Tarvitaanko koneen turvasuojusta pinnanviimeistelyn yhteydessä?

Tarvitaanko koneen turvasuojusta pinnanviimeistelyn yhteydessä?

Meiltä kysytään usein tuleeko koneen turvasuojusta käyttää viimeistellessä pintaa Beartex-laikoilla. Tällaiset kovaksi puristetusta kuituhioma-aineesta valmistetut laikat ovat niin sanottuja hybridejä. Turvallisuusstandardit EN 13743, ANSI B7.1 (hiomalaikat) tai ANSI B7.7 (joustavat tuotteet) eivät kata tuotteita, mutta vastauksemme on, että koneen turvasuojusta tulee aina käyttää.

Jos tämän tyyppistä tuotetta käytetään oikein, ne ovat erittäin turvallisia käyttäjälle. Kaikkien pyöriviä osia sisältävien työkalujen kanssa tulee aina noudattaa koneen turvatoimenpiteitä, jotta vältytään henkilövahingoilta ja varusteiden rikkoutumiselta. Myös tämän tyyppiset hiomatuotteet voivat rikkoutua ja aiheuttaa vammoja, jos niitä käytetään väärin.

Toinen syy koneen suojuksen käyttöön on, että se on usein osa pölynkeräysjärjestelmää ja näin työympäristö on koneenkäyttäjälle mukavampi. Suojuksen ansiosta eivät myöskään kipinät ja hiukkaset sinkoile koneenkäyttäjän päälle.

Beartex-laikkoja on eri tyyppisiä, kuten esimerkiksi purseenpoistolaikat, karkeat puhdistuslaikat ja puristetut laikat.