Uusi Transit Custom teki historiaa saamalla ensimmäisenä luokassaan Euro NCAP -testissä täydet 5 tähteä – myös Tourneo Custom on 5 tähden arvoinen

·  Täysin uusi Ford Transit Custom on saavuttanut ensimmäisenä autona luokassaan täydet viisi tähteä riippumattomalta ajoneuvojen turvallisuutta testaavalta Euro NCAP -järjestöltä; viiden tähden luokitus koskee myös uutta henkilökuljetukseen tarkoitettua Tourneo Customia

·  "Kansainväliseksi Vuoden Pakettiautoksi 2013" valittu Transit Custom oli paras luokassaan ja sai 77 prosenttia yleisestä turvallisuudesta, 90 prosenttia lasten turvallisuudesta ja 84 prosenttia aikuisten turvallisuudesta

·  Euro NCAP on myöntänyt ensimmäistä kertaa Fordille Advanced-tunnustuksia pakettiautojen teknologioista. Kaistavahdin saaman tunnustuksen ansiosta Fordilla on nyt yhteensä 7 eri Advanced-tunnustusta – siis enemmän kuin millään muulla valmistajalla. Myös Fordin SYNC hätäaputoiminnolla saa tunnustuksen

HELSINKI, 13.12.2012 – Täysin uusi Transit Custom on tehnyt historiaa saamalla ensimmäisenä luokassaan täydet viisi tähteä turvallisuudesta Euro NCAP -järjestöltä. Viiden tähden luokitus koskee myös uutta henkilökuljetukseen tarkoitettua Tourneo Customia.

"Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto 2013" sai 77 prosentin yleisarvosanan Euro NCAP:n uusissa raskaiden ajoneuvojen törmäystesteissä. Se sai luokassaan parhaat arvosanat lasten turvallisuudesta (90 prosenttia), aikuisten turvallisuudesta (84 prosenttia) ja turvaominaisuuksista (71 prosenttia).

Ford sai myös kaikkien aikojen ensimmäiset Euro NCAP -järjestön Advanced-tunnustukset pakettiautojensa teknologioista. Kaistavahdin ansiosta Fordilla on nyt yhteensä seitsemän Advanced-tunnustusta – siis enemmän kuin millään muulla valmistajalla. Myös Fordin SYNC hätäaputoiminnolla sai tunnustuksen.

"Transit Custom määrittelee uudelleen pakettiautojen turvallisuuden", kertoo Barb Samardzich (Vice President of Product Development, Ford of Europe). "Olemme yhdistäneet lujan teräsrakenteen, jalankulkijoita suojaavan etuosan ja luokan johtavat turvallisuusteknologiat luodaksemme markkinoiden turvallisimman pakettiauton.”

Transit Custom on täysin uudenlainen tonniluokan pakettiauto. Se on suunniteltu suojaamaan sekä matkustajat että jalankulkijat erittäin hyvin kaikissa onnettomuustilanteissa. Sen korista yli 40 prosenttia on valmistettu korkealujuuksisesta tai erittäin korkealujuuksisesta teräksestä, ja ajoneuvolle tehtiin kehitysvaiheessa yli 4 500 virtuaalista törmäyssimulaatiota sekä 30 varsinaista törmäystestiä.

Ajoneuvon etuosa on varustettu monipuolisella valikoimalla ominaisuuksia, jotka on tarkasti suunniteltu vähentämään jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä. Se on myös ensimmäinen Transit, johon on saatavissa etuistuimen turvaverhot sisältävä parannettu turvajärjestelmä.

"Tarjoamalla sekä matkustajille että jalankulkijoille näin hyvän suojan Ford Transit Custom asettaa epäilemättä riman korkealle", sanoo Euro NCAP -järjestön pääsihteeri Michiel van Ratingen. "Tämän kokoluokan ajoneuvojen testaaminen on Euro NCAP -järjestölle uusi aluevaltaus, ja on ilahduttavaa, että kuluttajat, jotka haluavat ostaa tämän kokoisen 5 tähden ajoneuvon, voivat nyt tehdä sen."

Kaistavahtitoiminto tärisyttää ohjauspyörää ja laukaisee hälytyksen näytössä varoittaakseen kuljettajaa, jos järjestelmä havaitsee ajoneuvon ajautuvan pois kaistalta.

SYNCin hätäaputoiminto auttaa Transit Customin matkustajia soittamaan paikalliseen hätäkeskukseen ennätyksellisesti 26 kielellä, joita puhutaan 40:llä Euroopan alueella. Se paikantaa onnettomuuden sijainnin ajoneuvon GPS-, kartta- ja matkapuhelinverkkotietojen avulla ja soittaa hätäkeskukseen matkustajan Bluetooth-yhteyttä käyttävällä matkapuhelimella. Teknologia on saatavissa myös täysin uuteen B-MAXiin, uuteen Fiestaan, C-MAXiin, Focukseen ja uuteen Kugaan.

"Euro NCAP myöntää Advanced-tunnustukset kaikkein korkealaatuisimmille turvallisuusinnovaatioille, ja Ford on ensimmäinen valmistaja, joka saa tunnustuksen raskaiden ajoneuvojen luokassa testatulle ajoneuvolle", kertoo Euro NCAP -järjestön johtaja Andre Seeck. "Transit Customin omistajat saavat nyt käyttöönsä turvallisuutta parantavia ja kuljettajaa avustavia teknologioita, jotka olivat aiemmin saatavilla vain henkilöautoihin."

Tourneo Custom

Myös täysin uusi henkilökuljetukseen tarkoitettu Tourneo Custom on saanut tämän viiden tähden Euro NCAP -luokituksen. Se tarjoaa erinomaiset turvallisuusominaisuudet niin henkilökohtaiseen käyttöön kuin ammattitoimintaan.

Henkilökuljetukseen tarkoitettu Tourneo Custom tuo henkilöautojen tyylin ja hienostuneisuuden pakettiautojen luokkaan, ja se on saatavissa kahdeksan- tai yhdeksänpaikkaisena kahdella eri akselivälillä. Tourneo Custom tarjoaa omistajalleen erinomaiset toiminnot, kestävän rakenteen ja alhaiset ylläpitokustannukset.

Takaistuimet on suunniteltu kokonaan uudelleen, ja ne voidaan helposti taittaa moneen eri asentoon sekä poistaa osittain tai kokonaan. Takana istuvilla matkustajilla on käytössään runsaasti tilaa ja viihtyisä, täysin verhoiltu matkustamo.

Sekä Transit Custom ja Tourneo Custom ovat nyt myynnissä.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 172 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 69 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.