Sp-Koti valloittaa Suomea – uusi ketju pian 40 paikkakunnalla

Vuoden 2010 joulukuussa perustettu Säästöpankkien kiinteistönvälitysketju Sp-Koti kasvaa ilmiömäisesti. Franchising-pohjalta toimiva yhtiö avasi ensimmäisen toimipisteensä huhtikuussa 2011 Mäntsälään. Tällä hetkellä se palvelee jo 28 paikkakunnalla ja toiminnan aloittamisesta on sovittu 12 paikkakunnalla. Sp-Koti-yritysten palveluksessa on nyt noin 100 henkeä.

– Tämän vuoden aikana on syntynyt lähes 50 täysin uutta työpaikkaa. Ensi vuoden loppuun mennessä määrä kaksinkertaistuu. Samalla on luotu uutta yritystoimintaa peräti 14 paikkakunnalle. Tämä uskomaton ilmiö perustuu siihen, että franchising-yrittäjyyteen perustuva liiketoimintamallimme toimii. Se on otettu innostuneesti vastaan kiinteistönvälittäjien keskuudessa. Liittyessään Sp-Kotiin monet vakiintuneet välittäjät ovat pystyneet samalla laajentamaan toimintaansa, kertoo ketjun arkkitehtinä toimiva Sp-Koti Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ronkainen.

”Valoilmiö taantumapelkojen keskellä”

– Suomessa eletään taantuman pelossa. Yritykset ilmoittavat jatkuvasti uusista yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Monilla paikkakunnilla työttömyys on iso ongelma. Näin joulun alla voi kai sanoa, että me olemme tässä kentässä valoilmiö. Olemme ylpeitä siitä, että Säästöpankit ja Sp-Koti voivat kertoa iloisia uutisia kasvusta ja laajenemisesta. Olemme antaneet piristysruiskeen monen paikkakunnan yritystoimintaan ja työllisyyteen. On saatu aikaan jotain aivan uutta ja innostavaa. Ei ollenkaan paha juttu, hymyilee Ronkainen.

– Sp-Koti on Kaakkois-Suomessa jo yhtä vahva kuin alan vanhat toimijat. Uusia toimipisteitä avataan pääkaupunkiseudulle, Uudellemaalle, Kanta-Hämeeseen ja Satakuntaan. Vauhtia ei ole tarkoitus hillitä tämänkään jälkeen. Tavoitteena on toimia yli 50 paikkakunnalla ja olla Suomen neljän suurimman kiinteistönvälitysketjun joukossa, hän kuvaa.

Säästöpankit tukijalkana

Sp-Koti Oy:n toiminta perustuu malliin, jossa se valitsee kumppaneikseen itsenäisiä paikallisia yrittäjiä. He puolestaan saavat toiminnalleen paikallisen Säästöpankin vahvan tuen ja käyttöönsä Säästöpankkien liikemerkin. Vahvan kasvun mahdollistaa Säästöpankkien maantieteellinen verkosto. Säästöpankeilla on yli 200 toimipaikkaa ympäri Suomen.

– Säästöpankit ovat aina olleet mukana kiinteistönvälityksessä. Viime vuosina ne ovat tuottaneet asuntomarkkinapalveluita asiakkailleen tekemällä yhteistyötä paikallisten yrittäjien kanssa. Nyt säästöpankkien kiinteistönvälitys kokoaa voimansa, kun yhdistämme paikalliset yrittäjät – uudet tai vanhat yhteistyökumppanit – osaksi valtakunnallista ketjua. Tällä tavoin asiakkaiden saamaa palvelua voidaan entisestään parantaa ja samalla tarjota kiinteistönvälitysyrityksille vahvempi markkinoinnillinen tuki, Ronkainen taustoittaa.

Sp-Koti palvelee asiakkaita Helsingissä (Itä-Helsinki), Hartolassa, Heinolassa, Hollolassa, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Imatralla, Joutsassa, Järvenpäässä, Keravalla, Klaukkalassa, Kotkassa, Kouvolassa, Lahdessa, Lammilla, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Mäntsälässä, Nastolassa, Orimattilassa, Padasjoella, Porissa, Riihimäellä, Savonlinnassa, Sysmässä, Tuuloksessa, Tuusulassa ja Turussa.

Toiminnan aloittamisesta Sp-Koti-tunnuksin on sovittu Haminassa, Huittisissa, Janakkalassa, Karkkilassa, Lohjalla, Mäntyharjulla, Nummelassa, Nurmijärvellä, Porvoossa, Ristiinassa, Suomenniemellä ja Vantaalla.

Lisätietoja valtakunnallisesti:
Pekka Ronkainen
Sp-Koti Oy:n toimitusjohtaja
puh. 050 3175 777, sähköposti: pekka.ronkainen@spkoti.fi

Paikallisesti yllä mainittujen paikkakuntien yrittäjät. Yhteystiedot osoitteessa www.spkoti.fi.

Liitteet: Pekka Ronkaisen valokuva ja esittely, Sp-Koti Oy:n tunnus sekä valokuva Sp-Koti-toimiston ilmeestä.

Säästöpankkiryhmään kuuluu 33 Säästöpankkia ja keskusjärjestö Säästöpankkiliitto. Omia konttoreita on noin 210, ja yhteistyön kautta asiakkailla on käytettävissään yhteensä yli 400 konttoria, 200 palvelu- ja maksuautomaattia ja kaikki Suomen käteisautomaatit. Säästöpankkien päämääränä on edistää säästämistä ja asiakkaiden taloudellista hyvinvointia. Palvelun perusperiaatteita ovat asiakasläheisyys ja paikallisuus. Tavoitteena on jatkuva, kannattava kasvu ja vakavaraisuuden pitäminen turvatulla tasolla. Vuonna 2011 liikevoittoa kertyi 65,4 miljoonaa euroa, vakavaraisuus oli 22,1 % ja asiakasmäärä 587 000. www.saastopankki.fi