Uutinen -

Picosun kehittämässä vihreää viestintätekniikkaa -- CO₂-ympäristöpäästöt vähenevät jopa 13 miljoonaa tonnia

ESPOO, 17 tammikuuta 2011 - Suomalainen, maailmanlaajuisesti toimiva korkealaatuisten atomikerroskasvatusjärjestelmien (ALD = Atomic Layer Deposition) suunnittelija ja valmistaja Picosun Oy on yksi yhdestätoista suomalaisesta, saksalaisesta, alankomaalaisesta ja ruotsalaisesta teollisesta ja neljästä tutkimuspartnerista, jotka muodostavat uuden EPAMO –projektiryhmän. EPAMO on merkittävä 13,3 miljoonan euron hanke, jonka tavoitteena on vähentää jopa 1.700 megawattia (MW) langattomien tietoliikennejärjestelmien - esimerkiksi matkapuhelintekniikan - energiankulutuksesta.

Langattoman tietoliikenteen näennäisesti loputon kasvu ruuhkauttaa maailmanlaajuiset tiedonsiirron järjestelmät. Käyttöön otettavien taajuusalueiden määrä lisääntyy ja kehittyneet matkapuhelinstandardit tukevat huimia datanopeuksia. Matkapuhelinten tukiasemien määrä nousee arvioiden mukaan nykyisestä viidestä miljoonasta kymmeneen miljoonaan vuoteen 2015 mennessä. Kasvu johtuu suurelta osin uuden tietoliikenneinfrastruktuurin rakentamisesta kehitysmaihin. Tämä määrä tukiasemia kuluttaa noin 15.000 megawattia sähkötehoa.

EPAMOn työlistalla oleva uusi teknologia yksin leikkaa noin 1.500 MW yllä kuvatusta kulutuksesta. EPAMOn panos tulevaisuuden ympäristöystävälliseen handset-teknologiaan säästää 140 MW energiaa lisää. Lähes 1.700 megawatin yhteissäästö on enemmän kuin Suomessa ja Ranskassa rakenteilla olevan uusimman jättimäisen ydinvoimalatyypin sähköntuotantokapasiteetti. Tämän energiamäärän tuottaminen fossiilisten polttoaineiden avulla vapauttaisi ympäristöön vuosittain noin 13 miljoonaa tonnia hiilidioksidia (CO₂).

EPAMOn kautta on tarkoitus luoda uusi MEMS (mikroelektromekaaninen järjestelmä) - teknologiaohjelma, joka mahdollistaa uuden RF (radiotaajuus) front-end-arkkitehtuurin kehittämisen sekä nykyisiin että seuraavan sukupolven matkaviestinjärjestelmiin – sekä itse matkapuhelimiin että niiden tukiasemiin. EPAMOn muunneltavan antennin konsepti tuottaa vertaansa vailla olevan suorituskyvyn, energiatehokkuuden, komponenttikoon kutistumisen ja kustannustehokkuuden. Tämä saavutetaan kokonaisvaltaisen lähestymistavan kautta tarjoamalla uusia kehittyneitä kiekkomateriaaleja ja RF-komponenttien malleja, joissa yhdistyvät uudet ohutkalvomateriaalit ja ohutkalvoteknologian CMOS (Complementary Metal-Oxide-Semiconductor, kanavatransistoreihin perustuva mikropiiritekniikka) -ratkaisut sekä ”More than Moore” -periaatteen mukainen lähestymistapa (Mooren laki keskittyy transistorien määrän kasvuun mikrosirulla; ”More than Moore” -periaatteella viitataan järjestelmäintegraatioon ja vallankumoukselliseen monitoimielektroniikkaan).

EPAMOa koordinoi tohtori Thomas Metzger EPCOS AGsta Saksasta. EPCOS on maailman johtava RF-suodattimien valmistaja ja maailmanlaajuisesti numero kakkonen matkapuhelinten front-end RF-moduliratkaisuissa. EPCOS Netherlands NV kehittää tekniikkaa ja liiketoimintamalleja mm. antennivirittimien, viritettävien päätevahvistimien ja älykkäiden RF-front-end ratkaisujen alueilla.

