Plantagen harkitsee seitsemän myymälän sulkemista talvikauden ajaksi

Plantagenin 14 myymälän verkosto Suomessa on kauttaaltaan parantanut tulostaan viimeisen 18 kuukauden aikana kustannussäästöjen sekä kevään ja kesän aikana lisääntyneen myynnin ansiosta. Tästä huolimatta puolet myymäläverkostosta on ensi sijassa korkeiden vuokranmaksujen takia edelleen kannattamaton, ja näiden seitsemän myymälän osalta Plantagen harkitsee nyt väliaikaista sulkemista talvikauden 2020/2021 ajaksi.

Mahdollinen sulkeminen talvikaudeksi 2020/2021 koskee Jyväskylän, Kaarinan, Lahden, Lappeenrannan, Porvoon, Raision ja Vaasan myymälöitä. Myymälöissä aloitetaan lakisääteiset yhteistoimintaneuvottelut. Neuvottelut koskevat 69:ää henkilöä.

Talvikauden aikana Plantagenin tavoitteena on neuvotella myymäläkiinteistöjen vuokrasopimukset uudestaan, jotta yritys voi jatkaa kannattavaa toimintaa ja avata myymälät uudelleen keväällä 2021 korkeasesongin alkaessa.

– Olemme sitoutuneet rakentamaan ja ylläpitämään myymäläverkostoa ja verkkokauppaa, jotka paitsi palvelevat asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla, tuovat myös kannattavaa kasvua. Käynnissä olevan myymäläverkoston kehitystyön kautta olemme kuluneen vuoden aikana parantaneet like for like -tulostamme huomattavasti sekä luoneet pohjaa uusille mahdollisuuksille, sanoo Plantagenin konsernijohtaja Nina Jönsson.

Myymäläverkoston kehitystyön puitteissa Plantagen on sulkenut tai päättänyt sulkea kaksi kannattamatonta myymälää Norjassa ja viisi myymälää Ruotsissa. Toimenpiteiden kautta Plantagen on näin parantanut konsernin liiketoimintatulosta kokonaisuutena molemmissa maissa.

– Voidaksemme myös jatkossa tarjota asiakkaillemme inspiroivia ostokokemuksia unohtamatta kannattavaa kasvua, meidän pitää panostaa valittuihin myymälöihin. Meidän on kehitettävä myymäläverkostoa kokonaisuutena sekä käytävä rakentavaa keskustelua myymäläkiinteistöjemme omistajien kanssa vuokratasosta, joka palvelee molempia osapuolia ja mahdollistaa kannattavan vähittäiskauppatoiminnan, sanoo Nina Jönsson.

Plantagenilla on Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa yhteensä 136 myymälää, joista 14 myymälää on Suomessa. Henkilöstön määrä Suomessa on 180.

Median yhteydenotot:

Jonna Varhama
Viestintätoimisto Manifesto
jonna.varhama@manifesto.fi

Alueet

Elämä kasvien kanssa alkaa Plantagenista! Plantagenilla on Suomessa 15 myymälää Helsingistä Vaasaan. Plantagenin liikeideana on tuoda inspiraatiota elämään sekä laaja valikoima tuotteita ja tarvikkeita kasvien kasvattamiseen, niin kotona, parvekkeella kuin puutarhassakin.