäksi reunaksi, pientareeksi tai ruohoksi. Järjestelmä voi käyttää ohjauspyörään vääntövoimaa estääkseen ajoneuvoa luisumasta pois ajotieltä.

Puman teknologiat auttavat kuljettajia selviytymään paremmin myös kiireisissä kaupunkiympäristöissä. Jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin havaitsee auton edessä tai läheisyydessä ajoradalla liikkuvat henkilöt, jotka saattavat tulla ajoneuvon tielle. Järjestelmä on suunniteltu vähentämään joidenkin autojen ja jalankulkijoiden välisten etutörmäysten vakavuutta tai auttamaan kuljettajia välttämään törmäyksen kokonaan. Pumassa on parannettu versio teknologiasta, sillä siinä on laajempi kameran kuvakulma, joka helpottaa jalankulkijoiden liikkeiden seuraamista.

Törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä auttaa onnettomuustilanteissa vähentämään mahdollisen toisen törmäyksen vaikutusta lisäämällä automaattisesti jarrupainetta havaittuaan ensimmäisen törmäyksen. Nopeuden hiljentäminen voi auttaa vähentämään matkustajien vammoja sekä autolle syntyviä lisävaurioita.

Puman muita teknologioita, jotka auttavat kuljettajaa välttämään onnettomuuksia ovat:

• Törmäyksenväistöavustin, joka toimii sekä kaupunki- että moottoritienopeuksilla. Tutkan ja kameran avulla järjestelmä havaitsee edessä hitaammin liikkuvat ja pysähtyneenä olevat ajoneuvot ja auttaa kuljettajaa ohjaamaan ajoneuvon ohitse, jos törmäysvaara on välitön.
  • Wrong Way Alert ‑varoitusjärjestelmä, joka käyttää tuulilasissa olevaa kameraa ja tietoja auton navigointijärjestelmästä ja varoittaa kuljettajaa äänimerkeillä ja varoitussymboleilla, jos auto ohittaa kaksi kielletty ajosuunta ‑liikennemerkkiä moottoritien liittymässä. Järjestelmä on käytössä tietyissä Keski-Euroopan maissa.

”Puma tarjoaa käyttäjilleen luokkansa laajimman valikoiman eri teknologioita”, Steffens kertoo. ”Sen toiminnot aina langattomasta latauksesta Stop & Go ‑toimintoon saakka on suunniteltu sopimaan saumattomasti omistajansa elämään. Ne tekevät Puman ajamisesta vaivattoman ja intuitiivisen kokemuksen.”

Innovatiivinen ja kutsuva

Puman innovatiivinen ja ylellinen sisustus on suunniteltu auttamaan sen käyttäjiä hallitsemaan paremmin arjen paineita.

Pumassa on kokoluokassaan ensimmäisenä hierovalla ristiselän tuella varustetut etuistuimet, jotka hierovat väsyneitä lihaksia ja tekevät matkanteosta rennompaa. Hieronnassa on kolme voimakkuusasetusta ja sen pyörimissuunnat ovat säädettäviä.

Etuistuinten selkänojassa on ohueksi muotoiltu rakenne, joka maksimoi toisen penkkirivin matkustajien polvitilan, kun taas toisen penkkirivin istuimien muoto on suunniteltu niin, että autoon nouseminen ja siitä poistuminen käy mahdollisimman helposti. Kuljettajan istuin on myös korkeussäädettävä.

Etu- ja takaistuimiin on saatavilla irrotettavat ja pestävät istuinsuojukset Puma-mallista riippuen, mikä helpottaa sisätilojen säilyttämistä uudenveroisina. Asiakkaat voivat jopa mukauttaa sisätiloja eri värein ja kuvioin, ja integroitujen vetoketjujen ansiosta suojukset voidaan irrottaa yhdellä kädellä.

Lisäksi täysipituinen avattava panoraamakatto, joka koostuu kahdesta lähes täysleveästä karkaistusta sävylasista, luo entistä tilavamman ja ilmavamman vaikutelman niin etu- kuin takamatkustajillekin.

