Suomalaisten perinteinen joulukukkasuosikki päivittyy nyt säihkyvän pinkiksi

Suomalaisten perinteinen joulukukkasuosikki päivittyy nyt säihkyvän pinkiksi

Plantagenin trendiraportin mukaan 39 % suomalaisista on sitä mieltä, että joulukukat luovat parhaiten joulutunnelmaa kotiin. Vuoden 2023 suosituimmat joulukukat ovat perinteisiä ja noudattavat edellisvuosien linjaa – ensimmäisellä sijalla on jälleen suomalaisten suosikki joulutähti.

Suomalaisten suosituin joulukukka on edellisten vuosien tapaan perinteinen joulutähti (28 %). Toisella sijalla on hyasintti (21 %), jonka suosio kasvoi 2 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Suomalaisten kolmanneksi suosituin joulukukka on amaryllis (15 %). Joulutähti on suosituin joulukukka myös Ruotsissa ja Norjassa.

Vaikka perinteet kukoistavat, rinnalle nousee uusia haastajia. Klassisia kukkavalintoja täydennetään erilaisilla värivaihtoehdoilla.

– Suomessa ajattomat suosikit kuten jouluruusu pitävät edelleen pintansa, mutta esimerkiksi pinkin väriset joulutähdet kiinnostavat kuluttajia entistä enemmän, Plantagenin myymäläpäällikkö Pirjo Uuttana sanoo.

Joulukukkien merkitys tunnelmanluojina on kokonaisvaltainen: yli puolet suomalaisista (54 %) on sitä mieltä, että joulukukan tai -kasvin tuoksu tuo mieleen muistoja. Joulun aikana kotona voi tuoksua esimerkiksi kuusi, neilikka, appelsiini tai sitruuna, joiden koetaan herättävän henkiin muistoja lapsuudesta.

Yksinkertaisilla asetelmilla trendikästä tunnelmaa

Joulukukista ja -koristeista voi luoda harmonisia asetelmia ulos tai sisätiloihin. Asetelmaan voi halutessaan ripustaa pienet patterivalot tuomaan lämpöä ja tunnelmaa.

– Valitse asetelmaan yksi tai kaksi väriä, jotka sointuvat toisiinsa. Valkoinen väri korostaa muiden kasvien väriä. Lisäksi voi käyttää vihreitä havukasveja, Uuttana vinkkaa.

Pöydälle tehtävän asetelman pohjana toimii matala astia, jolloin kukat ja koristeet pääsevät hyvin esille. Koristeeksi sopii esimerkiksi luonnonoksat.

– Kauniin pelkistetty asetelma syntyy hyasinteista. Istuta useampi hyasintti vieri viereen suureen, keraamiseen kulhoon. Kasvien sipulit voi peittää sammaleella ja päälle ripotella esimerkiksi pieniä käpyjä, Uuttana neuvoo.

Luo kotipihalle ikioma talvipuutarha

Ulkona olevia kasveja ei kannata unohtaa pimeään joulun aikana. Kylmänkestävillä kasveilla ja pihapuilla sekä ulkovaloilla saadaan aikaan talvipuutarhamaista tunnelmaa.

– Koristele muutama kookkaampi pihakasvi ulkovalosarjoilla. Saman sävyiset valosarjat luovat pihalle kauniin ja yhtenäisen kokonaisuuden, Uuttana vinkkaa.

Valojen avulla voi myös korostaa pihan rakenteita, kuten huvimajan tai ulkorakennuksen sisäänkäynnin, köynnöskehikon tai portin pielen. Patterivaloilla voi valaista myös erikokoisia lyhtyjä pihalla tai ovensuulla.

Kasvitrendit 2023 -raportti

Plantagen esittelee tänä vuonna jo kahdettatoista kertaa Kasvitrendit-raporttinsa. Vuosittainen tutkimus on toteutettu yhteistyössä HUI Researchin kanssa ja se perustuu 1145 kuluttajan vastauksiin Suomessa sekä valittujen asiantuntijoiden haastatteluihin. Norjassa ja Ruotsissa on toteutettu vastaavat kuluttajatutkimukset. Kasvitrendit 2023 on jaettu viiteen osaan, jotka julkaistaan kuluvan vuoden aikana.

Tutustu viidenteen Kasvitrendit 2023 -raporttiin ”Kasvien voima jouluna” täältä.

Kuvia löytyy tiedotteen liitteinä.

veera.hautamaki@manifesto.fi

Plantagen Suomen Country Operation Manager

Plantagenista saat kaiken tarvitsemasi kasvavaan elämään. Meiltä löydät projekteihisi kasvit, kalusteet, tiedon ja inspiraation. Autamme sinua pääsemään lähemmäs luontoa ja sen positiivista voimaa. Palvelemme yli 120 myymälässä ympäri Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä verkkokaupassa, joka on aina avoinna. Tervetuloa Pohjolan ihanimpaan kasvihuoneeseen!