Tiedote -

Polestarin ja Rivianin toteuttaman selvityksen mukaan autoteollisuus ylittää IPCC:n asettaman 1,5 asteen rajan ilman kiireellisiä toimia yli 75 prosentilla

• Kearneyn toteuttama Pathway-selvitys osoittaa, että autoteollisuuden pitää toteuttaa kiireellisesti toimia pysyäkseen IPCC:n* asettamassa 1,5 asteen rajassa
  • Autoteollisuuden sähköistyminen ei yksistään riitä: selvitys peräänkuuluttaa yhteistyötä ja suosittelee kolmivaiheista lähestymistapaa toimialan saamiseksi oikealle tielle
  • Sähköautojen nopeamman käyttöönoton lisäksi tarvitaan kollektiivisia toimia, joilla toimitusketjun kasvihuonekaasupäästöjä voidaan merkittävästi vähentää ja uusiutuvan energian osuutta sähköverkoissa lisätä
  • Uusiutuvan energian osuuden kasvattaminen sähköverkoissa
  • Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen toimitusketjussa

GÖTEBORG, RUOTSI – 8. helmikuuta, 2023. Polestar (Nasdaq: PSNY) ja Rivian (Nasdaq: RIVN) ovat laatineet yhdessä Pathway-raportin, jonka mukaan autoteollisuus on ylittämässä IPCC:n asettaman 1,5 asteen rajan vähintään 75 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Kaksi johtavaa sähköautovalmistajaa tilasivat selvityksen kiinnittääkseen huomiota vallitsevaan ilmastokriisiin. Globaalin konsultointiyrityksen, Kearneyn, toteuttamassa selvityksessä mallinnettiin autoteollisuuden nykyistä päästökehitystä hyödyntämällä avoimen lähdekoodin tietoja.

Henkilöautojen osuus globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä (GHG) on tällä hetkellä 15 prosenttia.[1]Kansainvälinen IPCC-ilmastopaneeli on linjannut, että kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä kokonaisuudessaan 43 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Selvityksestä käy ilmi, että autoteollisuus on kaukana tästä tavoitteesta ja käyttää koko CO2e-budjettinsa ilman kiireellisesti toimia jo vuoteen 2035 mennessä.

Synkistä näkymistä huolimatta autoteollisuudella on yhä mahdollisuus palata oikeille raiteille. Kearnyn mukaan Pariisin sopimuksen puitteissa pysyminen vaatii kuitenkin teollisuudelta resurssien ja painopisteen uudelleenohjausta. Selvityksessä on määritelty tälle vuosikymmenelle selkeitä ja välittömiä toimia, joiden avulla autonvalmistajat voisivat vaikuttaa tilanteeseen välittömästi.

Ehdotukset ovat jaettu kolmeen kokonaisuuteen. Ensimmäinen niistä keskittyy autokannan sähköistämisen nopeuttamiseen. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä ja muut kokonaisuudet vaativatkin merkittävämpiä panostuksia:

Vain yhden tai edes kahden kokonaisuuden toteutuminen ei ratkaise ongelmaa. Autonvalmistajilta vaaditaan maailmanlaajuisesti kollektiivisia toimia kaikissa kolmessa kokonaisuudessa. Ensinnäkin autoteollisuuden on kiihdytettävä siirtymää sähköautoihin investoimalla valmistuskapasiteettiin sekä määrittämällä viimeinen päivämäärä fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen myynnille. Toiseksi uusiutuvan energian syöttöä sähköverkkoihin on lisättävä, jotta sähköautot voivat saavuttaa täyden potentiaalinsa vihreän lataamisen kautta. Kolmanneksi näiden autojen valmistamisen liittyvistä toimitusketjuista on poistettava päästöt keskittymällä kestäviin materiaaleihin ja investoimalla uusiutuviin energiaratkaisuihin.

