Tiedote -

Polestar 2 -mallille monia kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia

• Pienempi CO2e-jalanjälki alumiinikomponenttien louhinnassa ja tuotannossa käytettävän uusiutuvan energian ansiosta
  • Suurempi akkukapasiteetti ja nopeammat latausajat Standard range Single motor -versiolle
  • Lohkoketjujäljitettävyys myös kaliumalumiinisilikaatille koboltin lisäksi
  • Uusia korivärejä, vannemalleja ja verhoiluja ja päivityksiä muotoiluun ja varustetasoihin

Polestar 2 -mallia uudistetaan ilmastovaikutuksiin ja läpinäkyvyyteen liittyvillä toimilla sekä muotoilua ja tekniikkaa parantavilla päivityksillä, jotka tarjoavat uutta visuaalista ilmettä ja lisää tehoa.

Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath kertoo seuraavaa: “Olemme käyneet läpi Polestar 2:n valmistukseen liittyviä materiaaleja ja prosesseja ja esitelleet uudistuksia, jotka pienentävät tämän palkitun mallin ilmastovaikutusta ja tehostavat materiaalien jäljitettävyyttä. Nämä ovat tärkeitä lisäyksiä, joilla voimme parantaa autoja niiden elinkaaren aikana – eikä vain toiminnallisuuden ja muotoilun osalta vaan myös kestävän kehityksen ja hiilijalanjäljen suhteen.”

Polestarin kumppanuus Circulorin kanssa käsittää nyt kaliumalumiinisilikaatin lohkoketjujäljitettävyyden Polestar 2:n akuissa käytettävän koboltin lisäksi. Lohkoketjuteknologian ansiosta Polestar voi jäljittää riskimateriaaleja materiaalin lähteestä valmiiseen tuotteeseen.

Polestar 2 Standard range Single motor -mallin akun kennokemiaa on parannettu, ja akun kapasiteetti on kasvanut 69 kWh:iin. Tämä on pidentänyt toimintamatkaa (nyt jopa 474 km WLTP), nopeuttanut lataamista (nyt jopa 130 kW DC) ja lisännyt moottorin tehoa (170 kW). Kaikkien versioiden akkukotelon uusi alumiinialusta vähentää CO2e-päästöjä 750 kg autoa kohti, koska komponentin alumiini on hankittu uusiutuvaa energiaa käyttäviltä sulatoilta.

Polestarin kestävän kehityksen johtaja Fredrika Klarén sanoo: “Haluamme päivityksessämme keskittyä parannuksiin, joilla on nopea myönteinen vaikutus kestävään kehitykseen – sen sijaan, että turvautuisimme perinteisiin elinkaaren puolivälin facelifteihin. Tuotteiden optimointiohjelmat ovat yleisiä autoteollisuudessa, mutta lähestymme niitä laajemmin yhdistämällä ne myös CO2e-vähennysohjelmiin.”

“Ensimmäinen pilottiohjelma on otettu käyttöön, ja siinä vanteiden alumiini korvataan vähähiilisellä alumiinilla, joka on tuotettu uusiutuvaa energiaa käyttämällä. Odotamme tämän vähentävän CO2e-päästöjä 600 kg Polestar 2 -autoa kohti vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Yhdessä akkualustan alumiiniin tehtyjen parannusten kanssa uskomme kokonaisvähennyksen olevan noin 1 350 kg autoa kohti.”

Muotoilulliset uudistukset antavat kaikille Polestar 2 -versioille uutta ilmettä. Polestarin strategiana on käyttää sisätiloissa enemmän uusiutuvia, kierrätettäviä ja kierrätettyjä materiaaleja ja tarjota aina kasvipohjainen verhoiluvaihtoehto. Polestar 2:een on lisäksi saatavilla valinnainen nappanahkaverhoilu, jolla on paremmat ympäristölliset ominaisuudet.

“Edellytämme, että kaiken Polestarin tuotteissa käytettävän nahan on täytettävä tiukimmat eläinten hyvinvointiin ja Five Freedoms -periaatteeseen* liittyvät vaatimukset, minkä lisäksi sen on oltava täysin jäljitettävää ja kromitonta”, Fredrika Klarén jatkaa. “Uusi nahkatoimittajamme Bridge of Weir täyttää nämä vaatimuksemme**.”

Muotoiluun ja ominaisuuksiin liittyviä uudistuksia ovat:

• Uudet korivärit: Space (korvaa Void-värin) ja Jupiter (korvaa Moon-värin)
  • Magnesium on nyt maksuton vakioväri
  • Uusi 19-tuumaisten vakiovanteiden ja 20-tuumaisten lisävarustevanteiden muotoilu
  • Uusi Zinc-väri tuuletetulle nappanahkaverhoilulle (korvaa Barley-värin), saatavilla uuden Light Ash -koristuksen kanssa (korvaa Reconstructed Wood -koristuksen)
  • Irrotettava panoraamalasikaton aurinkosuoja (saatavilla myös Polestar Extras -verkkokaupasta kesäkuun 2022 puolivälistä alkaen kaikkiin Polestar 2 -autoihin, joissa on lasikatto)
  • Suorituskykyä lisäävä ohjelmistopäivitys, joka tarjoaa enimmäistehoksi 350 kW ja -väännöksi 680 Nm, sisältyy nyt Performance-pakettiin[EB1] Euroopassa
  • Lämpöpumpun (sisältyy Plus-pakettiin) optimaalista lämpötila-aluetta on parannettu, ja se on nyt -7 °C … 25 °C
  • Edistyksellinen matkustamosuodatin ja uusittu sisätilojen hiukkasanturi uuden sovelluksen kera puhdistavat ulkoilmaa ja parantavat merkittävästi matkustamon ilmanlaatua (Plus-paketti)

Uusittujen Polestar 2 -versioiden tilauskirjat ovat nyt auki osoitteessa Polestar.com, ja toimitusten odotetaan alkavan vuoden 2022 syyskuusta.