"EPAMOn tärkein tähtäin on maailman matkapuhelinklusterin luomilla markkinoilla, mutta sama antenniviritinteknologia löytää kyllä tiensä myös mobiili-IT -laitteisiin kuten PDAt (Personal Digital Assistant), mobiilit minikannettavat, tablettitietokoneet ja muut vastaavat laitteet, lisäten ja optimoiden niiden tiedonsiirtokapasiteettia. Tämä avaa EPAMOn tuotteille toisen markkinan, kooltaan samankokoisen kuin nykyinen matkapuhelinteollisuus," sanoo Picosunin toimitusjohtaja Juhana Kostamo.

Osana EPAMOa Picosun kehittää edistyneitä ALD-teknikkaan perustuvia materiaaleja ja ratkaisee sellaisia valmistuksen haasteita kuten yhtenäisten ja vaatimustenmukaisten ohutkalvojen tuottamista alustoille jotka sisältävät 3D-rakenteita ja puolijohdesirulle tehtyjä suuren aspektisuhteen läpivientejä (TSV, Through-Silicon Via). "Radiotaajuisista mikroelektromekaanisista järjestelmistä (RF-MEMS) on tullut kooltaan niin mikroskooppisia ja samaan aikaan rakenteeltan niin monimutkaisia, että ALD tarjoaa ainoan mahdollisen tekniikan ohutkalvotuotantoon. On tosin hyvin onnekasta, että Picosun on juuri viime aikoina nossut esiin ALD-tuotannon haasteiden menestyksellisenä ratkojana," Juhana Kostamo sanoo.

ENIAC JU (eurooppalaisen nanoelektroniikan teknologia-aloite), on julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuusjärjestö. Se yhdistää Euroopan komission, 21 Euroopan maata  ja nanoelektroniikan yksityiset toimijat. ENIAC JU on myöntänyt EPAMOlle 2,2 m€. EPAMOon osallistuvien maiden kansallinen julkinen rahoitus kattaa 5,5 m€ ja 5,6 m€ tulee EPAMO -kumppaneilta itseltään.

Maailmanlaajuiset MEMS -markkinat kasvavat yli 12,5 miljardiin dollariin vuoteen 2012 mennessä. Tästä lähes 1,2 miljardia on RF-MEMSin osuus. Yleisten MEMS -markkinoiden vuotuisen kasvuprosentin (CAGR - Compound Annual Growth Rate) taas ennustetaan olevan 17% vuosina 2008-2012. RF-MEMSin CAGR-kasvun odotetaan olevan huimat 45%, korkein kaikista MEMS-aloista.

Suomalainen maailmanlaajuisesti operoiva huippuluokan atomikerroskasvatusjärjestelmiä valmistava Picosun Oy kehittää ja valmistaa ALD -reaktoreita mikro- ja nanoteknologian sovelluksiin. Picosunilla on maailmanlaajuinen myynti- ja huoltoverkko. Picosunin pääkonttori sijaitsee Espoon Otaniemessä, tuotanto Kirkkonummella, ja yrityksen Pohjois-Amerikan päämaja Detroitissa, Michiganin osavaltiossa USA:ssa. Picosunin SUNALE™ ALD -laitteistoja on myyty johtaviin yliopistoihin, sekä yritysten tuotekehitys- ja tuotantotarkoituksiin eri puolille Eurooppaa, Pohjois-Amerikkaa ja Aasiaa. Picosun on osa Stephen Industries Inc Oy -konsernia.

Suomessa on maailman pisimmät perinteet ALD -reaktoreitten suunnittelussa ja valmistuksessa. Tekniikan tohtori Tuomo Suntola kehitti ALD -menetelmän vuonna 1974. Nykyään hän toimii Picosun Oy:n hallituksen jäsenenä. Sven Lindfors, Picosunin tekninen johtaja ja yksi yrityksen perustajista, on suunnitellut ja toteuttanut ALD -reaktoreita vuodesta 1975 lähtien.

Lisätietoa:
Picosun Oy, Juhana Kostamo, toimitusjohtaja