”Autotehtaat voivat olla eri poluilla brändin, muotoilun ja liiketoimintastrategioiden suhteen, ja jotkut eivät ehkä edes myönnä, että tie tulevaisuuteen on sähköinen. Mielestäni ilmastokriisi kuuluu meidän kaikkien vastuulle, ja meidän tuleekin katsoa pelkkiä pakokaasupäästöjä pidemmälle. Tästä selvityksestä käy selkeästi ilmi, että meidän täytyy toimia yhdessä ja nyt. Toimettomuudella on omat kustannuksensa, mutta näihin haasteisiin vastauksia löytäville innovaattoreille on tarjolla myös taloudellisia mahdollisuuksia”, toteaa Polestarin kestävän kehityksen johtaja Fredrika Klarén.

Kearneyn selvitys on jaettu useille maailman johtaville autonvalmistajille. Heidät kutsuttiin myös keskustelemaan yhteisistä toimenpiteistä tammikuun lopussa. Tavoitteena on löytää yhdessä autoteollisuudelle keinoja uusiin ilmastotoimiin.

“Selvityksen löydökset ovat vakavia. Toivomme kuitenkin, että se antaa autoteollisuudelle valmiudet tehdä yhteistyötä ja tavoitella edistystä tarvitsemallamme nopeudella ja laajuudella. Ihannetilanteessa se innostaa muita teollisuudenaloja toimimaan samoin. Luotan siihen, että voimme yhdessä voittaa kilpajuoksun aikaa vastaan”, sanoo Rivianin kestävän kehityksen johtaja Anisa Costa.

Pathway-selvitys osoittaa selkeästi toimettomuuden kustannukset ja puhuu vahvasti kestävän kehityksen puolesta. Investointimaailma on liikkeessä, ja pääomavirrat siirtyvät voimakkaammin kestäviin ratkaisuihin. Yhteys kestävän kehityksen ja taloudellisten hyötyjen välillä voimistuu. Vuonna 2021 kestävään kehitykseen investointiin globaalisti jo 30 biljoonaa euroa, joka edustaa yli kolmasosaa maailman viiden suurimman markkinan yhteenlasketuista varoista.

“Olemme iloisia, että meidät on valittu asiantuntijaksi tämän selvityksen laatimiseen. Mallinnuksen tulos osoittaa selvästi, että autoteollisuuden on kiihdytettävä tahtia kohti vähähiilisyyttä. Tarkastelimme eri skenaarioita ja datapisteitä, ja loppupäätelmänm mukaan olemme turhan lähellä ylärajaa. Toivomme vilpittömästi, että tämä selvitys innostaa teollisuutta keskittymään osa-alueisiin, joissa yhteisymmärrys on jo löytynyt, ja laatimaan näiden lisäksi uusia aloitteita. Ongelmien ratkaisu edellyttää yhteisiä toimia, ja seuraamme kiinnostuneena, mitä autonvalmistajat tekevät lähitulevaisuudessa”, toteaa Angela Hultberg, Kearneyn kestävän kehityksen johtaja.

Tulevina kuukausina on suunnitteilla uusia keskustelutilaisuuksia. Kiinnostuneet autonvalmistajat voivat ottaa yhteyttä osoitteeseen pathway@kearney.com.

Voit lukea koko raportin täällä.

* IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) on poliittisen päätöksenteon tueksi vuonna 1988 perustettu ilmastotieteen johtavista asiantuntijoista koottu elin, jonka tehtävänä on koota ja arvioida ihmisen aiheuttamaa ilmaston lämpenemistä ja sen vaikutuksia koskevaa tieteellistä tietämystä.

******

Huomautuksia toimittajille

Kearney, Polestar ja Rivian ovat sitoutuneet läpinäkyvyyteen, ja raportin koko metodologia on vapaasti saatavilla, jotta jokainen voi tehdä omat laskelmansa. Raportissa käytetään tietoja, jotka ovat yleisesti saatavilla.

