Norton Winter lanseeraa uuden valikoiman tukikärkiä pyöröhiontaan

Norton Winter lanseeraa uuden valikoiman tukikärkiä pyöröhiontaan

Norton Winter lanseeraa uuden valikoiman tukikärkiä pyöröhiontatöihin. Kärjet ovat nopeita ja tukevia ja niissä käytetään kovametallia ja PCDtä (polykristallitimantti) sisältävää metalliyhdistelmää. Kovametallien ansiosta tukikärjet ovat tukevia ja kestäviä, ja timattimateriaali PDCn vaikutuksesta ne kestävät hyvin kulumista, aiheuttavat erittäin vähän kitkaa ja niiden lämpö-ominaisuudet ovat hyvät. Valmistajan mukaan näin on mahdollista saavuttaa työstetyn yksityiskohdan huomattavasti korkeampi laatu.

On yleisesti tiedossa, että kiinteitä tukikärkiä tarvitaan pyöröhionnassa parhaan mahdollisen hiomatuloksen saavuttamiseksi. Varastointi vaikuttaa negatiivisesti pyörivän keskiökärjen dynamiikkaan ja käyttöikään, ja näin olleen myös sen laatuun. Jopa perinteisistä työkalumateriaaleista, kuten pikateräksestä ja kovametallista valmistetuilla kiinteillä tukikärjillä on rajoitteita, sillä ne kuluvat nopeasti ja niiden lämmönmuodostus on voimakasta työkappaleen korkeammilla kierrosluvuilla.

Norton Winterin uusilla PCD-tukikärjillä voidaan hiomajäämät poistaa korkeammilla kierrosluvuilla, mikä luonnollisesti aikaansaa paremman laadun ja pyöreyden. Tämä on mahdollista koska timanttimateriaalin kitka on pieni ja näin myöskin lämmön muodostuminen on vähäistä. Lisäksi timattimateriaalin hyvän lämmönjohtokyvyn ansiosta lämpö jakautuu hyvin. Työstettävää kappaletta voidaan käsitellä korkeammalla kierrosluvulla ja timanttimateriaalin ominaisuuksien ansiosta tuottavuus on parempaa.

Norton Winterin uudet PCD-tukikärjet takaavat pitkällä tähtäimellä hiomaprosessin tasaisuuden. Hyvän kulutuksenkestävyyden ansiosta koneeseen tehtävien säätöjen tarve vähenee ja näin myös laatu paranee. Alhaisempi kitka vähentää tärinän vaaraa ja siten myös fasetoinnin ja uudelleentyöstön tarve pienenee. Tukikärjen reikään ei myöskään tarvita rasvaa tai öljyä, vaan kärjen huuhtelu vesi-emulsiohiomanesteellä riittää. Työympäristölle on hyväksi ettei hiomanestettä pilaavaa rasvaa ja öljyä tarvita.

Norton Winterin PCD-tukikärjet täyttävät DIN-normit. Siksi olemassaolevien hiomakärkien korvaaminen Norton Winter PDC-tukikärjillä on helppoa. Niitä on kolme eri tyyppistä, joita kaikkia on saatavilla koossa Mk-1 - Mk-5. On olemassa myös huuhteluraolla varustettu vaihtoehto, jossa hiomaneste voidaan huuhtoa tukikärjen reiästä.

”Norton Winterin uusien tukikärkien, joissa on viisi PCD-juovaa normaalisti kovametallisessa kärjessä, ansiosta on mahdollista saavuttaa sekä tehokkaampi hionta ja korkeampi tuottavuus että hiottujen yksityiskohtien korkeampi laatu”, kertoo Martin Sandin, Product Manager Diamond Wear Parts Europe.

Katso myös www.nortonabrasives.com

Saint-Gobain Abrasives on Pohjoismaiden johtava hiomatuotteiden toimittaja. Yritys on osa maailman suurinta hiomatuotteita valmistavaa yritystä, Saint-Gobain Abrasivesia. Saint-Gobain Abrasives soveltaa viimeisintä teknologiaa, johtaa uusien hiomatuotteiden kehitystä sekä tarjoaa useita tunnettuja tuotemerkkejä kuten Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter ja Baystate.

Martin Sandin

Product Manager Diamond Wear Parts, Europe +46 70 608 45 33