Helsingin Sataman uusi maihinnousurakennus otetaan käyttöön juhannuksena

Länsiterminaalin uusi maihinnousurakennus ja siihen liittyvät laiturimuutostyöt valmistuvat juhannusliikenteeseen.

Uusi laivapaikka tulee palvelemaan Länsisataman Tallinnan liikennettä, josta yhä suurempi osa kulkee uuden tyyppisillä nopeilla matkustajalautoilla. Näillä laivoilla matkustajasillat sijaitsevat perinteisiä laivoja korkeammalla. Uuden laivapaikan valmistuttua Länsiterminaali voi palvella samanaikaisesti kahta uuden tyyppistä alusta.

Uudelta laivapaikalta liikenteen aloittaa Eckerö Linen MS Finlandia.

Maihinnousurakennuksessa on laivamatkustajien käytössä liukukäytävät sekä hissit, joilla on helppo liikkua terminaalitason ja 14,5 metrin korkeudessa olevan maihinnoususillan välillä.

Uuden maihinnousurakennuksen kiinteät rakenteet on räätälöity nopeiden matkustajalauttojen mittojen mukaan, mutta laituripaikkaa on maihinnousurakennuksen muunneltavuuden ansiosta mahdollista käyttää myös muilla alustyypeillä. Rakennuksen kokonaispituus on noin 40 metriä ja maihinnoususilta liikkuu pitkittäissuunnassa rakennuksen päästä päähän. Meren puolelle on asennettu joustavan käytön mahdollistava liukulasiseinä.  Maihinnoususillan pystysäädössä voidaan huomioida mm. merenpinnan vaihtelu.

Teräsrakenteisen, 850 m² maihinnousurakennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa on erityisesti huomioitu ajoneuvoliikenteen turvallisuus sekä paloturvallisuus.

Helsingin Sataman rakennuttama maihinnousurakennus on Sirén Arkkitehtien Timo Helmisen suunnittelema ja YIT-Rakennus Oy:n urakoima. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 5 milj. euroa. Uusi maihinnousurakennus on osa Helsingin Länsisataman lähivuosina tapahtuvaa kehittämistä.

Lisätietoja:

Kari Noroviita, johtaja, Matkustajasatamat