Pelargoni 'Estelle' on Plantagenin vuoden 2023 pelargoni

Plantagenin vuoden pelargoni Estelle sopii myös pistokkaaksi

Sopivasti mummolan muistoja herättävä, mutta samalla trendikäs pelargoni on löytänyt tiensä monen kasviharrastajan sydämeen jo vuosien ajan. Kestävänä tunnettu pelargoni onkin pitänyt viime vuosina pintansa yhtenä suomalaisten suosikkikesäkukkana. Plantagen valitsee myös vuosittain vuoden pelargonin ja tänä vuonna tittelin saa ’Estelle’.

’Estelle’ kukkii vivahteikkaan vaaleanpunaisilla puolikerrannaisilla kukilla, joissa on tumman purppuransävyinen keskusta. Kyseessä on melko uusi lajike, jolla on raikkaan vihreä lehvästö hennolla suklaanruskealla kuvioinnilla. Kuten myös ’Estellen’, pelargonien ihastuttava kukinta jatkuu läpi kesän ja kasvi on kestävä, sietäen myös jonkin verran kuivuutta. ’Estelle’ viehättää ruukkuistutuksissa tai kukkapenkissä koko kesän ja tämä uniikki pelargonialajike on romanttisen kaunis hempeän hattaran sävyisenä.

Pelargonit tuovat monipuolista ja -vuotista iloa

Sen lisäksi, että pelargonit hurmaavat upean runsailla ja värisillä kukinnoilla, pelargoneja löytyy myös eri tuoksuisina. Tuoksupelargonit ovatkin aivan erityisiä pelargoneja, sillä niiden lehdissä on eteerisiä öljyjä, jotka vapautuvat ilmaan voimakkaina tuoksuina lehtiä koskettaessa. Tuoksupelargoneja löytyy monipuolisesti esimerkiksi sitruunaisen, minttusuklaisen ja muskottimaisen tuoksuisina ja niitä voi hyödyntää myös esimerkiksi hyttyskarkotteena tai ruoanlaitossa ja leivonnassa.

Yksi pelargonien parhaista puolista on myös se, että ne ovat oikein talvetettuina monivuotisia. Joissakin suvuissa saatetaan jopa vaalia tiettyä pelargonia ja sen jälkeläisiä perheen aarteena ja perintönä, jolloin kasviin liittyy myös paljon yhteisiä muistoja.

Pelargonit ovat loistavia pistokaskasveja

Tämän vuoden pistokastrendi ulottuu myös pelargoneihin, sillä pelargonit ovat hyvin elinvoimaisia vähälläkin vaivalla. Pelargonista saa pistokkaita leikkaamalla liian pitkäksi venähtäneet versot ja juurruttamalla ne pienissä ruukuissa pistokkaiksi. Ennen ruukkuun siirtämistä versojen voi myös antaa kasvattaa juuria vesilasissa. Hyvä aika ottaa pelargonista pistokkaita on elo–syyskuussa, jolloin ne ehtivät juurtua ennen valon vähenemistä. Toinen vaihtoehto on leikata talvehtineen kasvin latvat pistokkaiksi keväällä.

Plantagenin Kasvitrendit 2023 -trendiraportin mukaan pistokaslisäys on kasvattanut suosiotaan Suomessa viime vuosina. Pistokkaat ovat kekseliäs lahjaidea ja toisaalta myös tapa varmistaa oman lempikasvin uudistuminen ja jatkuvuus.

Helppohoitoinen ikisuosikki

Pelargonit viihtyvät parhaiten valoisassa ja aurinkoisessa paikassa. Ne voi viedä ulos, kun riski pakkasiin on ohi. Istuta pistokas tai kaupasta ostettu kasvi mielellään uuteen kasvualustaan, kastele lannoitevedellä, tai sekoita mullan joukkoon pitkäaikaisia ravinteita.

• Sijainti ja valovaatimukset: Pelargonit viihtyvät valoisalla, aurinkoisella ja suojaisella paikalla. Huoneenlämpö sisätiloissa on hyvä, mutta kesällä ne viihtyvät parhaiten ulkona. Pelargonit talvetetaan sisätiloissa, mieluiten valoisassa ja viileässä paikassa.
  • Multa: Istuta pelargonit suurempiin ruukkuihin, joissa on ravinteikasta pelargoni- tai kesäkukkamultaa.
  • Kastelu: Pelargonit sietävät hyvin kuivuutta, eivätkä ne pidä kosteudesta. Tunnustele sormillasi: jos kasvualusta on kuiva, on aika kastella.
  • Lannoitus: Lannoita pelargoneja ruukkukasveille tai kesäkukille tarkoitetulla lannoitteella kerran viikossa maalis-lokakuun välisenä aikana.
  • Leikkaaminen: poista kuihtuneet kukat ja lehdet sitä mukaa, kun niitä tulee, jotta kukinta olisi runsaampaa. Istuta kasvi uudelleen ja leikkaa tarvittaessa varhain keväällä.

Plantagenin pelargonivalikoiman löydät täältä.
Tutustu pelargoneihin tarkemmin täällä.
Lue pistokastrendistä Plantagenin Kasvitrendit 2023 -raportilla tarkemmin täällä.

Kuvia löytyy tiedotteen liitteinä.

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen maajohtaja

Plantagenista saat kaiken tarvitsemasi kasvavaan elämään. Meiltä löydät projekteihisi kasvit, kalusteet, tiedon ja inspiraation. Autamme sinua pääsemään lähemmäs luontoa ja sen positiivista voimaa. Palvelemme yli 120 myymälässä ympäri Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä verkkokaupassa, joka on aina avoinna. Tervetuloa Pohjolan ihanimpaan kasvihuoneeseen!