G.H. Mumm Cordon Rouge Brut on saatavilla magnum-koossa upeassa lahjapakkauksessa Alkosta ympäri vuoden samppanjapullon hinnalla.

​Tiesitkö, että magnum-pullo tarjoaa samppanjan ystäville parhaan mahdollisen makunautinnon?

Samppanja-asiantuntija, Master of Wine Essi Avellan antaa vinkiksi valita magnum-pullon, jos haluaa optimoida samppanjan maun. Hän suosii itse magnumia sen hienostuneemman maun, juhlavuuden ja riittoisuuden takia.

Maison Mumm -samppanjatalon lippulaiva G.H. Mumm Cordon Rouge Brut voitti hiljattain kultaa magnum-pullojen sarjassa arvostetussa Champagne & Sparking Wine World Championships 2016 (CSWWC) -kilpailussa.

Samppanja-asiantuntija, Master of Wine Essi Avellanin mukaan CSWWC:ssa arvioidaan normaalikokoisten pullojen ohella magnumeita, sillä pullokoko vaikuttaa merkittävästi samppanjan makuun.

‒ Magnum-pullossa samppanjan maku tulee paremmin oikeuksiinsa kuin 0,75 litran pullossa. Pääsyy magnumin maun ylivertaisuuteen on pullon puolet pienempi happimäärä suhteessa sen sisältämään samppanjaan, onhan molemmilla pulloilla samankokoiset kaulat. Magnum-pullossa samppanjalla on merkittävästi vähäisempi taipumus oksidoitua, Essi Avellan perustelee eroa.

‒ Magnumin makua parantaa myös samppanjan toinen käyminen, joka tapahtuu vähäisemmän hapen takia myöhemmin ja keskimäärin kahdeksan päivää pidempään kuin perinteissä pullossa, samppanja-asiantuntija jatkaa.

‒ Magnumeissa samppanja on mielestäni hienostuneempaa, nuorekkaampaa ja vähemmän oksidoitunutta. Nykyisin suosin itse magnumeja, sillä ne ovat ehdottomia valintoja pitkään kypsytykseen, mutta suosikkejani myös välittömään nauttimiseen. Valitsenkin magnumin sen laadun, juhlavuuden ja riittoisuuden takia, Essi Avellan toteaa.

Mikä sitten on Mumm Cordon Rouge Magnum Champagne Brut -samppanjan salaisuus?

‒ MUMM-samppanjatalon tyylinäytteessä on raikkauden ja täyteläisyyden välillä optimaalinen tasapaino, jota samppanjan matala sokeripitoisuus täydentää. Mumm Cordon Rouge Brut on yksi talon suosituimmista vuosikerrattomista samppanjoista, joka pääsee oikeuksiinsa magnum-pullossa, luonnehtii Tiina Heusala Pernod Ricard Finlandilta.

Essi Avellanin mukaan Winston Churchill on kiteyttänyt asian osuvasti: magnum on hyvä pullokoko kahdelle herrasmiehen lounaalle, silloin kun toinen ei juo.

Samppanja-asiantuntija, Master of Wine Essi Avellan: Kaikki irti samppanjan mausta

Jotta samppanjan ominaisuudet pääsevät kunnolla esiin, kiinnitä huomiota sen tarjoiluun.

Ennen tarjoilua jäähdytä samppanjaa muutaman tunnin ajan jääkaapissa – ei kuitenkaan pakastimessa.

Jäähdytyksen voi tehdä myös tyylillä laittamalla pullo samppanja-cooleriin, joka täytetään jäillä ja kylmällä vedellä. Siinä samppanja jäähtyy noin puolessa tunnissa. Ihanteellinen lämpötila on usein kahdeksan astetta, jolloin juoman aromit pääsevät oikeuksiinsa.

Kuivattu pullo suunnataan poispäin ihmisistä 45 asteen kulmassa. Samalla, kun korkin päällä oleva sidelanka kierretään auki, korkkia pidetään paikoillaan peukalolla. Kun lanka on saatu auki, otetaan tukeva ote korkista ja kierretään pulloa – ei korkkia. Korkin liikettä hidastetaan niin, että paine työntää sen vähitellen ulos.

Oikeanmuotoisessa lasissa sekä samppanjan kuplat että maku pääsevät oikeuksiinsa. Ihanteellinen lasi on suunniteltu varta vasten samppanjalle. Laakean lasin sijaan kannattaa suosia riittävän suurikokoista tulppaaninmallista lasia.

Kun samppanjan kaataa lasiin varovasti valuttaen, se säilyttää kuplansa paremmin. Pidä lasia kiinni varresta, jotta käden lämpötila ei lämmitä juomaa.

G.H. Mumm Cordon Rouge
Koko 0,75 l, hinta 42,90 €,