Suomen suosituin kesäkukka on pelargoni

Suomen suosituin kesäkukka on pelargoni

Suomalaiset ovat äänestäneet pelargonin suosituimmaksi kesäkukaksi. Tieto käy ilmi Plantagenin keväällä 2019 teettämästä kyselytutkimuksesta.

IRO Researchin Plantagenin toimeksiannosta teettämässä kyselyssä 27 prosenttia vastaajista valitsi pelargonin mieluisimmaksi parveke- ja puutarhakukaksi. Pelargonin suosio korostui etenkin naisten ja yli 55-vuotiaiden keskuudessa. Kahden suosituimman joukossa se oli jokaisessa ikäryhmässä.

Plantagenin päähortonomi Johan Orren mukaan valinta on erinomainen, sillä pelargoni sopii niin parvekkeelle kuin pihallekin ja se on kestävä kukkien läpi koko kesän.

– Olemme vastanneet pelargonin vahvaan kysyntään muun muassa tuomalla kauppoihin Calliope-pelargonilajikkeen, joka on helppohoitoinen ja kestävä uutuuslajike, joka kukkii voimakkaissa väreissä alkukesästä syksyn ensimmäisiin halloihin asti. Calliope-pelargonin värivaihtoehtoja ovat punainen, roosa, oranssi, liila ja valkoinen sekä kaksivärinen valkopunainen, kertoo Orre.

Suomen toiseksi suosituin kesäkukka oli petunia, jonka vailtsi ykkösvaihtoehdokseen joka viides (20 %) vastaajista.

Suomalaisten viisi suosituinta kesäkukkaa:

1. pelargoni (27 %)
2. petunia (20 %)
3. tähtisilmä (11 %)
4. tupsulaventeli (10 %)
5. marketta (7 %)

Tutkimustulos perustuu IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -kuluttajapaneeliin. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000 aikavälillä 12.–22.4.2019.

Kuvia median käyttöön voi ladata täältä: https://bit.ly/2JTn0QN

Markus Hilden