Polestar 2 -mallit

Standard range Single motor

46 900 €

Long range Single motor

51 900 €

Long range Dual motor

55 900 €

********

*Vapaus olla tuntematta nälkää ja janoa, pääsy raikkaan veden äärelle ja terveyttä ja hyvinvointia edistävä ruokavalio. Vapaus olla tuntematta epämukavuutta, asianmukainen elinympäristö, suoja ja mukava lepoalue. Vapaus olla tuntematta kipua ja kärsimättä vammoista ja sairauksista, nopea diagnoosi ja asianmukainen hoito. Vapaus ilmaista normaalia käyttäytymistä, riittävä elintila ja lajitoverien seura. Vapaus olla tuntematta pelkoa ja tuskaa, henkistä kärsimystä ehkäisevä huolenpito.

** Bridge of Weir on skotlantilainen nahkatoimittaja, joka työskentelee eettisesti vastuullisista lähteistä olevien tuotteiden parissa. Bridge of Weirin tuottama nahka on saanut YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön korkeimman sertifikaatin, ja se on 100-prosenttisesti jäljitettävää. Patentoitu kiertovalmistusprosessi vähentää hiilipäästöjä, ja se on saanut Leather Working Groupin Gold-tason tunnustuksen, joka on johtava nahkateollisuuden ympäristösertifikaatti. Kromiton tuotantomenetelmä käyttää probioottien, entsyymien, kasvipolymeerien ja kasvi- ja synteettisten tanniinien luonnollisia lähteitä nahan parkituksessa ja käsittelyssä. Ruohoruokintaa ja uudistavaa viljelyä hyödynnetään koko toimitusketjussa.

• Ympäristö, energia

Tietoja Polestarista

Polestar on vuonna 2017 perustettu uusi, itsenäinen ruotsalainen premium-sähköautojen valmistaja. Volvo Carsin ja Geely Holdingin perustama Polestar hyötyy teknisistä synergioista Volvo Carsin kanssa ja merkittävistä mittakaavaeduista Volvo-yhteytensä ansiosta.

Yhtiön pääkonttori sijaitsee Göteborgissa, Ruotsissa, ja se vastaa tällä hetkellä globaalisti ajoneuvojensa jälleenmyynnistä Euroopan, Pohjois-Amerikan, Kiinan, Aasian ja Tyynenmeren markkina-alueilla. Yritys suunnittelee toimivansa 30 markkinalla vuoteen 2023 mennessä. Polestarit valmistetaan tällä hetkellä kahdella tuotantolaitoksella Kiinassa, minkä lisäksi tuotanto on tarkoitus aloittaa tulevaisuudessa myös Yhdysvalloissa.

Polestar on valmistanut kahta urheilullista sähköautoa. Polestar 1 -mallia valmistettiin vuosina 2019–2021. Se on pienemmän volyymin urheilullinen, hiilikuiturakenteinen GT-sähköhybridi, joka kehittää 609 hevosvoimaa tehoa ja 1,000 Nm vääntöä. Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on 124 kilometriä (WLTP), joka on enemmän kuin millään muulla hybridiautolla.

Yhtiön ensimmäinen suuremman volyymin täyssähköauto, Polestar 2, on urheilullinen viistoperäinen fastback-malli. Polestar 2 -mallistossa on kolme vaihtoehtoa, joista kahdessa (Long range) 78 kWh:n akku. Yksi- ja kaksimoottorisissa versioissa on tehoa jopa 300 kW / 408 hv ja vääntöä 660 Nm.

Seuraavan kolmen vuoden aikana Polestar suunnittelee tuovansa markkinoille yhden uuden sähköauton per vuosi. Näistä ensimmäinen on Polestar 3, joka on yhtiön ensimmäinen sähköinen, suorituskykyinen SUV. Pienemmän kokoluokan sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 4 on odotettavissa vuonna 2023.

Vuonna 2024 suunnitteilla on tuoda markkinoille Polestar 5, joka on suorituskykyinen, neliovinen GT-malli. Se on tuotantomalli vuonna 2020 esitellystä Polestar Precept -konseptiautosta, joka esittelee merkin tulevaisuuden visioita muotoilusta, teknologiasta ja kestävästä kehityksestä. Yritys pyrkii vähentämään ilmastovaikutustaan jokaisella uudella mallilla ja tähtää täysin ilmastoneutraalin auton valmistamiseen vuoteen 2030 mennessä.

Johanna Laune

Lehdistön yhteyshenkilö PR & Communications Finland