Kuljettajat pysyvät helposti ajan tasalla kiireisessä työelämässään ja vapaa-ajallaan, sillä auton innovatiivisiin ominaisuuksiin kuuluu langaton latausalusta, jolla älypuhelimen voi ladata helposti liikkeellä ollessa. Latausalustan paikka on aivan kojetaulun alapuolella, joten sen latauskaapelin ei tarvitse varata toista Puman kahdesta USB-liitännästä. Alusta havaitsee yhteensopivat laitteet automaattisesti ja aloittaa niiden lataamisen.

Laitteet voi liittää Bluetooth-yhteydellä Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmään, jolloin Puman kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta, ilmastointia ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla. Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto™ ‑yhteensopiva ilman lisämaksuja ja sitä voi ohjata keskelle asennetun 8-tuumaisen kosketusnäytön avulla yhdellä tai kahdella sormella.

FordPass Connect ‑modeemiteknologia tekee Pumasta mobiilitukiaseman, jonka langattomaan verkkoon voi yhdistää jopa 10 laitetta. Järjestelmässä on monia käteviä ominaisuuksia, joita voi käyttää FordPass-mobiilisovelluksen avulla, kuten Vehicle Locator ‑autonpaikannustoiminto. Vehicle Status ‑tilatoiminnolla voit tarkistaa polttoainetason, hälytykset, öljyn käyttöiän ja paljon muuta. FordPass-mobiilisovelluksen avulla voi myös etänä avata ja lukita ovet sekä käynnistää auton etänä, kun kyseessä on automaattivaihteinen malli.**

Autoon valinnaisvarusteena saatavana oleva B&O-äänentoistojärjestelmä on viritetty tarjoten ensiluokkaisen kuuntelukokemuksen ajo-olosuhteista riippumatta.

Upealla bassoäänellä varustettu 10-kaiutinjärjestelmä sisältää 150 mm x 200 mm kokoisen ulkoisen subwooferin, joka on integroitu auton tavaratilaan – tavaratilan koosta kuitenkaan tinkimättä. Optimaalisille paikoille sijoitetut diskanttikaiuttimet toistavat laajan äänimaiseman istumakorkeudelle ja tuottavat mukaansatempaavan kuunteluelämyksen kaikille matkustajille. Järjestelmässä on 575 watin digitaalinen signaalinkäsittelyvahvistin, joka ohjaa taajuuskorjausta ja äänensekoitusta, kuten valittua tilaääntä.

Lisäksi 12,3 tuuman täysin konfiguroitavissa olevan digitaalisen kojetaulun ansiosta kuljettajat voivat mukauttaa ja priorisoida näytössä näytettäviä tietoja, kuten kuljettajaa avustavia teknologioita ja satelliittinavigoinnin ilmoituksia. Vapaamuotoista teknologiaa käyttävässä digitaalisessa kojetaulussa on kaarevat yläreunat, joten se sulautuu saumattomasti auton sisustukseen. Kojetaulun paneelissa hyödynnetty teknologia mahdollistaa johdotuksen upottamisen paneelin reunojen yli, joten sen suunnittelussa on voitu käyttää perinteisestä suorakaiteesta eroavia muotoja.

Lisäksi 24-bittisen digitaalisen ”true colour” ‑kojetaulun kuvat ja kuvakkeet ovat tarkkoja, teräviä ja intuitiivisia. Monivärinäytön ansiosta kojetaulun värit toistuvat kirkkaina eikä niiden lukeminen väsytä silmiä.

• ”Uskomme vahvasti, että Puma vetoaa eurooppalaisiin kompaktin kokoluokan autojen ostajiin”, Rowley sanoo. ”Olemme tutkineet kaikki vaihtoehdot voidaksemme tarjota asiakkaillemme auton, jossa yhdistyvät heidän toivomansa monipuoliset käyttömahdollisuudet. Sen ansiosta heillä on nyt mahdollisuus hankkia parhaimman näköinen auto, jonka he ovat koskaan omistaneet.”

Android ja Android Auto ovat Google Inc.:n tavaramerkkejä.

*Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure ‑testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. WLTP on uusi ja entistä totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP on alkanut korvata kokonaan New European Drive Cycle ‑syklin (NEDC), joka on edellinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

**Alueilla, joilla lainsäädäntö sen sallii

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 196  000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 49 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 63 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 7 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.