Vierailulla tanskalaisessa Koldingin sairaalassa: Ergonominen LED-värivalaistusratkaisu käytössä jo 10 vuotta

Meillä oli ilo viedä tammikuussa suomalaisten huippuammattilaisten ryhmä tutustumismatkalle tanskalaiseen Koldingin sairaalaan, jossa Chromavison ergonominen valaistus on ollut käytössä jo 10 vuotta. Mukana matkalla oli sekä sairaaloiden että sairaalarakentamisen asiantuntijayrityksen edustajia.

Ergonomista valaistusta käytetään Koldingin keskussairaalassa kaikissa toimenpidetiloissa:
kuvantamisessa, tähystystutkimuksissa ja avo-, robotti- sekä tähystysleikkauksissa.
Toimenpidetilojen ergonominen LED-värivalaistusratkaisu on Suomessa uutta: Hoitotila jaetaan ergonomisen LED-värivalaistuksen avulla valaistusalueisiin jokaisen salissa olijan työtehtävän ja tarpeen mukaan.

Vierailijaryhmässämme todettiin, että ergonomista valaistusta on vaikea kuvitella ilman että sen näkee käytännössä. Valaistus on heti saliin astuttaessa silmälle miellyttävä ja värit luovat hämmästyttävän hyvät selkeät työskentelyalueet. ”Avaimet käteen”-ratkaisu on suunniteltu henkilökunnan tarpeiden ja toiveiden pohjalta. Henkilökunta kertoi parantuneista työolosuhteistaan ja tyytyväisyydestään.

Lasten kuvantaminen sujuvampaa kuin ennen – myös pikku potilaalle miellyttävämpää

Koldingissa on käytetty ergonomista valaistusta toimenpidetiloissa jo noin 10 vuotta ja nyt viimeiset kaksi vuotta uudessa hybridisalissa. Käyttäjien kokemukset ovat olleet hyvin positiivisia. Henkilökunnan mukaan valaistus on silmille miellyttävä, väsymys on vähentynyt ja näkyvyys toimenpiteissä parantunut. Myös potilaiden viihtyvyys on parantunut. Esimerkkinä he ottivat lasten kuvantamisen.

─ On vaikea saada pientä lasta pysymään paikallaan ja kuvaustilanne voi olla pelottava kokemus. Ergonominen valaistus voi viedä lapsen huomion itse kuvauksesta pois, jolloin kuvausajat lyhenevät ja lapsipotilaiden olo tuntuu mukavammalta, kertoo radiologian vastuualuejohtaja Pica-Ann Blackburn-Andersen.

Valaistusta vaihdetaan yhtä nappia painamalla

Paneelivalaistusta ohjataan seinässä olevasta paneelista, jossa on listattuna kaikki tarvittavat valaistusasetukset valmisteluun, potilaan tuloon ja siivoukseen sekä itse toimenpiteisiin. Koldingin hybridisalissa oli kaikenkaikkiaan viisi erilaista valaistusvaihtoehtoa toimenpiteille. Vaihtoehtoja voidaan rakentaa juuri niin paljon, kuin henkilökunta haluaa. Mikäli tulee esimerkiksi hätätilanne, jolloin pitää saada kirkas valkoinen valaistus päälle välittömästi, onnistuu se vain yhtä nappia painamalla.

Kolding käyttää valaistuksen ohjaukseen DMX-järjestelmää, joka soveltuu erinomaisesti toimintojen nopeuden, kanavien suuren määrän sekä laitteiden yhteensopivuuden kannalta värivalaistuksen ohjaamiseen. Ergonominen valaistus toimii muillakin järjestelmillä kuten DALI:lla.

Kolding pähkinänkuoressa

Koldingin sairaala kuuluu Etelä-Tanskan julkisen terveydenhuollon piiriin Hospital Lillebaelt -alueeseen. Ketjuun kuuluu lisäksi Vejlen ja Middelfartin sairaalat. Johtoajatuksena on priorisoida potilaan tarpeet ja tarjota ensiluokkaista hoitoa kaikille alueen asukkaille.

Koldingin uusin sairaalarakennus valmistui vuonna 2016. Sairaalassa on nyt 323 potilaspaikkaa ja rakennuksen arkkitehtuuri tukee potilaiden psyykkistä ja fyysistä paranemista. Päivänvalo on tärkeä tekijä paranemisessa, siksi tilat ovat valoisat ja avarat ja huomioon on otettu mahdollisuus potilaan yksityisyyteen. Kaikista auloista ja sängyistä avautuu isojen ikkunoiden kautta maisemanäkymä.
Ergonominen valaistus tukee sairaalan johtoajatusta, jonka tavoitteena potilaan sekä henkilökunnan hyvinvointi.

Ergonominen valaistus jo kaikissa tanskalaisissa sairaaloissa

Ergnomisen valaistuksen käytettävyydestä kertoo se, että kaikissa tanskalaisissa sairaaloissa on rakennettu yksi tai useampi toimenpidetila ergonomisella valaistuksella.Ergonominen LED-värivalaistus on standardi Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa; asennuksia on tehty jo yhteensä 1853 ja määrä lisääntyy koko ajan.

Chromavisolla on myös vuorokausirytmiin perustuva Chroma Zenit -valaistusratkaisu, johon voidaan rakentaa myös äänimaisemia.

Lue lisää sivuiltamme: ERGONOMINEN VALAISTUS

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Timo Ohtonen,  puh. 09 566 0920