Uusi Ford Tourneo Custom hoitaa henkilökuljetukset tyylillä

Uusi Ford Tourneo Custom hoitaa henkilökuljetukset tyylillä

• Fordin täysin uusi Tourneo Custom on tyylikäs ja henkilöautomainen henkilökuljetuksiin tarkoitettu ajoneuvo
  • Henkilöautomaisella dynamiikalla, kuljettajan huomioivalla ohjaamolla ja upouudella sisätilasuunnittelulla varustettu ajoneuvo antaa mahdollisuuden vedota uusiin asiakkaisiin aina yksityisautoilijoista elämätapakuljettajiin ja tyylillä hoidettaviin henkilökuljetuksiin.
  • Edustaa samaa mukavuustasoa ja sisältää samoja kuljettajaa avustavia teknologioita kuin Fordin uusimmat henkilöautot, muun muassa ääniohjauksella toimivan SYNC-järjestelmän
  • Tourneo Customin saa kahdeksan- tai yhdeksänpaikaisena ja lyhyellä tai pitkällä akselivälillä. Tilava ja monipuolinen Tourneo Custom on käyttökustannuksiltaan edullinen ja polttoainetaloudellinen.

Helsinki 31.8. 2012 – Dynaaminen uusi Ford Tourneo Custom on henkilökuljetukseen tarkoitettu tyylikäs ja henkilöautomainen pakettiauto, joka tulee myyntiin Euroopassa vielä loppuvuodesta 2012.

Sen uusi ilme, henkilöautomainen sisustus ja ajodynamiikka, älykkäät teknologiat ja polttoainetaloudellisuus tekevät Ford Tourneo Customista houkuttelevan käytettiinpä sitä yksityisajoon tai vaativiin henkilökuljetuksiin.

“Täysin uusi Tourneo Custom vetoaa tyylikkyydellään ja suorituskyvyllään laajaan ostajakuntaan ja erityisesti niihin, jotka tarvitsevat yksityiskäyttöön tilavaa ja monipuolista ajoneuvoa”, kertoo Stephen Odell (Chairman and CEO, Ford of Europe). “Kyseessä on fantastisen näköinen kulkuneuvo – niin sisä- kuin ulkopuolelta – joka tarjoaa erinomaista käytettävyyttä, toiminnallisuutta ja ajamisen mukavuutta jokapäiväiseen ajoon.”

Dynaaminen uusi muotoilu

Tourneo Customin edistynyt virtaviivainen profiili perustuu samaan kineettiseen muotokieleen kuin Fordin henkilöautot ja saa aikaan voimakkaan liikkeen tuntuman silloinkin, kun ajoneuvo on paikallaan. Kineettinen muotokieli tuo ajoneuvoon urheilullisemman asennon lisäksi myös rohkeasti nousevan kylki- ja ikkunalinjan, edukseen erottuvan puolisuunnikkaan muotoisen etusäleikön ja ulkonevat pyöräkotelot.

Auton saa kahdeksan- tai yhdeksänpaikkaisena ja joko lyhyellä (2933 mm) tai pitkällä akselivälillä (3300 mm). Lyhyen akselivälin mallin kokonaispituus on 4,97 metriä ja pitkän akselivälin mallin 5,34 metriä. Molemmissa on runsaasti tilaa niin matkustajille kuin matkatavaroille. Pitkän akselivälin mallissa on lisätilaa matkatavaroille kolmannen penkkirivin takana.

Alle kahden metrin korkuinen Tourneo Custom noudattaa mitoiltaan myös suurinta osaa pysäköintialueiden korkeusrajoituksista. Siihen on saatavana kattoteline, jonka korkeutta voidaan helposti säätää.

Tourneo Custom -malleissa on sivuliukuovet ja takaluukku vakiona. Astinlaudat ovat matalalla, joten autoon pääsy on helppoa.

Monikäyttöiset henkilöautomaiset sisätilat

Tourneo Custom tuo henkilökuljetussegmenttiin henkilöautomaista tyyliä ja hienostuneisuutta korkealuokkaisista materiaaleista valmistetuilla upouusilla sisätiloillaan. Tyylikäs ja veistoksellinen kojelauta on suunniteltu kuljettajan ympärille ja tekniikka on pitkälti samaa kuin Fordin henkilöautoissa. Kuljettajan istuinta pystyy säätämään entistä monipuolisemmin, samoin ohjauspylvästä.

Takapenkit ovat täysin uutta suunnittelua, ja ne voi helposti taittaa useisiin eri asentoihin sekä siirtää pois joko osittain tai kokonaan. Valittavana on jopa 30 erilaista istuinjärjestystä. Takapenkillä istuvat matkustajat pääsevät nauttimaan tilavasta ympäristöstä ja mukavasta, kauttaaltaan somistetusta matkustamosta. Kaikissa istuimissa on kolmipisteturvavyöt.

Takamatkustajilla on runsaasti tilaa. Istuinten materiaaliksi voi valita joko kangas- tai nahkaverhoilun. Taakse sivuikkunoihin saa myös kaihtimet.

Auton lämmitys- ja ilmastointijärjestelmä on entistä tehokkaampi. Takaosaan on mahdollista saada erillinen ilmastointiyksikkö valinnaisvarusteena.

Tourneo Custom -asiakas voi valita mieleisensä varustelutason. Suomeen tuotavia vaihtoehtoja on kaksi, Trend ja Limited.

Älykkäitä teknologioita

Tourneo Customissa on laaja valikoima uusia älykkäitä teknologioita, jotka ovat entuudestaan tuttuja Fordin henkilöautoista.

