Uusi Ford Fiesta ST käy kiivaasti kaupaksi

Uusi Ford Fiesta ST käy kiivaasti kaupaksi

• Ford on saanut 3 000 tilausta uudesta Fiesta ST:stä sen tultua myyntiin maaliskuussa.
  • Uusi Fiesta ST on ennätysnopea tuotantoajoneuvo. Se kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on 220 km/t. Sen polttoaineen kulutus on kuitenkin 20 prosenttia alhaisempi kuin edellisen sukupolven Fiesta ST:n.
  • Korkea varustelutaso ja tyylikäs ulkomuoto vetoavat ostajiin. Suosituin väri on ollut Spirit Blue.

Helsinki 21.5.2013 – Fordin nopein tuotantoauto pikkuautojen luokassa, Ford Fiesta ST, on valloittanut jo 3 000 asiakasta maaliskuisen markkinoille tulonsa jälkeen.

Erityisen suosittu se on ollut Isossa-Britanniassa, jossa on myyty puolet kaikista autoista. Seuraavaksi eniten Fiesta ST:tä on tilattu Saksassa ja Sveitsissä.

182-hevosvoimainen Fiesta ST kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on 220 km/t. Siitä kuuluu kiitos Ford Motor Companyn Global Performance Vehicle -ryhmän eurooppalaiselle tiimille, Ford Team RS:lle, joka on kehittänyt auton alustan.

Edellisen sukupolven malliin verrattuna uusi Fiesta ST on 20 prosenttia tehokkaampi ja sen CO2 -päästöt ovat 20 prosenttia alhaisemmat, ollen 138 g/km*.

“Tieto uudesta Fiesta ST:stä on levinnyt suusta suuhun käsittämättömällä nopeudella. On selvää, että meillä on käsissämme jotakin erikoista”, kertoo Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales and Service, Ford of Europe). “Olemme todella ylpeitä tuotekehitystiimistämme, joka loi auton, jota Euroopan autokriitikoiden kerma pitää paitsi hämmästyttävän hyvänä, myös edullisena.”

Fiesta ST:n kehitystiimi sai viime kuussa 2013 Vehicle Dynamics International Awards -tapahtumassa  Dynamics Team of the Year -tittelin. Ford Team RS:n  ajoneuvodynamiikan erikoisasiantuntija David Put on puolestaan palkittu Dynamicist of the Year -tittelillä.

1.6-litraisella EcoBoost-moottorilla varustetussa Fiesta ST:ssä on suorituskykyistä autoa varten hienosäädetty ohjaus, jousitus, jarrut ja paranneltu dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmä. Lisäksi siinä on Ford MyKey ja SYNC-yhteydenpitojärjestelmä hätäaputoiminnolla. (Katso video, jossa David Put ajaa Fiesta ST:tä Fordin Lommelin testiradalla Belgiassa tästä linkistä.)

Uudessa Fiesta ST:ssä on suuri puolisuunnikkaan muotoinen, hunajakennostoa muistuttava etusäleikkö sekä upea diffuusori. Vakiovarustelu on korkea tasoinen. Suosituin korin väri on Spirit Blue, jonka on halunnut 27 prosenttia asiakkaista. Seuraavaksi suosituimmat värit ovat Frozen White ja Race Red.

Uuden Fiesta ST:n suosio hipoo viime kesänä myyntiin tulleen Focus ST:n suosiota. 250-hevosvoimainen, 2.0 litran EcoBoost-moottorilla varustettu Focus ST on ollut suosituin suorituskykyinen auto Euroopassa tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 2 100 myydyllä autolla.

* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivin (EC) 715/2007 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 172 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 69 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.