Vuoden perennaksi valittiin koristelaukka 'Millenium'

Perennapenkissä suunnittelu on tärkeää – Violetit vuoden perennat siivittävät kukkapenkin pitkään kukintaan

Syksy on kevään ohella puutarhakasvien tärkeää istutusaikaa. Erityisesti monet astiataimina myytävät perennat eli monivuotiset, ruohovartiset koristekasvit hyötyvät syksyn kosteasta maaperästä, ja ehtivät juurtua paikoilleen ja vahvistua ennen talven pakkasia. Kesälomalla onkin hyvä suunnitella uusia istutusalueita ja perennapenkkejä sekä hoitaa jo olemassa olevia istutuksia. Kokeile vuoden perennoiksi nimettyjä koristelaukka ’Milleniumia’ ja jalokurjenpolvi ’Rozannea’.

Lomalla on aikaa seurata puutarhan kasvua ja nauttia luonnosta. Kesän aikana on myös hyvä merkitä muistiin huomiot olemassa olevista perennapenkeistä ja ideat uusista kukkapenkeistä. Joskus on tarpeen vaihtaa jonkin kasvin paikkaa, tai ideoida penkkiin uusi kasvi, joka täydentää olemassa olevien kasvien kukintaa. Kukkapenkeissä on usein tavoitteena se, että niistä löytyy katsottavaa keväästä syksyyn asti, kokonaisuus on tasapainoinen ja kasvit hyvinvoivia.

Uutta perennapenkkiä suunnitellessa on hyvä huomioida muutamia asioita. Kukkapenkin voikin suunnitella etukäteen paperille tai tietokoneelle. Ensimmäiseksi on hyvä pohtia hetki kukkapenkin sijaintia. Onko penkki auringossa, vai varjossa? Onko paikka suojainen vai avoin? Kostea vai kuiva? Kerääntyykö paikalle talvisin paljon lunta? Millainen maaperä paikassa on? Kasvit on valittava kasvupaikan mukaan, jotta niillä on mahdollisuus viihtyä ja kasvaa.

Harmoniseen kukkapenkkiin hankitaan yleensä useampi samanlainen kasvi, ja kasvit istutetaan esimerkiksi kolmen tai viiden kasvin ryhmiin. Erilaisia kasvien ryhmiä yhdistelemällä saadaan elävä, mutta tasapainoinen kokonaisuus. Kukkien ja lehtien osalta pyritään löytämään kauniita yhdistelmiä, joissa värit ja muodot tukevat ja korostavat toisiaan. Kukkapenkin taka-alalle istutetaan korkeampia, ja etualalle matalampia kasveja.

Plantagenin trendiraportin (2021, osa 1)* mukaan puutarhakasveilta toivotaan ennen kaikkea helppohoitoisuutta. Myös kasvien ulkonäkö ja pitkäikäisyys ovat raportin mukaan tärkeitä kriteerejä kasveja valittaessa.

Vuoden perennat Allium ’Millenium’ ja Geranium ’Rozanne’

Laukat ja kurjenpolvet ovat viime aikoina olleet trendikkäitä puutarhan kasveja, eikä ihme. Molemmista löytyy monia helppohoitoisia, kauniita ja pitkään kukkivia lajikkeita. Plantagen onkin valinnut vuoden perennoiksi tänä vuonna koristelaukka Allium 'Milleniumin' ja jalokurjenpolvi Geranium 'Rozannen'. Koristelaukka ’Millenium’ kukkii violetein kukin monesta muusta laukasta poiketen aina myöhäiseen syksyyn asti. Myös jalokurjenpolvi ’Rozanne’ kukkii pitkälle syksyyn, ja sopii sekä kukkapenkkeihin että maanpeitekasviksi.

’Milleniumin’ halkaisijaltaan noin viiden senttimetrin pallomaisesti kasvavat kukat houkuttelevat runsaasti pölyttäjähyönteisiä ja perhosia. Kukat keikkuvat noin 30 cm korkeiden varsien päissä. ’Milleniumin’ pitkät, teräväkärkiset lehdet eivät muiden laukkojen tapaan lakastu kukinnan jälkeen, vaan pysyvät kiiltävän vihreinä. Kasvi kukkii heinäkuusta syyskuuhun asti. Kasvi sopii hyvin joko yksittäiskasviksi, tai samaan penkkiin tai istutusastiaan esimerkiksi mirrinmintun tai punahatun kanssa.

’Rozanne’ kukkii kauniilla sinivioleteilla kukilla, joissa on vaaleampi keskus. Kasvi viihtyy ’Milleniumin’ tavoin läpäisevässä maassa. Noin puoli metriä korkea ’Rozanne’ sopii sekä perennapenkkeihin että maanpeitekasviksi korkeampien perennojen, pensaiden tai puiden juurelle. Maanpeittoperennoja käytetään esimerkiksi kattamaan perennapenkissä laajempia alueita, aluskasveina puiden tai pensaiden alla sekä peittämään rinteitä. Käyttämällä vain yhtä lajia pinnasta saadaan yhtenäinen ja siten näyttävä, mutta maanpeittokasveiksi voidaan myös yhdistellä muutamia eri aikaan kukkivia lajeja, jolloin lopputulos on dynaamisempi.

*Kasvitrendit 2021 -raportin ensimmäinen osa on ladattavissa täältä.

Kuvia löytyy tiedotteen liitteinä.

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen Country Operation Manager
Minna.Inberg@plantagen.fi

Plantagenista saat kaiken tarvitsemasi kasvavaan elämään. Meiltä löydät projekteihisi kasvit, kalusteet, tiedon ja inspiraation. Autamme sinua pääsemään lähemmäs luontoa ja sen positiivista voimaa. Palvelemme yli 130 myymälässä ympäri Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä verkkokaupassa, joka on aina avoinna. Tervetuloa Pohjolan ihanimpaan kasvihuoneeseen!