Uutinen -

Helsingin Sataman uuden meriläjitysalueen ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) on käynnistynyt

Helsingin Satama suunnittelee uuden ruoppausmassojen meriläjitysalueen käyttöönottoa Helsingin edustan merialueella. Helsingillä on tällä hetkellä käytössä kolme meriläjitysaluetta: Mustakuvun alue, Vuosaaren läjitysalue ja Taulukarin alue, joita Helsingin Satama hallinnoi. Nämä nykyisin käytössä olevat alueet eivät kuitenkaan riitä tulevaisuuden läjitystarpeisiin.

Läjitysalueiden täyttymistä on kiihdyttänyt kaupungin rakentamisen käynnistyminen Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa. Tulevaisuudessa kantakaupungin ympäristössä sijaitsevien Hernesaaren, Koivusaaren ja Kruunuvuorenrannan alueiden rakentaminen tulee edellyttämään huomattavia ruoppauksia esirakennusvaiheessa. Alustavasti uudelle meriläjitysalueelle sijoitettavaksi suunniteltujen massojen kokonaismäärä on noin 4-6 milj. m3ktr. Lopullinen sijoitettavien massojen määrä määräytyy jatkosuunnitteluun valittavan alueen ominaisuuksien pohjalta.

Hankkeeseen sovelletaan Uudenmaan Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) päätöksellä UUDELY/4/07.04/2011 (13.4.2011) ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettely). YVA-menettelyn tavoitteena on arvioida hankkeen ympäristövaikutukset, varmistaa vaikutusten huomiointi suunnittelussa ja päätöksenteossa sekä antaa kansalaisille mahdollisuus osallistua suunnitteluprosessiin. Ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellaan useita eri sijaintivaihtoehtoja Helsingin edustalla ja kauempana ulkomerellä. Ympäristövaikutusten arvioinnissa ei tehdä päätöksiä hankkeen toteuttamisesta.

YVA-menettely on kaksivaiheinen. Menettely aloitetaan laatimalla ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA-ohjelma), joka on työsuunnitelma tarvittavista selvityksistä, tutkittavista vaihtoehdoista ja arviointimenettelyn järjestämisestä. YVA-ohjelma valmistuu lokakuun lopulla 2011, ja se on nähtävillä marras-joulukuussa 2011 Helsingin Sataman ja Uudenmaan ELY-keskuksen internet-sivuilla sekä Kaupunkisuunnitteluviraston ilmoitustaululla ja Info- ja näyttelytila Laiturissa, osoitteessa Narinkka 2.

YVA-ohjelmasta voi antaa kirjallisen mielipiteensä tai lausuntonsa yhteysviranomaisena toimivalle Uudenmaan ELY-keskukselle nähtävilläoloaikana

Arviointiohjelman sisältöä ja tutkittavia vaihtoehtoja esitellään kaikille kiinnostuneille tiistaina 8.11.2011 klo 18.00 Katajanokalla SES-auditoriossa (Kanavakatu 12, 00160 Helsinki) järjestettävässä yleisötilaisuudessa.
YVA-menettelyn toisessa vaiheessa tehdään varsinainen vaikutusten arviointi YVA-ohjelman ja siitä saadun yhteysviranomaisen lausunnon sekä muun palautteen perusteella. Arvioinnin tulokset esitetään ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa (YVA-selostus). YVA-selostus valmistuu ja asetetaan nähtäville keväällä 2012.
Hankkeesta vastaa Helsingin Satama ja konsulttina toimii Ramboll Finland Oy. Yhteysviranomaisena toimii Uudenmaan ELY-keskus.

Lisätietoja antavat:

Hankepäällikkö Hannu Kärki, Helsingin Satama, puh 09-310 33529,
e-mail: etunimi.sukunimi@hel.fi
Laatu- ja ympäristöpäällikkö Kaarina Vuorivirta, Helsingin Satama, puh 09-310 33521,
e-mail: etuni-mi.sukunimi@hel.fi
Aino Rantanen, Ramboll Finland, puh: 020 755 6239, e-mail: etunimi.sukunimi@ramboll.fi

Lisätietoja hankkeesta löytyy myös osoitteesta:

► Ymparisto/merilajitysalueen ymparistovaikutusten arviointimenettely

• Ympäristö, energia