• SYNC, ääniohjauksella toimiva autoon integroitu yhteydenpitojärjestelmä – Mahdollistaa matkapuhelimien ja musiikkisoittimien yhdistämisen ajoneuvoon ja niiden hallinnan ääniohjauksella.
  • Hätäaputoiminto – Järjestelmä on käytössä SYNCissä. Tämä palkittu uusi ominaisuus on suunniteltu auttamaan matkustajia ottamaan yhteys hätäkeskukseen onnettomuuden sattuessa; järjestelmä välittää tiedon onnettomuusajoneuvon sijainnista automaattisesti.
  • Kaistavahti ja kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert) – Uusimmat ajamista helpottavat ominaisuudet varoittavat kuljettajaa, jos järjestelmä huomaa ajoneuvon ajautuvan tahattomasti pois kaistalta tai jos kuljettajan vireystila laskee.
  • Peruutuskamera – Kameran näyttö toimii integroituna taustapeiliin.
  • ECOnetic-teknologiat – Fordin edistykselliset matalien CO2 -päästöjen teknologiat, joihin kuuluvat muun muassa Auto-Start-Stop-järjestelmä ja älykäs (Smart Regenerative Charging) latausjärjestelmä kaikissa ajoneuvoissa.
  • Uusin Fordin audio/navigointijärjestelmä – integroitu audiojärjestelmä sisältäen CD-soittimen ja DAB-radion, ensiluokkainen navigaattori 5-tuumaisella monitoiminäytöllä.
  • Automaattiset kaukovalot – vaihtaa ajovalot automaattisesti kaukovaloiksi ja takaisin
  • Nopeuden rajoitin – kuljettaja voi säätää maksiminopeuden, tapahtuu vakionopeudensäätimen kytkimistä

Erinomainen ajodynamiikka

Tourneo Custom tuo henkilökuljetussegmenttiin henkilöautomaisuutta. Sen ajodynamiikka ja suorituskyky on viilattu tuomaan samanlaisen luonnollisen ja helpon ajokokemuksen, mitä asiakkaat arvostavat Fordin henkilöautoissa.

Fordin insinöörit ovat kehittäneet uuden globaalin alustan, joka tekee Tourneo Customista jäykemmän ja vahvemman. Vääntöjäykkyyttä on lisätty 37 prosenttia, mikä vaikuttaa myönteisesti sekä auton käsiteltävyyteen että melutasoon.

Huolellisella jousituksen komponenttien ja ohjauksen säätämisellä on saatu aikaan merkittävästi parempi ajomukavuus sekä tarkempi ja ketterämpi ohjaus. Uuden Ford Focuksen tapaan uudessa Tourneo Customissa on uusin ajonvakausteknologia ja dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä, jotka takaavat paremman pidon ja vakauden.

Jäykempi rakenne ja häiritsevän melun ja värinän pienentämiseksi tehdyt toimenpiteet ovat mahdollistaneet sen, että auto on huomattavasti hiljaisempi niin ohjaamossa kuin matkustamossa.

Maksimaalista matkustajan turvallisuutta

Tourneo Custom on ensimmäinen Tourneo-malli, jossa on käytetty ultralujaa booriterästä. Yhteensä 40 prosenttia korista on joko korkea- tai erittäin korkealujuuksista terästä, minkä ansiosta kori on kestävä, mutta kevyt ja tarjoaa hyvän törmäyssuojan.

Etupenkin matkustajilla on sivuturvaverhot, kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt ja istuimiin upotetut rintakehää suojaavat turvatyynyt. Fordin henkilöautojen tapaan Tourneo Customissa on myös vaakasuoraan vetäytyvä ohjauspilari, jolloin voidaan lieventää päähän ja rintakehään kohdistuvaa iskua rajuissa törmäystilanteissa.

Tourneo Custom on luokkansa ensimmäinen auto, joka on kehitetty uusimpia Euro NCAP:n jalankulkijan suojaa koskevien säädösten mukaisesti.

Ensiluokkainen polttoainetehokkuus

Tourneo Customissa on Fordin 2.2-litraisesta Duratorq TDCi -dieselmoottorista edelleen kehitetty moottori. Moottorin saa Suomessa kahtena eri tehovaihtoehtona eli 125- tai 155-hevosvoimaisena. Kaikissa malleissa on kuusivaihteinen käsivaihteisto ja Auto-Start-Stop-toiminto vakiona. Tourneo Customissa on myös alhainen polttoaineenkulutus, vain 6,5 l/100 km ja CO2 -päästöt ovat 172 g/km.*

Auton moottoria on kehitetty takaamaan hyvä polttoainetaloudellisuus ja ajettavuus sekä matalat päästöt. Moottorin uudelleen kalibroinnilla on saatu aikaan mahdollisimman alhainen polttoaineen kulutus sekä parempi vääntömomentti ja reagointi.

Tourneo Custom on suunniteltu käytännölliseksi ja käyttökustannuksiltaan alhaiseksi. Sen huoltoväli on jopa kaksi vuotta tai 50 000 kilometriä.

”Olemme yhdistäneet henkilöautomaisen matkustamomukavuuden ja varusteet entistäkin parempaan käytännöllisyyteen ja matalampiin käyttökustannuksiin,” sanoi Barry Gale (Chief Engineer, Ford of Europe).

Uuden Tourneo Customin tuotanto alkoi kesällä Fordin tehtaalla Turkin Kocaelissa. Suomen markkinoille ajoneuvon odotetaan saapuvan marraskuussa 2012.

Lisätietoja: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.