Tiedote -

Kaksi apuvälineteknikkoa Ottobock Scandinavia Groupista Rion 2016 paralympialaisten tekniseen tiimiin

Ottobockin tekninen tiimi huoltaa ja korjaa kaikkien paralympialaisiin osallistuvien urheilijoiden proteesit, ortoosit ja pyörätuolit suorituspaikoilla ja olympiakylän teknisessä keskuksessa. Tiimiin on valittu ensimmäistä kertaa kaksi pohjoismaista apuvälineteknikkoa Ottobock Scandinavia Groupista.

Tiina Salmi Helsingistä ja Carl-Johan Mårtensson Malmösta on valittu satahenkiseen tekniseen tiimiin, johon kuuluu apuvälineteknikoita, hitsaajia, pyörätuoliteknikoita ja muuta henkilöstöä 31 eri maasta. Rion 2016 paralympialaisissa tekninen tiimi palvelee 4 350 paraurheilijaa 23 eri lajissa. Kuten moottoriurheilussa, on tärkeää, että tekninen tiimi toimii mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti ennen suoritusta ja sen aikana.

Rautaista ammattitaitoa ja luovaa ongelmanratkaisukykyä

Riossa on tekninen keskus olympiakylässä ja 14 huoltopistettä suorituspaikoilla. Keskus ja pisteet on varustettu koneilla ja varaosilla, joita voidaan tarvita apuvälineiden huoltamiseen ja mahdollisten ongelmien korjaamiseen. Tekninen tiimi huoltaa ja korjaa juoksuproteeseja, rugby- ja koripallopyörätuoleja ja kelaustuoleja sekä urheilijoiden henkilökohtaisia apuvälineitä, proteeseja ja pyörätuoleja. Huoltotyöt vaihtelevat puhjenneen renkaan vaihdosta monimutkaisiin juoksuproteesien korjauksiin, jotka vaativat ammattitaitoa ja luovaa ongelmanratkaisukykyä.

Ottobock paralympialaisten tekninen kumppani jo 14. kerran

Ottobock HealthCare on ollut paralympialaisten virallinen tekninen kumppani Seolin 1988 paralympialaisista lähtien eli tarjoaa tekniset palvelut jo 14. kerran. Kilpailijoiden sekä erilaisten apuvälineiden ja laitteiden määrän lisääntyessä huoltotiimin koko ja palvelut ovat kasvaneet rakettimaisesti. Seolissa tiimiin kuului 4 jäsentä, jotka työskentelivät yhteensä 90 tuntia. Rioon lähtee satahenkisen tiimin lisäksi 15 tonnia varaosia ja 18 tonnia erikoistyökaluja ja -koneita.

”Olemme ylpeitä, että kollegamme Tiina ja Carl-Johan on valittu Rion tekniseen tiimiin. Ottobock on ollut paralympialaisten kumppani ja teknisten palveluiden tuottaja Soeulin paralympialaisista 1988 asti, ja urheilijat voivat luottaa henkilöstömme osaamiseen, ammattitaitoon ja työn laatuun”, sanoo André Skagervik, markkinointi- ja viestintäjohtaja Ottobock Scandinavia Groupista.

Ottobockin tekniseen tiimiin Rion paralympialaisissa 2016 kuuluu teknikoita Argentiinasta, Itävallasta, Australiasta, Belgiasta, Brasiliasta, Kanadasta, Kiinasta, Kolumbiasta, Kroatiasta, Kuubasta, Tšekistä, Egyptistä, Suomesta, Ranskasta, Saksasta, Hongkongista, Unkarista, Japanista, Etelä-Koreasta, Libanonista, Meksikosta, Hollannista, Venäjältä, Saudiarabiasta, Etelä-Afrikasta, Ruotsista, Sveitsistä, Turkista, Iso-Britanniasta, Ukrainasta ja Yhdysvalloista.

Seoul 1988 Lontoo 2012 Rio 2016
Urheilijoita 3 057 4 302 4 350
Lajeja 16 20 23
Ottobockin teknisen tiimin jäseniä 4 80 100
Kieliä 3 15 26
Työtunteja 90 10 000 14 500 (arvioitu)
Valmistautumistunteja 350 2 062 2 000 (arvioitu)
Saksasta toimitettuja varaosia 15 000 15 000
Saksasta toimitettuja erikoistyökaluja ja -koneita 9 tonnia 18 tonnia
Olympiakylän teknisen keskuksen pinta-ala 605 m2 650 m2
Teknisiä pisteitä suorituspaikoilla 9 14

Ottobock

• Ottobock on maailman johtava liikkumisen apuvälineiden valmistaja ja markkinoija. Sen valmistamat proteesit, ortoosit ja pyörätuolit yhdistävät uutta teknologiaa ja tutkimustietoa kuntoutuksesta tavoitteena säilyttää ja ylläpitää ihmisten liikuntakykyä. Yritys on perustettu Saksassa 1919, ja on nykyään kansainvälinen tuote- ja palveluyritys. Ottobock Sports Line -mallistoon kuuluu juoksuproteeseja ja koripallopyörätuoleja. Malliston tuotteiden avulla liikuntarajoitteiset ihmiset pystyvät urheilemaan monissa lajeissa.
  • Ottobock on Rion 2016 paralympialaisten virallinen proteesien, ortoosien ja pyörätuolien huolto- ja korjauspalveluiden tuottaja. Yritys on kolmen vuosikymmenen aikana tukenut liikuntarajoitteisten ihmisten mahdollisuutta liikkua ja urheilla, ja on ollut paralympialaisten virallinen tekninen kumppani jo 13 kertaa Seoulin 1988 paralympialaisista lähtien. Ottobock on ollut paralympialaisten virallinen kumppani (Worldwide Partner of the Paralympic Movement ) vuodesta 2005.
  • Ottobock Scandinavia Groupilla on Pohjoismaissa yli 630 työntekijää, ja yrityksen liikevaihto on noin 110 miljoonaa euroa. Pohjoismainen organisaatio tarjoaa korkealaatuisia, innovatiivisia ja edistyksellistä tekniikkaa edustavia tuotteita ja palveluita, jotka auttavat ihmisiä säilyttämään ja ylläpitämään liikuntakykyä, itsenäisyyttä ja elämänlaatua. Tytäryhtiöt Aktiv Ortopedteknik Ruotsissa ja Respecta Suomessa palvelevat yli 30 toimipisteessä.
  • Aiheet

• apuvälineteknikko
    • paraurheilu
    • paralympialaiset

Respecta tarjoaa palveluita ja apuvälineitä, jotka auttavat säilyttämään ja ylläpitämään liikunta- ja toimintakykyä sekä itsenäisyyttä. Respecta on Suomen johtava apuvälinealan toimija, jolla on 14 omaa klinikkaa sekä vastaanotot yli 70 sairaalassa, terveyskeskuksessa ja kuntoutuslaitoksessa ympäri Suomen. Meillä on noin 200 työntekijää ja liikevaihtomme on noin 37 miljoonaa euroa.

Respecta on osa Ottobock Scandinavia Groupia, joka on Pohjoismaiden johtava ortopedisten apuvälineiden ja palveluiden tarjoaja. Yhtiöllä on noin 650 työntekijää 30 toimipisteessä Ruotsissa ja Suomessa. Ottobock Scandinavia Groupin liikevaihto on noin 110 miljoonaa euroa.