• Ympäristö, energia

Tietoja Polestarista

Polestar Automotive Holding UK PLC (Nasdaq: PSNY) (”Polestar”) on ruotsalainen premium-sähköautojen valmistaja. Volvo Car AB:n (list.) (sen yhdessä tytäryhtiöidensä kanssa, ”Volvo Cars”) ja Zheijang Geely Holding Group Co. Ltd (”Geely”) vuonna 2017 perustama Polestar hyötyy teknisistä synergioista Volvo Carsin kanssa ja merkittävistä mittakaavaeduista Volvo-yhteytensä ansiosta.

Yhtiön pääkonttori sijaitsee Göteborgissa, Ruotsissa, ja se vastaa tällä hetkellä globaalisti ajoneuvojensa jälleenmyynnistä Euroopan, Pohjois-Amerikan, Kiinan, Aasian ja Tyynenmeren markkina-alueilla. Yritys suunnittelee, että vuoteen 2023 mennessä sen autot ovat saatavilla yhteensä 30 markkinalla. Polestarit valmistetaan tällä hetkellä kahdella tuotantolaitoksella Kiinassa, minkä lisäksi tuotanto on tarkoitus aloittaa tulevaisuudessa myös Yhdysvalloissa.

Polestarin Suomen pääkonttori sijaitsee Ruoholahdessa Helsingissä. Polestar Helsinki palvelee pääkaupunkiseudun asiakkaita Herttoniemessä. Lisäksi Polestar-malleihin voi käydä tutustumassa yhteistyökumppaneillamme Turussa, Tampereella ja Oulussa.

Polestar on valmistanut kahta urheilullista sähköautoa. Polestar 1 -mallia valmistettiin vuosina 2019–2021. Se on pienemmän volyymin urheilullinen, hiilikuiturakenteinen GT-sähköhybridi, joka kehittää 609 hevosvoimaa tehoa ja 1,000 Nm vääntöä. Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on 124 kilometriä (WLTP), joka oli tuohon aikaan enemmän kuin millään muulla hybridiautolla.

Yhtiön ensimmäinen suuremman volyymin täyssähköauto, Polestar 2, on urheilullinen viistoperäinen fastback-malli. Polestar 2 -mallistossa on kolme vaihtoehtoa, joista kahdessa (Long range) 78 kWh:n akku. Yksi- ja kaksimoottorisissa versioissa on tehoa jopa 300 kW / 408 hv ja vääntöä 660 Nm.

Vuodesta 2022 lähtien Polestar suunnittelee tuovansa markkinoille yhden uuden sähköauton per vuosi. Näistä ensimmäinen on yhtiön ensimmäinen sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 3, joka on takoitus esitellä lokakuussa 2022. Pienemmän kokoluokan sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 4 on odotettavissa vuonna 2023.

Vuonna 2024 suunnitteilla on tuoda markkinoille Polestar 5, joka on suorituskykyinen, neliovinen GT-malli. Se on tuotantomalli vuonna 2020 esitellystä Polestar Precept -konseptiautosta, joka esittelee merkin tulevaisuuden visioita muotoilusta, teknologiasta ja kestävästä kehityksestä. Yritys pyrkii vähentämään ilmastovaikutustaan jokaisella uudella mallilla ja tähtää täysin ilmastoneutraalin auton valmistamiseen vuoteen 2030 mennessä.

Maaliskuun alussa 2022 Polestar julkisti toisen konseptiautonsa, sähköisen suorituskykyisen roadsterin, joka perustuu Preceptin asettamiin suunnittelu-, teknologia- ja kestävyystavoitteisiin ja esittelee brändin vision tulevaisuuden urheiluautoista. Kovakattoinen avoauto on kehitetty Preceptin ainutlaatuisesta muotoilukielestä korostaen dynaamista ajokokemusta. Konseptissa keskitytään vahvasti kestävän kehityksen ja teknologioiden jatkokehittämiseen paremman kiertokulun saavuttamiseksi.

Johanna Laune

Lehdistön yhteyshenkilö PR & Communications Finland