​Säästöpankilta tulee markkinoille eurooppalaisiin kiinteistö- ja infrastruktuuriyhtiöihin sijoittava rahasto

Kiinteistöosake Eurooppa -rahaston sijoituskohteina olevat listatut yritykset ovat pääsääntöisesti Saksassa, Hollannissa, Ranskassa ja Isossa-Britanniassa sijaitsevia yrityksiä.

Säästöpankin sijoitusnäkemyksen mukaan kiinteistö- ja infrastruktuurimarkkina tarjoaa pitkällä aikavälillä inflaatiota ja korkosijoituksia parempaa tuottoa kohtuullisella riskitasolla. Siksi on luontevaa ottaa sillä saralla uusi askel.

- Keväästä 2016 lähtien asiakkaillamme on uuden rahastomme myötä mahdollisuus sijoittaa ammattimaisesti valittuihin eurooppalaisiin listattuihin kiinteistöosake- ja infrastuktuuriyhtiöihin. Salkku on hajautettu niin maantieteellisesti kuin kiinteistökannankin mukaan. Rahaston rakenne mahdollistaa sijoittajalle päivittäisen likviditeetin, sanoo Säästöpankkien Varainhoidon johtaja Petteri Vaarnanen.

Säästöpankki Kiinteistöosake Eurooppa toimiikin eri tavalla kuin suoraan kiinteistöihin sijoittava rahasto, sillä:

1. Siihen tehdyt sijoitukset on mahdollista myydä nopeasti

2. Se on sijoittajalle joka päivä auki, eli niin sanotusti likvidi

3. Sen kustannukset ovat pienemmät

Se sopii erityisesti:

- sijoitussalkun hajauttamiseen noin 10–15 prosentin osuudella

- suomalaiselle kiinteistösijoittajalle, joka haluaa hajauttaa sijoituksiaan helposti myös eurooppalaiselle kiinteistö- ja infrastruktuurimarkkinalle.

Rahasto tavoittelee tasaisen vahvaa tuottoa
Salkunhoitaja Johan Hamström Säästöpankkien Varainhoidosta kertoo, että rahasto tavoittelee tasaista tuottoa, joka pitkällä tähtäimellä vastaa kiinteistömarkkinoiden kehitystä.

- Kiinteistö- ja infrayhtiöiden tuotot muodostuvat arvonnoususta ja vuokratuotosta. Sijoitetut yhtiöt tarjoavatkin korkeaa osinkotuottoa, joten kassavirta rahastoon on tasaista. Samalla riskitaso on matalampi kuin osakemarkkinoilla keskimäärin. Rahasto tarjoaa mielestämme hyvän inflaatiosuojan ja sitä voi ostaa tai myydä halutessaan joka päivä. Lisäksi sen takia, että sijoitetut yhtiöt ovat listattuja, läpinäkyvyys sekä kiinteistöjen hallinta ja kehitys ovat varmasti ammattimaisella tasolla.

Rahasto sijoittaa myös eurooppalaisiin infrastruktuuriyhtiöihin, jotka ovat samankaltaisia sijoituksia kuin kiinteistöt. Infrastruktuuriyhtiöitä ovat muun muassa sähköntuotanto- ja jakelu-, kaasunjakelu-, vesihuoltojärjestelmä-, lentokenttä-, satamapalvelu- ja tietulliyhtiöt.

- Näihin yhtiöihin rahastosijoittaja pääsee harvemmin kiinni, Hamström muistuttaa lopuksi.

Tunnisteet

• uudet tuotteet ja palvelut
  • sijoittaminen
  • säästäminen
  • rahastot

Säästöpankkiryhmä edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.

Säästöpankkiryhmä työllistää noin 1400 ihmistä eri puolilla Suomea. www.saastopankki.fi

Lehdistön yhteyshenkilöt

Liitetyt materiaalit