Jasmine Jussila: Hei kotoilija, miten vaikuttajabrändisi jaksaa?

Henkilökohtainen vaikuttajabrändi, sen luulisi kiinnostavan nyt erityisesti lomautettuja. Pian se voi olla yksi merkittävimmistä erottautumistekijöistä työmarkkinoilla kun osaavaa työvoimaa vapautuu koronakriisin myötä. Kerrankin on aikaa pohtia ja jäsennellä omia ajatuksia, tavoitteita ja toimintasuunnitelmaa. Muutos on väistämätön, kuukausi sitten tekemääsi työhön ei välttämättä ole paluuta. Ei, vaikka työpaikka säilyisikin. Korona muuttaa kaiken, ennen kaikkea asenteet. Siksi nyt on korkea aika aktivoitua, vähintään henkilökohtaisen vaikuttajabrändisi vahvistamisessa.

Perusasiat kuntoon – aloita helpoimmasta

Laita ainakin Linkedin-profiilisi timmiin kuntoon. Mieti miltä profiilisi näyttää henkilölle joka ei sinua tunne? Mikä on ydinosaamistasi, mihin suuntaan haluat työurallasi kehittyä? Millaisen vaikutelman profiilikuvasi sinusta antaa, onko se helposti lähestyttävä, silti ammattimainen? Jos työurasi on ollut yhtä sillisalaattia, mieti mitä yhteistä työtehtävilläsi on ollut. Kirjoita itsestäsi lyhyt kuvaus About-osioon, lisää sinne kuvaavia avainsanoja.

Googlaa itsesi. Mistä muista kanavista sinut löytää? Olethan loppuviimein sama ihminen joka paikassa? Asiantuntija, joka blogeissa ja Linkedinissä pyrkii välittämään tiettyä siloteltua mielikuvaa, mutta on kuin toisesta maailmasta vaikkapa Facebookissa tai Instagramissa, saatikka sitten tapaamisissa tai työpaikalla, ei ole uskottava. Olemalla aito oma itsesi brändinrakennus on helpompaa.

Mielipiteesi kiinnostaa enemmän kuin yritysjargon

Kirjoittaminen tosiaan ei ole kaikkien juttu. Ei edes silloin, kun asiantuntemusta aiheesta olisi roppakaupalla. On paljon helpompaa kommentoida muiden kirjoituksia. Sekin on alku. Jos et vielä ole kovin aktiivinen Linkedin-käyttäjä, aloita tykkäämällä mielenkiintoisista avauksista. Pian rohkaistut jo kommentoimaan, lyhytkin kommentti riittää. Olet paljon kiinnostavampi, kun sinulla on mielipide. Ole kuitenkin tarkka siitä minkä tason ja aiheen keskusteluihin haluat nimesi linkitettävän.

Erityisesti näinä poikkeuksellisina aikoina rohkaisen kokeilemaan lyhyen asiantuntijablogin kirjoittamista. Nyt koronakriisin aikaan lukijoita on tavallista enemmän ja asiantuntijasisältöjä vähemmän. Kun kirjoitat omissa nimissäsi yrityksen sijaan, on helpompaa olla aito ja aiheskaala vapaampi. Kirjoita omakohtaisesta kokemuksesta, faktoista ja tunteesta – näin pysyt kiistatta totuudessa. Kirjoitukseen riittää yksi avainajatus, sen ei tarvitse olla loppuun asti pureskeltu. Jätä tilaa myös lukijan mietteille. Kanavina voit somen lisäksi käyttää lehtien mielipidepalstoja.

Vinkki:

Kokemattomat kirjoittajat saavat tyypillisesti alkuun kannustusta verkostoltaan. Myöhemmin se voi muuttua ärsytykseksi, tykkäykset saattavat vähentyä ja kommentoinnin tyyli muuttua. Jatka vain määrätietoisesti ja valitsemallasi linjalla. Parhaat vaikuttajat jakavat mielipiteitä ja herättävät keskustelua.

• henkilöbrändi
  • rekrytointi