Maku on aina tärkein

Erityisesti nyt kesäjuhlakauden kynnyksellä haluamme varmistaa ruokatarjoilujen herkullisuuden. Silloin me suomalaiset panostamme laadukkaisiin mausteisiin. Parhaan mausteen tunnistaa maun lisäksi väristä ja puhtaudesta.

Matkailutrendit ovat tuoneet suomalaisiinkin keittiöihin eksoottisia makuja. ”Esimerkiksi thai-ruoka ja sen makumaailma ovat suomalaisille jo melko tuttuja. Makuja haetaan ympäri maailman esimerkiksi berbere-mausteseos etiopialaisesta ja umami japanilaisesta keittiöstä”, kertoo Tom Jansson, joka vastaa Santa Maria -tuotemerkin Suomen markkinoinnista.

Santa Marian pitkä mausteosaaminen ulottuu vuoteen 1911, kun Leon Berg perusti pienen maustepuodin Göteborgin keskustaan. Nykyisin Santa Maria -tuotemerkki on osa suomalaista Paulig Groupia. ”Mausteet ja hyvät maut ovat tärkeä osa myös Pauligin historiaa. Vuonna 1876 Saksasta Suomeen tullut Gustav Paulig perusti yrityksen, joka toi maahan koloniantavaroita kuten suolaa, kahvia, mausteita, jauhoja, portviiniä ja konjakkia”, Jansson taustoittaa.

Tänään Santa Marian valikoimaan Suomessa kuuluu jopa 450 erilaista maustetta tai maustesekoitusta. Jansson paljastaa, että Suomen myydyimmät mausteet ovat grillaus- ja yleismauste. Ajan mittaan maustesekoitusten ja luomutuotteiden määrä on lisääntynyt ja reseptejä uudistettu. ”Vuodesta 2012 olemme poistaneet tuotteistamme 250 tonnia suolaa ja 507 tonnia sokeria.”

Vastuullisuus ja hyvä maku edellä

Tom Jansson kertoo, että Santa Marian mausteet ostetaan suoraan tuottajilta ympäri maailman. ”Esimerkiksi oreganomme kasvaa Perun vuoristossa 2300m korkeudessa.” Ennen pakkaukseen päätymistä oregano puhdistetaan viisi kertaa ja siitä poistetaan tikut ja varret. Jäljelle jää vain kauniin vihreä ja laadukkain oregano. ”Meille tärkeintä on hyvä maku ja haluamme tarjota parasta mahdollista laatua. Siksi emme yleensä ole edullisin vaihtoehto, vaikka olemmekin suuri ostaja”, Jansson huomauttaa.

Maun lisäksi Santa Marian tekemisen keskiössä on vastuullisuus, joka käsitetään laajasti aina tuotteen laadusta ja jäljitettävyydestä ympäröivään yhteisöön sekä ilmastokysymyksiin. ”Tapaamme tuottajia säännöllisesti ja huomioimme myös kasvattajayhteisön. Esimerkiksi Intiassa tuemme lasten koulukäyntiä Keralan alueella, josta ostamme laadukkaan pippurimme. Käytämme tehtaissamme ainoastaan kaukolämpöä uusiutuvista lähteistä. Vuodesta 2016 olemme käyttäneet uusiutuvaa sähköä tehtaissamme Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Isossa-Britanniassa. Kompensoimme kaiken hiilidioksidipäästön, joka liittyy omaan toimintaamme”, Jansson listaa.

Tiesitkö tätä kuminasta?

Suomi on kuminan mahtimaa ja yksi johtavia tuottajia maailmassa. Myös Pohjois-Karjalassa kuminaa tuotetaan useilla maatiloilla, yleensä noin kymmenen hehtaarin alalla. Kumina kasvaa Suomen valoisissa kesissä poikkeuksellisen aromikkaaksi.

Resepti:

Mausteinen chorizopata

Neljälle

2 rkl öljyä

1 sipuli, hienonnettuna

2 sellerinvartta, viipaloituna

1 keltainen paprika, viipaloituna

1 punainen paprika, viipaloituna

3 valkosipulinkynttä, hienonnettuna

250 g chorizo-makkaraa

400 g valitsemaasi muuta makkaraa

2 tl Santa Maria Chipotle Chili Pepperiä

1 tl Santa Maria Kuminaa, jauhettuna

1 rkl Santa Maria Timjamia

1 tl Santa Maria Tellicherry Black Pepperiä

3 rkl punaviinietikkaa

800 g tomaattimurskaa

1 lihaliemikuutio

1 tlk kidneypapuja suolaliemessä

Tee näin:

1. Paloittele kasvikset sekä viipaloi chorizo ja makkara reiluiksi paloiksi.
  2. Kuumenna öljy padassa. Lisää sipuli, selleri, valkosipuli ja paprika. Kuullota 5 minuuttia.
  3. Lisää makkarat ja paista 3 minuuttia. Lisää mausteet ja paista vielä muutama minuutti.
  4. Lisää etikka ja tomaatit, ja kiehauta. Lisää liemikuutio ja sekoita. Anna hautua 40 minuuttia.
  5. Lisää valutetut kidneypavut ja anna kiehua 5 minuuttia.
  6. Tarjoile riisin ja raikkaan salaatin kanssa.

• Ruoka

• vastuullisuus